Mitchel van den Brink heeft de zo felbegeerde etappezege in de Dakar Rally 2024 binnen. De formatie van Eurol Rally Sport reed een ijzersterke achtste etappe en eindigde vandaag op de hoogste trede van het ereschavot.
Na vier achtereenvolgende tweede plaatsen voelde de zege als een opluchting. Mitchel van den Brink, Moi Torrallardona en Jarno van de Pol hikten al meerdere dagen tegen het eerste dagsucces aan. ,,Nou, ik denk dat dit hem is,’’ zo reageerde Mitchel nog geen vijf minuten nadat hij de finish van de special was gepasseerd.
De achtste etappe (totaal 678 kilometer) ging van Al Duwadimi naar Ha’il. De lange proef was verdeeld in twee stukken. Het eerste gedeelte was 165 kilometer lang. Na de verbindingsroute van 179 kilometer volgde het laatste gedeelte (nog 114 kilometer) van de special. De gevarieerde route bestond uit zand, stenen en duinen.
Macik gepasseerd in de duinen
,,We zijn sterk begonnen vanochtend,’’ zo keek Mitchel terug op heuglijke dag. ,,In de duinen zijn we Macik gepasseerd. We hebben daar een buffer opgebouwd. Bij de neutralisatie zagen we dat we op Macik en Loprais een kleine voorsprong hadden. We besloten om in het tweede deel verstandig te blijven rijden.’’ De tactiek van het team uit Harskamp bleek de juiste. ,,We wilden natuurlijk wel winnen, maar geen risico’s nemen. We hebben echt wel doorgereden, want de remmen waren goed warm,’’ aldus de 22-jarige Harskamper, die zichzelf op deze manier toch trakteerde op een verlaat verjaardagscadeau.
‘King of the Dunes’
,,We zijn heel blij met dit resultaat. Vooral de manier waarop stemt tot tevredenheid. We hebben uitstekend samengewerkt in de cabine. Moi heeft foutloos genavigeerd en Jarno anticipeerde perfect op de situatie in de duinen. Daar is het van groot belang om op het juiste moment de juiste bandenspanning te hebben,’’ zo prees de ‘King of the Dunes’, zijn 57-jarige Spaanse navigator en de 24-jarige monteur uit Ede. ,,We hebben eigenlijk foutloos gereden. Het was een ´steady dag´ met een hoog tempo. Mooi dat het nu voldoende was voor de winst in de etappe. We kijken uit naar de komende dagen.’’
Tweede plaats in klassement als bonus
Mitchel en zijn manschappen in de Iveco Powerstar kregen een klein kwartier later nog een bonus. Ales Loprais verloor namelijk 13 minuten en 45 seconden op de equipe van Eurol Rally Sport. De Tsjech was de dag begonnen met een voorsprong van 11m28s op Mitchel. De rollen zijn nu omgedraaid. De Iveco met startnummer 603 heeft een kleine marge van 2 minuten en 17 seconden op de Tsjech in de Praga. De strijd om de tweede plaats krijgt de komende dagen ongetwijfeld een boeiend vervolg. Martin Macik blijft koploper. Zijn voorsprong van 1u49m20s op Mitchel lijkt iets te veel van het goede. De formatie uit Harskamp gooit het bijltje er echter niet bij neer. De trotse koploper kan de komende vier etappes ook nog iets meemaken of de pechduivel op bezoek krijgen. ,,We geven nooit op zo lang er nog iets mogelijk is. In deze sport is alles mogelijk.’’
Op het moment dat Mitchel al in het bivak in Hail was gearriveerd moest vader Martin van den Brink de proef nog voltooien. De brigade in de Iveco T-Way speelt na de heftige dagen in de woestijn geen rol meer in het klassement. Van den Brink senior fungeert als snelle assistent en hoopt zo kort mogelijk achter Mitchel te kunnen starten in de komende vier etappes.
Morgen staat er naast een verbindingsroute van 222 kilometer een proef van 417 km op het menu. Op weg naar het bivak in Alula voert het parcours van de negende etappe de rijders door bergachtig terrein. Op meerdere plaatsen wordt het werk van de navigator van groot belang.
Tekst: Berry Kamphorst
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl