Met een sterk optreden bij de Hankook 12H HOCKENHEIMRING heeft sich Haegeli by T2 Racing zijn eerste overwinning in de  24H SERIES powered by Hankook behaald. Het team liet MiddleCap racing with Scuderia Praha en Leipert Motorsport achter zich.

 

 

Alle drie de kanshebbers voor de overwinning in de GT3-klasse bevonden zich bij de hervatting van de race vanmiddag in dezelfde ronde. Toen de race werd vrijgegeven, startte de Haegeli by T2 Racing-Porsche 911 GT3 R (#66, Pieder Decurtins / Manuel Lauck / Marc Basseng) bijzonder sterk en nam direct de leiding, gevolgd door de MiddleCap racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Matúš Výboh / Josef Král / Dennis Waszek). In de ronden die volgden, streden beide teams verbeten om de leiding.

Een vroege pitstop voor de Leipert Motorsport-Lamborghini Huracán GT3 Evo (#10, Brendon Leitch / Tyler Cooke / Fidel Leib / Seb Morris) en uiteenlopende strategieën voor de Porsche- en Ferrari-teams hielden in dat de drie teams elkaar gedurende de hele middag regelmatig aan kop van het veld afwisselden. De laatste code-60-fase, met nog iets meer dan een uur te gaan, bracht echter de beslissing: een perfect getimede pitstop voor Haegeli by T2 Racing was uiteindelijk de sleutel voor de eerste overwinning van het Duitse team bij pas de tweede deelname aan de 24H SERIES.

 

 

Hoe klein het verschil was, bleek wel uit de voorsprong van slechts 53 seconden op de aanvallend rijdende Josef Král, waarmee Marc Basseng na 384 ronden op de 4,574 kilometer lange Hockenheimring als winnaar over de eindstreep kwam.

“Absoluut onvoorstelbaar”, zei Marc Basseng tegen Ben Constanduros van radiolemans.com. “Het is pas onze tweede race met dit team en de nieuwe auto en nu hebben we al gewonnen! Het was heel erg zwaar, een enorme uitdaging, maar onze strategie was gewoon perfect en we hebben geen fouten gemaakt. Natuurlijk hadden we ook wel een beetje geluk, maar dat heb je ook nodig om een race als deze te winnen.”

 

 

Ondanks tijdverlies bij de voorlaatste tankstop bekroonde Leipert Motorsport een sterk optreden met de derde plaats bij de eerste deelname van het Duitse team aan de GT3-klasse sinds 2017. Met minder dan een ronde achterstand kwam de CP Racing-Mercedes-AMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster / Shane Lewis), in de slotfase lange tijd op de derde plaats, na een snelle tankstop twee ronden voor het einde op de vierde plaats aan de finish. Ook voor het Amerikaanse team was dit een prima resultaat.

Audi R8 LMS GT3’s reden op de plaatsen 5, 6 en 7 over de eindstreep, waarbij Rutronik Racing by TECE (#18, Michael Doppelmayr / Pierre Kaffer / Elia Erhart / Swen Herberger) voor de beiden Car Collection Motorsport-Audi’s met de startnummers #34 (Gustav Edelhof / Elmar Grimm / Max Edelhoff) en #88 (Pierre-Yves Paque / Martin Lechmann / Vincent Piemonte / Christian Kranenberg) eindigde. De auto van het laatstgenoemde team ging twee keer in de rondte, waarvan een keer op weg naar de startopstelling, en kende daardoor een lastig begin van de dag.

 

 

Bas Koeten Racing eindigde niet alleen in de top tien van het algemeen klassement, maar overtuigde ook met de eerste en tweede plaats in de 991-klasse. De Porsche 911 GT3 Cup onder de eigen inschrijving van het Nederlandse team (#925, Marcel van Berlo / Glenn van Berlo / Bart van Helden) eindigde na een probleemloze race voor de zusterauto onder de inschrijving van NKPP Racing by Bas Koeten Racing (#991, Harry Hilders / Gijs Bessem / Bas Barenbrug). Willi Motorsport by Ebimotors (#955, Fabrizio Broggi / Sergiu Nicolae / Sabino de Castro) was op weg naar de derde plaats, maar een lange pitstop in het laatste halfuur maakte voor  DUWO Racing (#909, Andrey Mukovoz / Stanislav Sidoruk / Sergey Peregudov) vrijwel in het zicht van de finish de weg naar de laatste podiumplaats vrij. Daarmee gaat DUWO Racing nu met 69 punten ook aan de leiding in de tussenstand van het GT-teamklassement.

De 9und11 Racing-Porsche 911 GT3 Cup MR (#719, Tim Scheerbarth / Georg Goder / Ralf Oehme / Martin Schlüter) won bij zijn eerste optreden in de 24H SERIES indrukwekkend de GTX-klasse, hoewel de Porsche tijdens de race eenmaal zonder brandstof op de baan tot stilstand was gekomen. Ten tijde van de nachtelijke onderbreking had  Reiter Engineering (#724, Horst Felbermayr Jr. / Eike Angermayr / Nicolai Elghanayan / Mads Siljehaug) de leiding in de klasse in handen, maar het team moest een straf van 12 ronden incasseren om gedurende de nacht werkzaamheden aan de KTM X-BOW GTX te kunnen doorvoeren. Op zaterdag had het Duitse team met aanhoudende versnellingsbakproblemen te kampen, maar in de strijd om de tweede plaats in de GTX-klasse kon de KTM niettemin de Vortex V8-Vortex 1.0 (#701, Philippe Bonnel / Nicolas Nobs / Bastien Gouret / Arnaud Gomez) voor blijven.

