Het was de tijd waarin welgestelde heren instapten naast de professionals voor langeafstandsraces met wellicht de mooiste auto’s die ooit zijn gebouwd: de GT’s van begin jaren zestig. Niet voor niets noemt Masters Historic Racing zijn Europese kampioenschap voor deze auto’s Masters Gentlemen Drivers. En op de Historic Grand Prix kunnen we weer 90 minuten lang van hun machtige strijd genieten. Met diverse Nederlandse troeven die kans maken op de eindoverwinning of een klassezege.

Net als in voorgaande jaren is Masters Historic Racing hofleverancier van de Historic Grand Prix. De historische organisator uit Engeland brengt wederom vier grids van Europese allure naar Zandvoort, met als paradepaardjes het FIA Masters Historic Formula One Championship en het FIA Masters Historic Sports Car Championship. Maar ook de Masters Pre-66 Touring Cars en de Masters Gentlemen Drivers – de Europese kampioenschappen voor respectievelijk toerwagens en GT’s tot 1966 – mogen er zijn. In het laatstgenoemde kampioenschap verschijnen de auto’s aan de start die in de eerste helft van de jaren zestig raceten op Le Mans, Goodwood, het oude Spa en de ‘echte’ Nürburgring.

Nu al zijn er 30 auto’s aangemeld voor de wedstrijd van 90 minuten met verplichte pitstop (en eventueel rijderswissel) halverwege. En daar zitten een paar Nederlandse favorieten bij. Het meest in het oog springt de Ferrari 250 GTO/64, de geweldige herschepping van Roelofs Engineering die vorig jaar in handen van Nicky Pastorelli door pech naast de zege greep. Roelofs en Pastorelli zijn dit jaar terug en zinnen uiteraard op revanche.

De winnende AC Cobra van 2018 – die van Andy Wolfe – is er niet bij, maar Pastorelli krijgt in plaats daarvan te maken met zwaar geschut in de vorm van vier Shelby Cobra Daytona Coupés. Die van Julian Thomas en Calum Lockie won dit jaar al twee keer, die van Leo Voyazides en Simon Hadfield nam de andere zege voor zijn rekening. Op Zandvoort zijn bovendien David & Olivier Hart weer van de partij – en dit Nederlandse duo van vader en zoon is misschien wel nóg sneller. Andere rivalen in de C3-klasse zijn de ‘gewone’ Cobra van Carlos Monteverde/Gary Peason, de Jaguar E-types van Jon Minshaw en Martin Melling/Jason Minshaw, de Corvette Stingray van de Fransen José & Brady Beltramelli en de Shelby Mustang GT350’s van Larry Tucker, de Italiaan Manfredo Rossi en het Belgische duo Christian Dumolin/Pierre-Alain Thibaut.

De Ferrari en de Amerikanen kunnen op het rechte stuk van Zandvoort hun benen strekken, maar in het technische gedeelte achterop komen de lichtvoetige auto’s uit de CLP-klasse tot hun recht. Een hele vloot Lotus Elans vormt het leeuwendeel van deze klasse, waarbij het Nederlandse publiek vooral zal duimen voor het exemplaar van Sander van Gils. Die moet het opnemen tegen de Ginetta G4R van Masters-baas Ron Maydon en de Elans van onder meer Mark Martin, Paul Whight en Nick & Eddie Powell. En zou Steve Soper er met zijn Elan ook weer bij zijn? We wachten in spanning zijn inschrijving af.

In de C2-klasse zien we net zo’n strijd tussen de eenling en de ‘logische keuze’. Vele Austin Healey 3000’s nemen het daarin op tegen de Morgan Plus 4 SLR van Keith Ahlers en Billy Bellinger – en vaak genoeg komt de Morgan als winnaar uit de bus. De snelste ‘Big Healey’ is waarschijnlijk die van de Zweed Nils-Fredrik Nyblaeus en zijn vaardige secondant Jeremy Welch. Nyblaeus en Welch strijden immers al jaren om de klassezeges met Ahlers en Bellinger. Maar vlak ook de Healey van Mark Holme en Nigel Greensall niet uit – Greensall is zeer snel in alles wat hij bestuurt.

Ook in de kleinste klasse kan het Zandvoortse publiek een thuisfavoriet aanmoedigen: Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar hebben hun Porsche 904/6 ingeschreven en krijgen in de C1-klasse Porsche 911’s en MG B’s als concurrenten. Beide landgenoten zijn snelle coureurs, dus voorlopig zijn ze niet alleen thuisfavoriet, maar ook de klassefavoriet. Zien we in september drie Nederlandse klassewinnaars met een Masters-beker? Het zou zomaar kunnen.

Historic Grand Prix 2019
De Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 7 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.

Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts € 17,50 (30 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 30 euro (dagkaart) en 50 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang. Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club.