Dit seizoen gaat een nieuwe Cup raceklasse van start op de circuits in Nederland en België, de Ford Fiesta Sprint Cup. Een officieel KNAF Nederlands Kampioenschap georganiseerd door V-Max Racing Management uit Breda. Gereden wordt met een geheel voor circuitgebruik aangepaste Ford Fiesta ST-Line met een gewicht van 975 kilo en ca. 150 PK. Voornaamste doelgroep zijn jongeren vanaf 15 tot 24 jaar maar de Cup is ook opengesteld voor anderen die het Cupracen willen ervaren. Alle coureurs met 100% identieke wagens, het komt dan aan op racevaardigheid.
Na onze eerdere aankondigingen omtrent het nieuwe KNAF Nederlands Kampioenschap Ford Fiesta Sprint Cup kan V-Max Racing Management uit Breda nu ook de voorlopige startlijst bekend maken met ondertussen al 26 aangemelde wagens. “Het is hard gegaan in de afgelopen weken, het enthousiasme onder teams en privérijders bleek groot en het einde van de aanmeldingen is zeker nog niet in zicht” aldus Dick van Elk.
Deze nieuwe Cup was in eerste instantie bedoeld voor jongeren tot 24 jaar en er werd gemikt op minimaal 20 deelnemers. Maar er bleken ook veel rijders ouder dan 24 jaar interesse te hebben in deelname. De aantrekkingskracht is natuurlijk te gaan racen met het nieuwste model van de sportieve Ford Fiesta ST-Line maar ook het raceprogramma en het sprintformat bleken aan te slaan. Er wordt gereden tijdens 6 evenementen op de 4 verschillende circuits in de Benelux waaronder Spa-Francorchamps.
De 6 evenementen
Het seizoen wordt geopend tijdens de razend populaire Jumbo Racedagen op Zandvoort waar Max Verstappen natuurlijk weer demonstraties komt geven met zijn Formule 1 wagen maar ook tijdens de GAMMA Racing Day op Assen is er plaats voor de Ford Fiesta Sprint Cup in het zeer gevarieerde auto- en motorsport programma. Daarnaast wordt er geracet op Circuit Zolder (B) tijdens de Superprix en op Spa-Francorchamps (B) tijdens het Racing Festival. Tussendoor wordt Zandvoort nog een keer aangedaan tijdens de Noordzee Cup en het seizoen wordt afgesloten op Assen tijdens de HANKOOK Finaleraces.
Voor de coureurs is het een uitdaging om in deze nieuwe Cup klasse te gaan strijden met 100% gelijkwaardige auto’s en dat natuurlijk tijdens de twee grootste evenementen met volgepakte tribunes.
Het race format.
Het race format bestaat uit twee vrije trainingen van 30 minuten, een kwalificatie van 20 minuten en twee sprintraces van 30 minuten. Er worden twee divisies opgezet, de eerste voor jongeren van 15 tot 24 jaar en de tweede voor de overige deelnemers, beide natuurlijk met een eigen podium en gezien het aantal vrouwelijke coureurs die hebben ingeschreven komt er ook een Ladies Cup.
“Voor ons als organisator is het natuurlijk fantastisch dat het animo zo groot is, niets is mooier dan een vol startveld met 100% gelijke Cup auto’s”
De Belgische Cup.
In België is onze partner, Racing Events Benelux, druk bezig met het opzetten van een identieke Cup, onder hetzelfde technische reglement. Zij zijn wat later begonnen, de teller staat nu op 12 wagens en de verwachting is dat er daar minimaal 20 verkocht zullen worden. Tijdens twee evenementen rijdt de Belgische Cup in hetzelfde programma ( geheel gescheiden overigens) maar tijdens het evenement op Spa-Francorchamps gaan de beide Cups met waarschijnlijk meer dat 50 identieke Fiesta’s tegelijk van start. De Belgische Cup rijdt daarnaast nog in het voorprogramma van de 24 uur van Zolder(B) en eind September op circuit Jules Tacheny in Mettet (B) nabij de Franse grens.
Deze samenwerking en afstemming van programma’s biedt de rijders en teams overigens ook de mogelijkheid aan beide Kampioenschappen deel te nemen.
De Ford Fiesta ST-Line racer.
De technische voorbereidingen lopen zeer voorspoedig zodat er voldoende wagens klaar zullen zijn voor het eerste evenement op de kalender, de Jumbo Racedagen. De wagens zullen eerder aan de teams worden uitgeleverd om de eigen stoel en gordels te monteren en van de benodigde team- en sponsorstickers te voorzien maar zonder de ECU (motor elektronica) zodat op dinsdag 15 mei de eerste gezamenlijke test kan plaats vinden op circuit Zandvoort.
