De organisatie van Circuit Zandvoort en de HARC (Historische Auto Ren Club) kunnen terugzien op een geslaagde achtste editie van de Historic Grand Prix Zandvoort in zijn huidige vorm. Trainingen en races voor twaalf verschillende klasses en vier verschillende demonstraties zorgden voor drie dagen vol afwisseling. Toerwagens, GT’s, sportwagens en formulewagens uit meerdere decennia kwamen op het 4,3 kilometer lange circuit in de duinen in actie. Het talrijk aanwezige publiek genoot van de rijke historie van de autosport in al zijn facetten, zowel op de baan als in het rennerskwartier. Ook de vele deelnemers uit binnen- en buitenland toonden zich enthousiast over het evenement.

 

 

Op zaterdagavond stond de traditionele parade met raceauto’s van het circuit naar het centrum van Zandvoort op het programma. Net voorafgaand aan de aankomst van de auto’s in het centrum viel er nog een regenbui, maar daarna bleef het de rest van de avond droog, zodat de vele aanwezigen niet alleen de auto’s konden bewonderen, maar daarna ook op de vele terrassen of bij het live-concert op het Raadhuisplein van een fraaie nazomeravond konden genieten. “Zoveel publiek langs de route en hier in het centrum, ieder jaar weer indrukwekkend”, zei Gijs van Lennep, de Nederlandse coureur van de eeuw.

 

 

Op zondagochtend begon het programma alweer vroeg met de race van een uur voor de Masters Pre ’66 Touring Cars, die eindigde met een fraaie overwinning voor het jonge Nederlandse talent Olivier Hart. Met zijn Alfa Romeo Giulia Sprint GTA wist hij de Britse combinatie van toerwagencoryfee Steve Soper en Mark Martin voor te blijven. Vervolgens was het de beurt aan de deelnemers van het State of Art NK GTTC, waarin Marcel Frijlink met zijn Ford Escort RS 1600 Mk1 zijn succes van gisteren herhaalde. Bij het FIA Masters Historic Sports Car Championship was de Brit Thomas Bradshaw in zijn Chevron B19 de voltallige concurrentie te snel af.

 

 

De Historic Formula 2 was met een veld van 30 auto’s een van de hoogtepunten van de dag met een nipte overwinning voor de Brit Darwin Smith. Marc Shaw won met een Brabham BT6 de race van de FIA Lurani Trophy, terwijl Henry Fletcher met zijn March 761 de wedstrijd van het FIA Masters Historic Formula One Championship op zijn naam schreef. De winst in de FIA Historic Formula 3 European Cup ging naar de Deen Christian Olsen, die met overwinningen in beide races van het weekeinde oppermachtig was en daarmee zijn succes van het voorgaande jaar herhaalde. Bij de Historic Grand Prix cars won Andy Middlehurst met een Lotus 25 R4.

 

 

Ian Nuthall won de ‘Revival 1952 Dutch Grand Prix’ om de TKH Trophy, nipt gevolgd door Shirley van der Lof, de kleindochter van Dries van der Lof, die samen met Jan Flinterman in 1952 op Zandvoort de eerste Nederlander aan de start van een Grand Prix voor het wereldkampioenschap was. Andy Newall won met een Jaguar E-Type de race van het Catawiki NK HTGT. De uitslag van de race voor de Tourenwagen Legenden stond op het moment van publicatie nog niet vast.

 

 

De racewinnaars op zondag ontvingen traditioneel naast de trofee beloond met een exemplaar van de ‘Winners’ Watch’, een speciaal horloge uit een gelimiteerde serie van Chopard, geleverd door evenementpartner Gassan Diamonds. BMW en Porsche zorgden voor fraaie demonstraties, waartoe ook een demonstratie met Grand Prix-auto’s uit 1961 behoorde. Hier was Derek Hill, de zoon van Phil Hill, die dat jaar de wereldtitel won, een van de rijders.