Geweldige raceomstandigheden voor de seizoensstart van de FFR-FOR bij St. Paul Historic Zandvoort Trophy 2024

Een wat verlate start van het raceseizoen 2024 voor de FFR-FOR, maar wel een die profiteerde van uitstekende raceomstandigheden op het Zandvoortse Formule 1-circuit voor de St. Paul Historic Trophy. Mede dankzij een grote delegatie uit Denemarken was er veel actie op het circuit.

De start van Race 1. Verschillende auto’s kregen een tijdstraf van 5 seconden omdat ze niet correct door de startboxen gingen.

Het weekend opende met een gratis trainingssessie op vrijdagavond, een gelegenheid die de meeste FFR-FOR-coureurs gebruikten om opnieuw vertrouwd te raken met het circuit en de afstelling van hun auto’s te finetunen. Helaas vertraagde dit ook het debuut van François Claijs in zijn Formule Ford 2000, omdat een defecte oliepomp ervoor zorgde dat zijn motor vastliep en hij niet kon deelnemen aan de kwalificatiesessies of races, terwijl ook Armin Bohn uitviel voor de eigenlijke race.

Na twee kwalificatiesessies op zaterdagmorgen en aan het begin van de middag, was het aan het eind van de middag tijd voor Race 1. De Formule Opels van Ralf Goral (#9) en Jochen Thissen (#28) gingen vanaf de start aan de leiding, met Philip Menzner (#6, FF2000), Alan Williamson (#60, FOL) en Andreas Menzner (#8, FF2000) in de achtervolging. Ze werden op de voet gevolgd door Onno Zuidema (#69, FF2000) die heel hard pushte om in te halen, maar helaas in de bandenstapels belandde nadat een steentje uit de grindbak onder zijn gaspedaal bleef hangen en hij niet genoeg kon afremmen bij het insturen. Dat leidde tot een safety car situatie waarbij het hele veld bij elkaar kwam. Nadat het groene licht was gegeven, waren het opnieuw Ralf Goral, Jochen Thissen en Philipp Menzer die voorop reden tot de finishvlag, terwijl Roel Mulder (#22) het FF1600-peloton onbedreigd aanvoerde.

De leiders in beide races, Ralf Goral (#9), Jochen Thissen (#28) en Philipp Menzner (#6).

Maar de wedstrijdleiding deelde een straf van 5 seconden uit aan Goral, Philipp Menzner, Alan Williamson en Roel Mulder omdat ze niet door de startboxen waren gestart. Daardoor eindigde Jochen Thissen als eerste in de FOL klasse, voor Goral en Willamson, Andreas Menzner en Henk van der Spoel eindigden als eerste en tweede in de FF2000 klasse, voor Philipp Menzner, terwijl Carly Meskes (1e) en Leon den Hollander (2e) eindigden voor Roel Mulder.

Race 2 op zondag verliep nagenoeg hetzelfde als race 1, totdat Carly Mulder FF1600-leider Roel Mulder toucheerde en in de bandenstapels crashte. Dit leidde opnieuw tot een safety car situatie. Na de herstart lagen Ralf Goral en Jochen Thissen op kop in hun Formula Opels, terwijl Alan Williamson derde werd in de FOL-klasse. In de FF2000 eindigde Philipp Menzer voor zijn vader Andreas, met Brian Steen uit Denemarken (#26) op de derde plaats, gevolgd door Henk van der Spoel, Hans Meskes, Peter Krogh, Lars Clasen en Bob Scanlon. Leon Den Hollander (#30) versloeg Roel Mulder en won de FF1600.

Daarmee was weer een geweldig raceweekend van de FFR-FOR afgelopen. De volgende stop is de Nürburgring, in het weekend van 28 tot 30 juni.

Roel Mulder (#22) aan de leiding bij de kleine groep FF1600 auto’s.

Over FFR-FOR
In de FFR-FOR series rijden naast amateurs en enthousiastelingen ook jonge, carrièregerichte coureurs in de Formula Ford 1600, Formula Ford Zetec, Formula Ford 2000 en Formule Opel eenzitters. Met hun eenvoudige techniek bieden ze de beste prijs-kwaliteitverhouding voor formulewagens. De FFR-FOR-grid bestaat doorgaans uit coureurs uit België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, met raceweekenden in Duitsland, België en Nederland. Voor meer informatie: www.ffr-for.eu.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl 

Lees meer