Indrukwekkend – en het bewijs dat er leven zit in de brouwerij – dat vat de foto van de twintig Fiesta’s ST-Line die vorige week werden aangeleverd goed samen. Alle bolides worden nu klaargestoomd voor de Ford Fiesta Sprint Cup Belgium. Ondertussen is er geen gebrek aan kandidaten voor wat de “beste koop” in het aanbod van de Belgische en Nederlandse sprintracerij moet worden.
Aan de spits uiteraard Martin Leburton. Een vaste waarde in de Fun Cup, die ondertussen werd bevestigd als rijder bij Ford Vanspringel Automobiles. Een andere Ford-verdeler die kiest voor deze nieuwe sprintklasse is Herroelen Motors uit Dilsen-Stokkem. Zij gaan onder de vlag van Herroelen Motors by Niels Lagrange auto’s laten rijden voor neofieten Jo Vandersmissen en Frank Van Langendonck. Binnen dezelfde structuur runt Bart Loenders een derde Fiesta ST-Line voor een jonge ex-karter. EMG Motorsport, een naam als een klok in Belcar en Supercar, viseert met Hanne Terium zowel de Belgische als de Nederlandse Cup. QSR, het team dat instond voor het debuut van Tom Boonen in de 24 Hours Series, bevestigde ondertussen dat zij zich zullen ontfermen over de Fiesta’s van Yannick en Ayrton Redant. Jens Verbesselt, ex-24 Hours Series, zal uitkomen als coureur voor de Machelse Ford-verdeler Garage Trading.
Floral Racing, bekend in de Belgische rallywereld en ooit het eerste Ford-team waarvoor Thierry Neuville uitkwam, wil Ruben Valckenaere, de 17-jarige zoon van Floral-baas Jean-Marc, uitspelen als kopman van een driekoppige formatie. Gelijkaardige plannen bestaan er bij het Allure-team van Jean-François Olivier. Zij zouden kunnen rekenen op de steun van Ford Garage Delhez uit Trooz.
De komst van nogal wat Ford-verdelers zorgt alvast voor een sneeuwbaleffect, want op dit ogenblik zijn er nog een tiental Ford-verdelers begaan met het uitwerken van een aanwezigheid in de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup.
“Inderdaad, heel wat Ford-garages overwegen de aankoop van een Fiesta ST-Line en zijn op zoek naar een team en/of rijder om samen het programma uit te werken en zo de confrontatie aan te gaan”, stelt Frank Thuriaux van de organisatie van de FFSC. “Als het zo goed blijft lopen zullen we een tweede bestelling mogen overwegen, want onze voorraad zal vlug uitgeput zijn! Wij zijn immers in gesprek met een groot aantal Belgische teams die hun zinnen hebben gezet op de Ford Fiesta Sprint Cup!”
De democratisch gehouden aankoopprijs van een Ford Fiesta Sprint Cup, 23.000 euro, is uiteraard niet vreemd aan de grote interesse voor deze nieuwe sprintformule. Ondertussen werd ook de mogelijkheid om zo’n Fiesta ST-Line te leasen uitgewerkt. Die komt neer op een maandelijks bedrag van 370 euro.
Ook op technisch en organisatorisch vlak zit men bij de organisatie van de Ford Fiesta Sprint Cup niet stil. Zo volgt er weldra een lange testsessie van de eerste Fiesta ST-Line in Cup-configuratie en werd al gestart met de om- en opbouw van de andere Fiesta’s ST-Line “Cup”.
“Op basis van de resultaten van de test zullen wij een aantal zaken kunnen aanpassen en verbeteren”, stelt Ronald Hessels, technisch verantwoordelijke van de FFSC. “Voor het aanleveren van een rijklare Fiesta ST-Line rekenen we op drie à vier weken. Wie laattijdig inschrijft zal rekening moeten houden met een langere wachtperiode. Qua productie zitten wij alvast op schema.”
Noteren we nog dat heel wat Nederlandse teams hebben aangegeven te willen deelnemen aan de Belgische Cup. Tijdens twee evenementen – Superprix en Finale Races – wordt er samen gereden, maar met aparte startvelden. Tijdens het Racing Festival op Spa-Francorchamps komt er wel één groot startveld. Meteen goed voor een derby België-Nederland, met zo’n 45 Fiesta’s die de Raidillon zullen opstuiven!