 

 

Na de vierde podiumplaats op rij in het lopende seizoen van de 24H SERIES blijft Vortex V8 tweede in het GT-teamkampioenschap, nu met negen punten achterstand op DUWO Racing.

PROsport Racing (#401, Nico Verdonck / Rodrigue Gillion / Kurt Hensen) bekroonde een sterke inhaalrace met de GT4-klassezege in Hockenheim. In de kwalificatie op zaterdag was de Aston Martin Vantage AMR GT4 al in de vangrails beland en een remprobleem in de beginfase van de race zorgde voor nog meer tijdverlies. De  ST Racing-BMW M4 GT4 (#438, Samantha Tan / Chandler Hull / Jon Miller / Nick Wittmer) verloor eveneens tijd vanwege problemen met de remschijf links voor, klom vervolgens weer op, maar moest uiteindelijk met schade aan de achterzijde de strijd staken.

 

Spannende ontknoping in TCE-divisie bij Hankook 12H HOCKENHEIMRING
De beide TCE-teamtitelkandidaten Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing en AC Motorsport zorgden voor een spannende ontknoping bij de Hankook 12H HOCKENHEIMRING. Na een raceduur van twaalf uur won het Zwitserse team uiteindelijk met een voorsprong van slechts vier seconden.

Remproblemen op zaterdag voor de  AC Motorsport-Audi RS3 LMS (#188, Stéphane Perrin / Mathieu Detry / Stefan Wieninger) betekenden dat de Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing Volkswagen Golf GTi TCR DSG (#1, Constantin Kletzer / Jasmin Preisig / Emil Heyerdahl) bij de onderbreking gisteravond de TCE-divisie aanvoerde. Verschillende pitstopstrategieën en een sterk optreden in de middag leidden ertoe dat na de laatste reguliere stops van de beide teams zowel de Volkswagen als de Audi in dezelfde ronde reden.

Mathieu Detry reduceerde daarbij de voorsprong van Emil Heyerdahl met bijna een seconde per ronde, totdat de AC Motorsport-Audi met nog acht minuten te gaan nog een keer voor een korte tankstop, een zogeheten ‘splash-and-dash’ de pitstraat in moest. Twee ronden later moest ook de Autorama Motorsport-Volkswagen met het startnummer 1 nog een keer tanken. Nadat ze beide weer op de baan waren, reden de twee TCR-auto’s minder dan tien seconden van elkaar.

Uiteindelijk slaagde Heyerdahl erin, de tweede TCE-overwinning op rij voor Autorama Motorsport binnen te halen, hoewel de voorsprong op AC Motorsport slechts 4,3 seconden bedroeg. Op weg naar de overwinning had het Zwitserse team in totaal 350 ronden op de 4,574 kilometer lange Hockenheimring afgelegd.

“Het was zo zwaar, ik kan het niet beschrijven”, zei een opgeluchte Heyerdahl tegen Ben Constanduros van radiolemans.com. “Het was echt close, maar ik ben enorm blij! Heel veel dank aan Autorama Motorsport [by Wolf-Power Racing]. Nu zijn we terug aan de leiding van het kampioenschap. Een sterke race!”

Aanvankelijk leek het een strijd van drie partijen om de overwinning te worden, waarbij ook CWS Engineering (#278, Colin White / Jean- François Brunot) een rol speelde. Op een zeker moment raakten de Ginetta G55 GT4 en de AC Motorsport-Audi elkaar zelfs. Later in de race had het Britse team echter pech: bij het uitkomen van de hairpin verloor de Ginetta het rechter voorwiel, waarna een snelle reparatie noodzakelijk was. Niettemin behaalde het team de laatste plaats op het algehele TCE-podium en de overwinning in de TCX-klasse. Daarmee staat CWS Engineering nu op de tweede plaats in het TCE-teamklassement, slechts één punt achter Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing.

Achter CWS Engineering reed de Munckhof Racing-BMW M4 GTR (#210, Eric van den Munckhof / Marco Poland) op de sterke vierde plaats algemeen over de eindstreep, gevolgd door de Autorama Motorsport-SEAT León Cup Racer V1 DSG (#211, Luigi Stanco / Armando Stanco / Dario Stanco), die vanwege een defecte sluiting van de motorkap tijd in de pits verloren had.

De GSR Motorsport-Volkswagen Golf GTi TCR SEQ (#105, Ernesta Globytė / Rokas Kvedaras / Rolandas Salys / Rimvydas Savickas) liep bij een lichte aanrijding met de Stadler Motorsport-Porsche schade aan het linker achterwiel op en verloor een flinke hoeveelheid koelvloeistof. Het team uit Litouwen maakte daarna weer veel terrein goed en behaalde bij het eerste optreden in de 24H SERIES sinds 2019 nog de zesde plaats algemeen in de TCE-divisie en de derde plaats in de TCR-klasse.

De tweede TCR-auto van het teams Autorama Motorsport by Wolf-Power Racing (#112, Rhys Lloyd / Christoph Hurni / Christoph Lenz / Yannick Mettler) had aanvankelijk ook goede kansen op de overwinning in de TCE-divisie, maar problemen met de transmissie deden de kansen van het Volkswagen-team in rook opgaan. Na een verblijf van drie uur in de pits kwam de Golf toch nog aan de finish en werd op de zevende plaats geklasseerd.

De volgende lange-afstandsrace van de 24H SERIES powered by Hankook, de vijfde editie van de Hankook 24H PORTIMAO, vindt van 16-18 juli plaats op het Autódromo Internacional do Algarve in Portugal. Na de zomerpauze organiseert CREVENTIC van 3-5 september de Hankook 24H BARCELONA. Nadere informatie over de kalender van de 24H SERIES 2021 en kampioenschapsstanden zijn te vinden onder www.24hseries.com.