Tijdens de 58e editie van de ELE Rally ging het tweede seizoen in de GR Yaris Challenge van start. De door Hans Weijs Motorsport geïnitieerde topklasse in de Nederlandse rallysport kende in de torenhoge favoriet Yannick Vrielink de verwachte winnaar. De zware Brabantse klassieker, waarin slechts 43 van de 71 gestarte equipes zaterdagavond de finish in Son bereikten, eiste ook bij de deelnemers aan de GR Yaris Challenge zijn tol.

 Tijdens de 58e ELE Rally kwamen vrijdagavond in Son vijf equipes in de GR Yaris Challenge aan de start; een mengeling van debutanten en deelnemers die vorig jaar al de smaak te pakken hadden gekregen. Vooraf werd Yannick Vrielink al als kanshebber voor de zege aangemerkt. Hij maakte zijn favorietenrol waar en won de Challenge onbedreigd. De overige vier equipes moesten tijdens de tweede dag om uiteenlopende redenen de strijd staken. De ELE Rally telde 15 klassementsproeven, waaronder de befaamde en gevreesde scherprechters Sint-Oedenrode en Wintelre, maar ook de prachtige publiekstrekker Son-Ekkersrijt. Daarnaast werd onder meer drie keer de prachtige en snelle proef op het militaire oefenterrein Strijpse Kampen verreden.

Direct op de eerste avond werden de krachtsverhoudingen duidelijk. Sommige deelnemers waren niet blij met de toegewezen startnummers, die ver uit elkaar lagen, waardoor niet alleen het club-gevoel minder was, maar ook de omstandigheden nogal verschilden. Een half uur (30 startnummers) betekent soms bij schemer of in het donker rijden, een redelijk begaanbaar zandpad of een omgeploegd parcours voorgeschoteld te krijgen en dat kan zorgen voor tijdsverschillen. Yannick Vrielink was meteen vanaf de start in de top-10 te vinden, Eduard Eertink rond de 15e plaats, met vlak in zijn buurt debutant Rick Arendsen. Rond plek 30 waren Roel van der Zanden en de tweede Yaris-debutant Jan van Gerven verwikkeld in een aardige strijd. Op de tweede dag bleef Yannick Vrielink verbazen met supersnelle tijden. Een lekke band gooide kortstondig roet in het eten, maar aan de finish toonde Vrielink zich zeer content met de behaalde zevende plaats in de algemene rangschikking. Hij zocht echter tevergeefs naar de andere Yaris-equipes; die waren in de loop van de zaterdag uitgevallen.

Over de GR Yaris
Afgeleid van de WRC-winnende Yaris van het Toyota Gazoo Racing World Rally Team is de GR Yaris een volbloed sportwagen. De Challenge-versie werd door HWM aangepast voor gebruik in de rallysport. Met een 1,6 liter driecilinder turbomotor levert de vierwielaangedreven GR Yaris in rallytrim zo’n 260 pk en komt daarmee op elke ondergrond tot fenomenale prestaties. “De GR Yaris biedt enorm veel waar voor zijn geld, want de aanschafprijs is relatief laag en de running costs vallen ook mee constateerden we na het eerste seizoen,” aldus Hans Weijs. Het is bovendien een auto die ook heel gemakkelijk te onderhouden is door privé teams, dat bewijzen enkele deelnemers nu al. “Tijdens de volgende rally (Vechtdal, zaterdag 17 juni) is de verwachting dat we een achttal auto’s in de GR Yaris Challenge mogen verwelkomen.”

Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Hans Weijs Motorsport, hans@hansweijs.com.

Reacties van de deelnemers aan de GR Yaris Challenge na de ELE Rally

 1e Yannick Vrielink/Harm van Koppen
Als regerend kampioen wist KNAF Academy Talent Yannick Vrielink alle ogen op zich gericht. Met die druk kon Vrielink wel omgaan: “We hebben een fantastische ELE Rally gekend. Mooie proeven, mooi weer, veel publiek en heerlijk gereden. Het is fantastisch om de strijd aan te kunnen met de Rally2 auto’s. Jammer van die lekke band op Spoordonk 2, want anders had een hogere klassering er wellicht nog ingezeten,” aldus een altijd ambitieuze Vrielink, die zijn kandidatuur voor de titel meteen heeft gesteld. En en passant ook een mooie tweede plaats scoorde voor het Nederlands Rallykampioenschap.

Uitgevallen: Jan van Gerven/Bart van Esch
De 40-jarige ondernemer Jan van Gerven uit Oirschot wist dat zijn uitvallen zijn eigen fout was: “De eerste avond moesten we wennen. Toen we zaterdag de setting in orde hadden, wilde ik even ‘pushen’ op Strijpse Kampen, maar juist in een snelle bochtencombinatie die we in de pace notes hadden aangeduid als ‘geen gevaar’ ging het mis en belandden we in een greppel. Met als gevolg een kapotte voorruit en nog wat meer mechanisch ongemak. Einde oefening helaas, want het is superleuk,” aldus de ervaren off road motorcoureur, maar nog beginnend rallyrijder, die er in de GTC Rally pas weer bij is.

Uitgevallen: Eduard Eertink/Bart van Heun
Voor Eduard Eertink kwam de man met de hamer voorbij op de eerste doorkomst op Sint-Oedenrode: “Tot dan ging het perfect met tijden dicht tegen de top-10 aan. Maar op Sint-Oedenrode gebeurde er iets met de remmen. Gezien het feit dat er maar 1 remspoor was te zien lijkt het erop dat die niet optimaal functioneerden. In ieder geval kon ik die bocht nooit meer halen en moest ik in een split second een beslissing nemen. Ik probeerde een boom te ontwijken, maar daar lag een greppeltje met een ijzeren paaltje van de gasunie of zo; daar knalden we op en ik wist dat het einde oefening was,” zegt een teleurgestelde Eertink, die hoopt dat HWM zijn auto binnen 10 dagen weer op kan knappen!

Uitgevallen: Rick Arendsen/Edwin Arendsen
Pas vlak voor de ELE Rally was de auto van Yaris-debutant klaar: “Dus de eerste meters op snelheid waren tijdens de proeven op vrijdagavond. Dat ging al lekker en toen we het ritme hadden gevonden hebben we zaterdag het tempo verhoogd om de 30 seconden achterstand op Eertink dicht te rijden. Dat lukte aanvankelijk goed tot Wintelre 2, toen het achter-differentieel warmliep. Met een inkorting van de beschermplaat wisten we dat op te lossen en lagen we op koers voor plek 2 in de Challenge. Op KP14 kwam een van de notes te laat voor mij en crashten we achteruit op een zandhoop,” aldus Rick Arendsen, die zich in de Vechtdal Rally op zaterdag 17 juni hoopt te kunnen revancheren.

Uitgevallen: Roel van der Zanden/Gijs Boom
Roel van der Zanden viel net als Jan van Gerven op luttele kilometers van huis uit! “Uitgerekend op Sint-Oedenrode, de mooiste proef van de ELE Rally (!) vonden wij ons Waterloo. En niets bijzonders: het klipje van de schakelkabel brak, maar we verloren daarvoor ook al de lampenbak en iets van de koeling. Wat een pech. En dat in deze weer goed georganiseerde ELE Rally met schitterende klassementsproeven. Op naar de Vechtdal Rally,” kwam het positivisme alweer boven bij Roel.

Foto’s: Erik van ’t Land/RallyPicture

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl