Een race die om vele redenen de geschiedenisboeken inging. De eerste – en lange tijd enige! – GP waarin iedereen aan de finish kwam. De race waarmee de zegetocht van de fameuze Ferrari ‘Sharknoses’ begon. En de race waarin Jim Clark definitief als Grand Prix-ster doorbrak. De Historic Grand Prix brengt je in september terug naar de Grote Prijs van Nederland van 1961, met een demo die een blik geeft op het startveld van toen.

 

 

In 2018 waren ze een enorme hit bij het publiek: de Ferrari 156 F1’s waarvan geen enkel origineel exemplaar overbleef, maar die Jason Wright tot in het kleinste detail liet nabouwen. Iedereen was de Amerikaan dankbaar, want de ‘Sharknoses’ waarmee Phil Hill en Wolfgang von Trips het wereldkampioenschap van 1961 domineerden, werden legendarisch vanwege hun bijzondere uiterlijk én hun prestaties. Op Zandvoort behaalde het ontwerp destijds zijn eerste overwinning. Het was dus logisch dat de herscheppingen van Wright in de duinen hun circuitdebuut maakten.

En in 2019 zijn ze terug, want aangemoedigd door de hartelijke ontvangst van de fans brengen Wright en de Historic Grand Prix ons nu terug naar de Grand Prix van 1961. Met niet alleen de Ferrari’s, maar ook hun tegenstanders! Voorop het team van Lotus, want na zijn eerste podiumfinish aan het eind van het seizoen 1960, ontpopte een jonge Jim Clark zich in deze race voor het eerst als een toekomstig wereldkampioen. Terwijl Von Trips van start tot finish leidde, wisselden kort daarachter Hill en Clark keer op keer stuivertje, in een duel dat het publiek rondenlang in de ban hield. Ook auto’s van Cooper en BRM zullen op de grid aanwezig zijn, waarbij de privébijdrage van het team van Reg Parnell – die een Cooper inzette voor John Surtees – niet wordt vergeten.

 

 

Porsche, het andere grote fabrieksteam uit die tijd, is er vanzelfsprekend ook: dankzij de medewerking van Porsche en de Nederlandse importeur Pon gaan twee 718’s deel uitmaken van het veld. Die staan daarmee symbool voor de fabrieksdeelname van Dan Gurney en Jo Bonnier, maar ook voor de 718’s die namens het Nederlandse privéteam Ecurie Maarsbergen meededen. De fameuze boomlange jonkheer Carel Godin de Beaufort, die vanwege zijn lengte altijd op sokken in zijn 718 reed, werd voor de gelegenheid vergezeld van een tweede 718 voor Hans Herrmann.

De Beaufort en Herrmann finishten als 14e en 15e – en dat was een unicum, want er waren ook 15 auto’s gestart. Het was de eerste keer in de geschiedenis van het wereldkampioenschap dat alle gestarte auto’s ook aan de finish kwamen. Dat record zou lang standhouden, want pas in 2005 reden alle zes auto’s in de controversiële GP van Amerika de race uit. Daarna was het hek van de dam, want nog in hetzelfde seizoen gebeurde het op Monza nog eens, maar nu met 20 auto’s. In 2011 kwamen in Valencia zelfs alle 24 auto’s over de eindstreep. We gaan ervan uit dat in onze demo van 2019 ook alle auto’s de ‘finish’ halen…

 

 

Historic Grand Prix 2019
De Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 7 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.

 

 

Een dagkaart voor de buitenring kost in de voorverkoop slechts € 17,50 (30 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en de buitenring, bedraagt in de voorverkoop 30 euro (dagkaart) en 50 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang. Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club.

 

 

Hankook tires, FIA Formula 3 European Championship, round 5, race 2, Red Bull Ring Spielberg (A) – 31. May – 2. June 2012 *** Local Caption *** +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI / Thomas Suer +++