De technische ontwikkeling en productie van de racewagens is in handen van Intrax Suspension Technologie in Nederland en DVB Racing uit België. Het eerste prototype is inmiddels klaar en de wegligging- en duurtesten beginnen volgende week. De Fiesta is voorzien van een door VA-Motorsport Engineering ingelaste rolkooi, een geheel aangepast onderstel met Intrax schokbrekers. Het motormanagement van de in de basis 140PK motor, een 1 liter 3 cilinder motor is aangepast door DVB naar ca. 150PK , het wagengewicht komt uiteindelijk in full race specificatie op ca. 975 kg.
Gelijktijdig met de circuittest begint de productie van de racewagens op basis van de eerste 10 door Ford Keulen gebouwde straatversies. De komende week worden de overige 35 wagens geleverd die naar verwachting allemaal voor 15 mei gereed zullen zijn.
“Doordat de wagens nu vrijwel uitverkocht zijn overwegen we er nog een 10-tal te bestellen. Willen we deze nog op tijd binnen krijgen vanuit de fabriek van Ford in Keulen en tijdig kunnen ombouwen dan moeten nieuwe bestellingen uiterlijk in de eerste week van maart doorgegeven worden”.
Ook Ford Nederland is blij met dit initiatief. De heer Gerard Bolder, Managing Director van Ford Nederland: “De Fiesta staat bekend om zijn sportieve rijeigenschappen. De ST-Line uitvoering heeft een aangepast onderstel die de toch al goede wegligging nog beter maakt. Mooi om te zien dat deze eigenschappen nu ook op het circuit benut zullen gaan worden en bijdragen aan de ontwikkeling van jong talent.”
De organisatie achter de Cup.
Doordat de nieuwe Fiesta Sprint Cup door V-Max georganiseerd wordt rijdt deze Cup veelal tijdens dezelfde evenementen als de Supercar Challenge. Een groot deel van de organisatie wordt door dezelfde bekende mensen gedaan, Bobbe Veldkamp is aangesteld wedstrijdleider, Renate Berendsen is Cup coördinator tijdens de evenementen en Renata Aartsen doet het event management. Er is een nieuwe Technische Commissie onder leiding van HTC Wil Buis die o.a. een jarenlange ervaring heeft met de Formule Ford.
“Niet alleen voor ons, maar voor alle teams en rijders, is een goede technische controle van groot belang, een uitgebreid TC team met veel kennis van de Ford wagens en raceaspecten gaat hier voor zorgen” zegt Dick van Elk.
Samenwerking met RTL-GP
Naast alle technische- en organisatorische zaken besteed V-Max ook veel aandacht aan PR en publiciteit voor de Ford Fiesta Sprint Cup. Er wordt een nieuwe PR medewerker benoemd en er is een overeenkomst met RTL 7 als mediapartner voor het uitgebreid ondersteunen van de klasse en natuurlijk de TV uitzendingen. Er staan minimaal 7 uitzendingen op de planning, 5 x een half uur en een Finaleverslag en een jaaroverzicht van een uur welke uitgezonden worden op de zondagmiddag met een herhaling op de zaterdag er na. De productie is zoals gebruikelijk in handen van Bright Sight Media van Jordy van Kouwen.
Programma evenementen 2018
1e Testdag Zandvoort : 15 Mei , van 17:00 tot 21:30 uur
JUMBO Racedagen – Zandvoort : 18-19-20 Mei
2e testdag Zolder NL+BE Cup : 28 Juni
Zolder Superprix – Zolder (B) : 30 Juni – 1 Juli
GAMMA Racing Day – Assen : 17-18-19 Augustus
Noordzee Cup – Zandvoort : 8-9 September
Racing Festival – Francorchamps : 29-30 September
HANKOOK Finaleraces – Assen : 20-21 Oktober
Onderstaand de voorlopige deelnemerslijst met de teams en privateers en de namen van de rijders voor zover wij deze al mogen publiceren. Een deel wil eerst zelf de presentatie nog verzorgen.
EMG Motorsport 4 deelnemers: Hanne Terium / Lio Derdaele / Frédérique Jonckheere / tba
Ferry Monster Autosport 2 deelnemers: tba / tba
Dekker Racing 3 deelnemers: Marcel Dekker/Ronald Bezuur/Jos Veldboer
Stuart Racing 2 deelnemers: Leroy Stuart/ tba
Bas Koeten Racing 4 deelnemers: Loek Hartog/ Belle & Dante Rappange / tba / tba
RaceArt by BKR 1 deelnemer : Jules Grouwels
Johan Kraan Motorsport 3 deelnemers: tba / tba / tba
Blueberry Racing 2 deelnemers: Vip Car / tba
Privateers 4 deelnemers: Daan Pijl / tba / tba / tba