Prachtige historische formulewagens, toerwagens, GT’s, sportwagens en zijspannen, talrijk aanwezig publiek en stralend nazomerweer, afgezien van een buitje op de vrijdagochtend: dat waren de ingrediënten voor een zeer geslaagde zevende editie van de Historic Grand Prix Zandvoort in zijn huidige opzet. Drie dagen lang stond Circuit Zandvoort weer in het teken van de rijke historie van de autosport en opnieuw kon het publiek genieten van een goed gevuld programma met volop variatie.
Voor het eerst waren de vier door de mondiale autosportfederatie FIA gesanctioneerde historische racecategorieën tijdens één evenement vertegenwoordigd. Het FIA Masters Historic Formula One Championship, het FIA Masters Historic Sports Car Championship en de FIA Lurani Trophy for Formula Junior Cars waren ook in de afgelopen jaren al te gast tijdens de Historic Grand Prix en waren ook ditmaal weer aanwezig. Daarnaast vormde Circuit Zandvoort het decor voor de première van de FIA Historic Formula 3 European Cup, waaraan Formule 3-auto’s gebouwd tussen 1971 en 1985 mochten deelnemen. Met de toekenning van deze competitie aan Circuit Zandvoort erkende de FIA de rijke historie van de Formule 3-klasse op het circuit in de duinen. Belangstelling van deelnemers was groot met zo’n 30 auto’s op de grid.
Ook de Historic Formula 2-klasse en de categorie van de F3-500 Owners Association voor de lichte Formule 3-auto’s met 500 cc-motoren waren met goed gevulde startvelden op Circuit Zandvoort aanwezig. Na het succesvolle debuut van vorig jaar keerde ook de Camathias Cup voor zijspannen terug in het programma van de Historic Grand Prix Zandvoort.
Nieuw dit jaar was het optreden van de Tourenwagen Classics, de Duitse klasse voor toerwagens uit de DTM van medio jaren tachtig tot medio jaren negentig en de tweeliter Supertoerwagens, die in de negentiger jaren in ondermeer het Duitse STW-kampioenschap en het BTCC in Groot-Brittannië werden ingezet. Meer toerwagen- en GT-spektakel was er in de vorm van de Gentlemen Drivers-klasse en de Nederlandse kampioenschappen GTTC en HTGT.
Evenals in voorgaande jaren was er voor de winnaars van de races op zondag een exemplaar van het strikt gelimiteerde ‘Historic Grand Prix Zandvoort winners’ edition’-horloge van Chopard, ontwikkeld in samenwerking met evenementpartner Gassan. Eén exemplaar uit de editie van 25 stuks werd op vrijdag geveild ten bate van de Prinses Maxima Stichting, waarmee een bedrag van 18.000 Euro werd opgehaald. Tevens werd een exemplaar overhandigd aan de Belg Roland Bruynseraede, jarenlang permanent wedstrijdleider in de Formule 1 en de DTM en ook veelvuldig actief als wedstrijdleider op Circuit Zandvoort, als waardering voor zijn verdiensten voor de autosport.
Twee andere evenementpartners, BMW en Porsche, waren wederom aanwezig met indrukwekkende demonstraties van auto’s uit de eigen fabriekscollecties. BMW bracht een BMW M1, een McLaren BMW F1 en de BMW V12 LMR, waarmee het merk in 1999 de 24 Uur van Le Mans won. De rijders waren Peter Kox, Jan Lammers en John Bosch. Voor Porsche kwamen ondermeer Gijs van Lennep, Jürgen Barth, Harm Lagaaij en Paul en Max van Splunteren in actie met auto’s als de 356 SL, 906, 908/3 en 961. Ook het DAF Museum was aanwezig met een selectie uit de verzameling, terwijl ook de Silk Cut-Jaguar XJR9 waarmee ondermeer Jan Lammers in 1988 in Le Mans won tijdens demonstraties op de baan verscheen, bestuurd door de Brit Andy Wallace. Mooi was het ook om de beide Ferrari Tipo 156 ‘sharknose’-replica’s in actie te zien met ondermeer oud-Ferrari-fabriekscoureur Arturo Merzario als een van de rijders.
Tot de hoogtepunten van het evenement, zeker ook voor de buitenlandse deelnemers, behoorde opnieuw de traditionele parade met raceauto’s van het circuit naar het centrum van Zandvoort op zaterdagavond. Jan Lammers voerde daarbij de rij aan met de Ralt-Toyota RT1, waarin hij in 1978 het Europees Formule 3-kampioenschap won. De Zandvoortse burgemeester Niek Meijer reed mee als passagier in een historische Bentley. Na afloop stonden de raceauto’s opgesteld in de straten in het centrum van Zandvoort, waar het publiek de auto’s van nabij kon bewonderen. Met live-muziek en goed gevulde terrassen bleef de sfeer in Zandvoort nog urenlang gezellig, maar op zondag was iedereen alweer vroeg op het circuit voor de afsluitende dag van het evenement. “We kijken weer terug op een bijzonder geslaagde Historic Grand Prix”, aldus Erik Weijers, C.O.O. van Circuit Zandvoort. “De meeste rijders hebben al aangegeven, volgend jaar graag weer terug te komen!”