Ginetta maakt volgend seizoen een welkome terugkeer naar continentale prototypecompetitie van het hoogste niveau dankzij een samenwerking met het toonaangevende team DKR Engineering. Samen zullen zij deelnemen aan de European Le Mans Series en de Michelin Le Mans Cup.
De spannende nieuwe samenwerking houdt in dat DKR Engineering de 2025-specificatie Ginetta G61-LT-P3 Evo LMP3 zal inzetten als officieel klantenteam, met de ambitie om Ginetta naar een winnende positie te brengen in twee van de meest prestigieuze LMP3-kampioenschappen ter wereld.
DKR Engineering staat bekend als een van de meest succesvolle prototypeteams van de afgelopen jaren. Het team heeft vier keer de MLMC LMP3-titel gewonnen, evenals de ELMS-kroon in 2021. Daarnaast boekte het successen in LMP2 met drie opeenvolgende podiumplaatsen in de 24 uur van Le Mans en een titel in de Asian Le Mans Series.
Ginetta speelt al een decennium een vooraanstaande rol in de LMP3-klasse. Het eerste generatie model domineerde de European Le Mans Series in 2015 met vijf klasse-overwinningen en de coureurstitel voor Team LNT’s Sir Chris Hoy en Charlie Robertson.
In 2020 introduceerde Ginetta de tweede generatie Evo-model, dat sindsdien opmerkelijke resultaten heeft geboekt in kampioenschappen zoals de Prototype Cup Germany, Ultimate Cup Series en de Asian Le Mans Series.
Dit jaar heeft Ginetta een uitgebreid test- en ontwikkelingsprogramma voltooid voor hun derde generatie LMP3-model, dat in 2025 wordt geïntroduceerd. Hierbij kregen ze steun van partnerteam CMR en ervaren voormalig FIA World Endurance Championship- en Formula E-racewinnaar Nico Prost.
Dankzij hun waardevolle input heeft Ginetta de engineering van de nieuwe auto kunnen optimaliseren. De nieuwe LMP3 beschikt over een gloednieuwe Toyota-gebaseerde twin-turbo V6-motor van ORECA, een verbeterd aerodynamisch en koelingspakket, herziene achtergeometrie en een lager gewicht.
Het testprogramma in Europa was tot nu toe zeer succesvol, met meer dan 4.000 kilometer afgelegd. Bij tests op Magny-Cours en Paul Ricard met DKR liet de auto uitstekende betrouwbaarheid en prestaties zien, vergelijkbaar met concurrenten zoals Duqueine en Ligier.
Mike Simpson, Motorsport Directeur van Ginetta:
“Ginetta is verheugd om samen te werken met DKR Engineering om de gloednieuwe Ginetta G61-LT-P3 Evo LMP3 in te zetten in de European Le Mans Series en de Michelin Le Mans Cup in 2025.
“De successen van het team in LMP3 spreken voor zich en we zijn blij dat ze ervoor hebben gekozen om over te stappen naar Ginetta. Samen hebben we één doel: winnen!
“De vooruitgang met de nieuwe auto is fantastisch. Lawrence Tomlinson en Clive Seddon (Technisch Directeur Ginetta) hadden een strikt technisch ontwerpplan om de efficiëntie van de nieuwe turbomotor te maximaliseren zonder concessies te doen aan de aerodynamica, en tot nu toe zijn de resultaten zeer bemoedigend.
“Onze terugkeer op de grid van de European Le Mans Series voor het eerst sinds 2015 is een mijlpaal en pas het begin. We zijn in gesprek met teams om ons LMP3-klantenprogramma voor 2025 verder uit te breiden, inclusief extra inschrijvingen in de MLMC.”
Kendy Janclaes, DKR Engineering:
“Na acht jaar met Norma/Duqueine en na het behalen van vijf Europese titels, hebben we besloten om van fabrikant te veranderen voor de derde generatie auto’s. We zijn verheugd over de samenwerking met Ginetta en de ambities die zij hebben laten zien tijdens onze tests.
“Dit is precies het soort project en werk dat ons interesseert, en het feit dat wij het enige team met deze auto op de ELMS-grid zijn, motiveert ons nog meer om hem te laten schitteren. We kijken ernaar uit om zo hard mogelijk te strijden met de anderen. Ik wil ook graag de heer Tomlinson, Mike, CMR en Yann bedanken voor het vertrouwen in mijn team.”
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl