TeamNL-talent Glenn van Berlo heeft op het circuit van Monza tijdens de vierde ronde van de Euroformula Open drie zwaarbevochten top negen klasseringen behaald. Na een negende positie in race één, leek de 18-jarige Nederlander in de tweede race op weg naar een vierde positie toen hij in de rondte werd getikt en als achtste de finish passeerde. Een mooie inhaalrace leverde in de derde wedstrijd na enkele fraaie acties een negende plaats op. “De racesnelheid was goed en daarin zijn we een stuk dichter bij de kopposities gekomen. Met het resultaat kan ik moeilijk tevreden zijn, waarbij de kwalificaties gewoon beter moeten”, aldus Van Berlo, die in alle negen dit seizoen verreden wedstrijden punten voor het kampioenschap wist te scoren.
De vierde ronde van de Euroformula Open werd verreden op het beroemde Autodromo Nazionale Monza, The Temple of Speed, waar topsnelheden belangrijk zijn en al vele fraaie slipstreamgevechten werden uitgevochten. Bij de vorige ronde van de titelstrijd had TeamNL-talent Glenn van Berlo zijn beste score van dit seizoen neergezet en de 18-jarige inwoner van Veghel was er dan ook veel aan gelegen aan deze prestatie een mooi vervolg te geven.
Omdat iedere wedstrijd zijn eigen kwalificatiesessie kende, mocht Van Berlo drie keer de baan op om een goede startpositie veilig te stellen. In de kwalificatie voor race één zette de TeamNL-rijder in de laatste ronde zijn persoonlijk snelste tijd op de klokken en klom daarmee naar plek tien. De voor Drivex uitkomende Nederlander bleef met zijn tijd slechts 0,1 seconde verwijderd van de zevende positie. De tweede kwalificatie leverde eveneens een tiende plek op, terwijl kwalificatie drie met een dertiende positie tegenviel. “Bij de eerste kwalificatie had er iets meer ingezeten. Daar had ik op plek zes kunnen staan. In kwalificatie drie liep de communicatie met het team niet goed waardoor ik helemaal alleen op de baan zat. Zonder slipstream verlies je op Monza op de rechte stukken meer dan een seconde”, vatte Van Berlo zijn kwalificaties samen.
Bij de start van de race één kwam Van Berlo bij de eerste chicane in het gedrang, om een paar bochten later nog een keer geraakt te worden. De TeamNL-rijder wist echter met een mooie inhaalactie bij het opkomen van het rechte stuk weer een positie terug te winnen waardoor hij als tiende de eerste ronde uitkwam. Kort daarna moest Van Berlo een plaatsje prijsgeven maar vond een paar ronden later de aansluiting met het strijdende groepje voor hem. De Drivex-piloot profiteerde vervolgens van een fout van een van deze rijders om in de laatste ronde met een sterke uitremactie de negende positie te veroveren. “Ik probeerde het bij de start buitenom. Helaas liep mijn vloer in bocht één schade op. Verder waren het mooie duellen en was het voor het eerst dat ik in een wedstrijd met slipstreamgevechten te maken kreeg. Heel leerzaam”, aldus Van Berlo.
In race twee werd het TeamNL-talent door een onbezonnen actie van een concurrent van een hoge klassering beroofd. Vanaf startplek tien had de Nederlander direct twee tegenstanders te pakken om met een fraaie uitremactie door te schuiven naar plek zeven en even later zelfs de zesde plaats te veroveren. Na een herstart vanachter de safetycar mengde Van Berlo zich in de strijd om de nog hogere posities, pakte op het rechte stuk zelfs de vierde plek om vervolgens in de eerste chicane op het achterwiel te worden geraakt. Van Berlo spinde, kon op plek tien met een grote achterstand zijn weg vervolgen om uiteindelijk door het uitvallen van twee andere deelnemers als achtste te worden geklasseerd. “Het was allemaal heel hectisch en close. We waren onder het remmen heel sterk waardoor ik een paar goede acties kon maken. De pace was gewoon heel goed. Helaas zie je dat niet in het resultaat terug want zonder die spin had een vierde of vijfde plaats er zeker ingezeten.”
De derde en laatste wedstrijd van het weekend leverde voor Van Berlo een zwaarbevochten negende plaats op. In de eerste chicane had de Drivex-piloot al één tegenstander te pakken om in ronde vijf op te rukken naar plaats tien en aan te sluiten bij de fel strijdende groep voor hem. “Daarna verremde ik me een keer in de eerste chicane en moest rechtdoor wat weer een plekje en wat meters kostte. De pace was echter goed waardoor ik al snel weer kon aansluiten.” Met een mooie uitremactie pakte Van Berlo de tiende positie om in de laatste ronde nog door te stoten naar plek negen. “In de laatste paar ronden zat ik in een mooi gevecht met Manuel Maldonado waarbij we diverse keren van positie wisselden. Ik wachtte bewust tot de laatste ronde om toe te slaan omdat hij mij anders vanuit de slipstream weer zou kunnen passeren. In de laatste chicane kon ik hem uitremmen waardoor hij geen kans meer had om terug te komen”, aldus Van Berlo over deze goed bekeken actie.
“Al met al heb ik dit weekend heel veel geleerd, maar met de resultaten ben ik niet tevreden. Ik heb tijdens de vrije training voor het eerst met deze auto in de regen gereden en dat ging heel goed. Verder heb ik veel geleerd over het slipstreamen, het rijden met heel weinig downforce en vele mooie gevechten geleverd. In racepace hebben we veel vooruitgang geboekt. De kwalificaties moeten echter beter, want daar verliezen we nog teveel posities die je in de race eerst weer moet zien goed te maken. Dat is een belangrijk leerpunt”, blikte Van Berlo terug, die komend weekend er alweer volop tegenaan kan als de Euroformula Open neerstrijkt op het circuit van Mugello voor ronde vijf van het kampioenschap.