28 duizendste van een seconde leek Stan van Oord verwijderd van de overwinning in de Supercar Challenge tijdens de Jumbo Racedagen op Circuit Zandvoort. De coureur uit Woudrichem passeerde de raceleider Benjamin van den Berg net voor de finish aan de buitenzijde en dacht de zege binnen te hebben. Maar aan de binnenzijde was René Steenmetz nog net een paar duizendsten eerder over de streep. Van Oord had genoten: ‘Nadat de eerste race op zondag door technische problemen niet goed ging is het heerlijk om voor volle tribunes zo’n finish mee te maken. Ik ging als vijfde in onze klasse van start, had fantastische gevechten en dan is een tweede positie natuurlijk een topresultaat’, lacht Stan van Oord. Uren na de race kwam echter de ontgoocheling. De wedstrijdleiding bestrafte Van Oord met 20 strafseconden voor inhalen tijdens een gele vlagsituatie. Daardoor werd Van Oord als vijfde geklasseerd.
Enkele weken voor de Jumbo Racedagen raakte Van Oord lelijk geblesseerd tijdens en partijtje voetbal op het strand. Zijn rechter knieschijf ging uit de kom en er ontstond zelfs een scheurtje in, waardoor hij met een brace moest lopen. Gevreesd werd dat hij niet op tijd zou zijn hersteld, maar gelukkig bleek het voor Van Oord wel mogelijk om goed gas te geven in de Leon Cupra TCR en dus begon hij vol vertrouwen aan het evenement.
Tijdens de 20 minuten durende kwalificatie op zaterdag nam Dennis de Borst als eerste plaats achter het stuur van de Leon Cupra TCR. De auto hield echter in, waardoor de teamgenoot van Van Oord geen goede rondetijd kon rijden. Hij bracht de auto binnen, waar zijn team Ferry Monster Autosport een reset deed van de software in de Leon. Toen Van Oord de baan op kwam had hij nog tijd voor twee snelle ronden. Die kans pakte hij direct, hij reed in zijn eerste ronde de snelste tijd in zijn klasse Super Sport I. Toen hij onderweg was voor een nieuwe snelle ronde om ook de pole voor race twee te pakken werd de kwalificatie helaas stilgelegd door een code rood. Dat betekende dat zij race twee vanaf een vijfde positie moesten starten.
Vanaf poleposition wist De Borst dat hij een goede voorsprong moest opbouwen om de successeconden van Spa-Francorchamps tijdens de pitstop goed te kunnen maken. Hij was meteen prima op weg, toen er een fout in het stuur optrad, waardoor hij niet meer kon opschakelen. Daardoor moest hij langzaam rijdend de pits in komen. Hij verloor daardoor veel kostbare tijd, maar kon na een reset weer de baan op. Nog dezelfde ronde trad dezelfde fout weer op en opnieuw kwam hij binnen. Dit keer werd het stuur verwisseld en dat leek gelukkig te werken. De ptiwindow, de periode waarbinnen de pitstop gemaakt moet worden voor de rijderwissel, was helaas nog niet open, dus vervolgde De Borst zijn race. Toen Van Oord het stuur halverwege de race overnam kwam hij als twaalfde de baan op. Hij kon nog drie posities goedmaken, maar een negende positie was uiteraard teleurstellend na de mooie poleposition.
Net als een dag eerder was het stampvol op het circuit tijdens de tweede Supercar Challenge race op maandag. Zijn teamgenoot bracht de Leon Cupra TCR halverwege de race binnen op een vijfde positie. Het begon inmiddels warm te worden en de banden hadden daar duidelijk onder te lijden. Van Oord wist Cor Euser te passeren en sloot na enige tijd aan achter de top drie. In het laatste kwartier van de race begon Van Oord aan een fantastisch gevecht om de leiding in de race. Nadat hij de derde positie had overgenomen reden de drie raceleiders, René Steenmetz, Benjamin van den Berg en Van Oord bumper aan bumper, maar zeer fair en zonder een krasje op de auto’s naar de finish. “In de voorlaatste bocht was er een gele vlag en kon ik niet inhalen, maar ik positioneerde me goed om met meer snelheid uit de Arie Luyendijkbocht te komen. Dat lukte, al moest ik even over het vuile gedeelte, en ik reed naast Van den Berg naar de finish. Ik zag dat ik een fractie voor hem de finish passeerde en dacht dat ik gewonnen had. Maar Steenmetz bleek aan de binnenzijde net 0,028 sec. eerder binnen te zijn. Benjamin en ik waren zo op elkaar gefocust dat we hem niet gezien hadden. Jammer, maar het was de mooiste race die ik ooit heb gereden en dat ook nog voor zoveel publiek”, was Van Oord toch tevreden.
Lang na de podiumceremonie kwam de deceptie: De wedstrijdleiding bestrafte Van Oord met twintig strafseconden omdat hij had ingehaald onder geel. “Ik was me van geen kwaad bewust en ben op racecontrol gaan kijken naar de beelden. Daar zag ik dat ik naast Steenmetz de Tarzanbocht inging en mijn neus er na de bocht een meter voor uitstak. Dus moet ik hen gelijk geven, al vind ik twintig seconden wel een erg zware straf. Het is natuurlijk heel erg jammer, want nu hebben we dit weekend slecht gescoord voor de titelstrijd. Positief bekeken betekent het dat we voor volgende race op Zolder geen successeconden hebben”, besluit Van Oord toch met een kleine glimlach.
De volgende races van de Supercar Challenge vinden plaats op het circuit van Zolder, Terlamen in België. Daar zal Stan van Oord weer alles in het werk stellen om een goed resultaat te behalen.
Supercar Challenge – Kalender 2018
29 juni – 1 juli – Zolder Super Prix (B)
13 – 15 juli – DTM – Zandvoort
17 – 19 augustus – Gamma Racing Day – Assen
28 – 30 september – Spa Racing Festival – Spa-Francorchamps (B)
19 – 21 oktober – Hankook Finaleraces – Assen
De autosportactiviteiten van Stan van Oord zijn te volgen via de volgende social media:
Website – www.stanvanoord.nl
Facebook – www.facebook.com/stanvanoordracing
Vimeo – vimeo.com/stanvanoordracing