NAVARRA – Glenn van Berlo heeft een knap debuut achter de rug in de Formule 4. De zeventienjarige rookie uit Veghel scoorde afgelopen weekeinde een podiumplaats op het circuit van Navarra in het Spaans Formule 4-kampioenschap. Tijdens de uiterst tumultueuze eerste ronde van de titelstrijd werd hij derde in de eerste race en vijfde in de tweede race. De uitslag van de derde race is nog niet definitief.
“Ik ben tevreden met die podiumplaats”, zei Glenn, die eigenlijk ook derde was geworden in race twee maar door een tijdstraf werd teruggezet naar de vijfde plaats. Tijdens de derde race viel de coureur van MP Motorsport helaas uit door een megacrash waarbij diverse auto’s betrokken waren. “In Navarra ben ik meteen in het diepe gegooid en daar heb ik veel van geleerd. Vooral omdat er zoveel in de races gebeurde. Het is wat dat betreft jammer van race drie. Ik was goed genoeg voor het podium.”
Tijdens de eerste kwalificatie reed hij de vijfde tijd. Glenn: “Dat was op zich nog wel redelijk. Het had ’s nachts geregend en er waren nog een aantal natte plekken op de baan. Daarom was het zoeken naar grip. Op een gegeven moment kregen we ook nog een rode vlag en het duurde door de natte baan al lang om de banden op temperatuur te krijgen. Uiteindelijk hadden we maar twee pushronden. Jammer genoeg ging één daarvan niet goed.”
Die resterende twee ‘pushronden’ waren beide belangrijk geworden, want tijdens de eerste kwalificatie van het weekeinde worden de startplaatsen voor de eerste twee races bepaald aan de hand van de twee snelste rondetijden. Omdat Glenn één mindere ronde reed, was zijn tweede beste tijd goed voor de negende plek. Dat betekende de negende startplaats voor race twee.
Zaterdag mocht hij tijdens de eerste race dus van de vijfde plek vertrekken. Hij had een goede start; na de eerste bocht reed hij al op de derde plaats. Die plaats hield hij vast tot op de finish. Zo slaagde de talentvolle Brabander erin een podiumplaats te pakken in zijn eerste race ooit in de Formule 4. “Ik was er superblij mee. Qua race pace zat het wel goed.”
Zondagochtend volgde de kwalificatie voor race drie. De baan was een stuk natter dan een dag eerder. De wedstrijdleiding had niettemin besloten dat iedereen op slicks moest kwalificeren. Glenn: “Iedereen was aan het glibberen. Ik reed uiteindelijk de zesde tijd. Daar was ik niet echt tevreden over. Later werd ik teruggezet naar P10 omdat ik de track limits had overschreden. De baan was zo glad dat je snel over de witte lijn ging.”
In race twee had Glenn een wereldstart. Van P9 denderde hij in de eerste bocht naar P4. Hij remde heel laat en ging daarna buitenom. “Later in de race heb ik een paar mooie gevechten gehad. Jammer genoeg kwam er zes minuten voor het einde een rode vlag door een crash. Op de live timing werd die rode vlag al aangegeven, maar op de baan werd alleen nog met de gele vlag gezwaaid. Dus iedereen reed gewoon door, op de laatste twee rijders na. Zij hadden waarschijnlijk via de boorradio al doorgekregen dat de live timing rood aangaf. De rest kreeg straf. Ik was eigenlijk als derde gefinisht maar door de straf werd ik als vijfde geklasseerd. De race pace was lekker. In het midden van de race liep ik in op nummer één en twee.”
Daarna had Glenn ook in race drie een wereldstart. Deze keer snelde hij van P10 naar P4 in de eerste bocht. “De starts gingen in het algemeen wel lekker”, zei hij daarover. “Een paar goede starts geeft wel vertrouwen.” Helaas was de race niet veel later plotseling over voor hem. “In de eerste ronde gebeurde er iets en een ronde later kwam de safety car op de baan. Op start-finish ging iedereen vol op de rem omdat het bord safety car werd getoond. Het ging maar net goed.”
“Toen de safety car van de baan was, mocht de raceleider de herstart doen. Op het moment dat hij accelereert, moet hij blijven gaan. Maar de leider realiseerde zich dat-ie niet goed weg was en stampte vol op de rem. Voorin knalde iedereen op elkaar. Ik reed op dat moment op de vierde plaats. Ik crashte ook en viel uit met een kapotte ophanging en voorvleugel. Daardoor liep ik een hoop punten mis. Ik was er goed ziek van.”
De wedstrijdleiding kon op de wedstrijddag zelf geen besluit nemen hoe om te gaan met de situatie. Nu wacht ze tot de volgende race op het circuit van Paul Ricard om de mening van de rijders te horen. Daarna wordt pas een besluit genomen over hoe de rijders worden geclassificeerd. Op het Franse circuit hoopt hij een iets minder problematisch weekeinde mee te maken. Aan de baan zal het niet liggen, weet Glenn. “Ik vind het een mooi circuit. De test daar ging goed destijds. We gaan het zien.”
Glenn van Berlo wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door KNAF, Chica Chico, Van Berlo Bedrijfsvloeren BV en Next Level Real Estate BV.