Enkele weken na de introductie van de Ford Fiesta Sprint Cup België en Nederland zijn alle elementen aanwezig om er een succes van te maken! De nieuwe Ford Fiesta Sprint Cup staat immers borg voor sprints van het zuiverste soort, deur-aan-deur gevechten en voortdurende positiewissels. En dit alles tegen een betaalbare prijs! Ondertussen wordt er in beide landen hard en intens samengewerkt aan de bouw van de wagens, een samenwerking die letterlijk en figuurlijk grensoverschrijdend is.

 

 

“We kunnen het niet genoeg herhalen dat we met de Ford Fiesta Sprint Cup een uitermate betaalbare merkencup willen organiseren en dat zowel voor de markt in Nederland als België,” stelt Dick van Elk, de organisator van de Nederlandse Cup. Herhalen we nogmaals dat beide kampioenschappen apart rijden, dus niet in één kampioenschap. “De aanschafprijs van de rijklare Ford Fiesta ST Line, circa 155 pk sterk, 950 kg licht, en voorzien van een specifieke kit, is met 23.000 € bewust laag gehouden en is alleen te bestellen in combinatie met deelname aan de Nederlandse of Belgische Sprint Cup. Uiteraard racen we op slicks en niet op aangepaste straatbanden.” De eerste wagens zijn op dit ogenblik in opbouw en de eerste leveringen zijn voorzien midden maart.

Het inschrijfgeld voor de Belgische Cup bedraagt 5.000 € voor een volledig seizoen of 1.150 € per weekend. Daarvoor biedt de Belgische organisatie een vrije training van veertig minuten, twintig minuten kwalificaties en tenslotte twee sprints van vijfentwintig minuten.

 “Op basis van onze ervaring moet je voor vijf meetings zo’n 25.000 € rekenen om de auto via een team of eigen structuur te runnen,” vervolgt Ronald Hessels van de Belgische organisatie. “Er is ook hard gewerkt aan een formule om een Ford Fiesta ST Line voor de gelijknamige Sprint Cup te leasen, op 24 of 36 maanden, en dan kom je al vlug aan een maandelijks bedrag van om en bij de 500 €. Meer informatie daarover vind je op onze website www.ffscb.be”

Belangrijk voor potentiële teams die op meerdere fronten actief willen zijn, is het drukken, zeg maar verdelen van de running kost: de Ford Fiesta Sprint Cup Belgium en de Nederlandse collega’s racen driemaal samen, waarbij bovendien nog eens driemaal een weekend gedeeld wordt met de Super Car Challenge en tweemaal met de Belcar Endurance.

De interesse is groot, want ondertussen zijn de eerste wagens verkocht en meerdere teams hebben de bestelbonnen klaar liggen voor verzending. Heel wat Nederlandse teams hebben ook aangegeven te willen deelnemen aan de Belgische Cup. Er wordt hoe dan ook op twee evenementen samen aangetreden, maar wel met aparte startvelden. Tijdens het Racing Festival op Circuit Spa-Francorchamps komt er wel één groot startveld voor wat een match België-Nederland zal worden!

Op basis van de getoonde interesse en een deel bestellingen rekent men op minstens twintig deelnemers in de Belgische Ford Fiesta Cup. Wetende dat de Nederlanders evenveel auto’s aan de start verwachten, zijn er op dit ogenblik zo’n 45 wagens in opbouw en wellicht volgen er bestelbonnen voor extra vijf auto’s.

Het sportief en technisch reglement wordt op dit moment uitgewerkt. Technisch is het reglement voor beide Cups gelijk. Uitgangspunt van het technisch regelement is eenvoud.

“Iedereen is enthousiast en gelooft in een eerlijke competitie, naleving  van de regels is belangrijk, “ weten de beide organisatoren. “Onze technische mensen zullen hierover streng waken. Het moet de rijder zijn die op de piste het verschil maakt en niet op basis van één of andere technische ingreep zoals een BOP. De Ford Fiesta Sprint Cup is dan ook een heel goede leerschool voor jonge coureurs.”

 Kalender 2018

30 juni – 1 juli: Superprix Zolder

11 augustus: 24 Hours of Zolder

22-23 september: Circuit Jules Tacheny Mettet

29-30 september: Racing Festival Spa

20-21 oktober: Finale Races Assen