De strijd tegen COVID-19 maakt echt racen onmogelijk en dus hebben nogal wat rijders van de Porsche Carrera Cup Benelux van het laatste aprilweekend gebruik gemaakt om deel te nemen aan de virtuele races die door de officiële promotoren van enkele kampioenschappen werden georganiseerd.
Zo vertegenwoordigde Loek Hartog zaterdag de Porsche Carrera Cup Benelux in de Porsche Mobil 1 Supercup Virtual Edition. De 17-jarige Nederlander, op de virtuele versie van het circuit van Spa-Francorchamps schitterend vierde in de kwalificaties, liet in het door heel wat sterren en officiële fabrieksrijders bevolkte startveld meteen van zich spreken. Jammer genoeg werd Loek al bij de eerste passage van La Source aangetikt door Nick Tandy. De schade aan zijn virtuele 911 GT3 Cup was te groot om nog verder te racen en dat betekende ook dat de Junior van de Porsche Carrera Cup Benelux de tweede race pas op de 25ste plek kon aanvangen. Maar de laureaat van het Porsche Junior Recruitment Programme zorgde voor een passend eerbetoon aan zijn #911 en kwam na een fantastische inhaalrace als vierde over de streep, op een zucht van het laagste podiumtrapje.
“Uiteraard was ik na de eerste manche heel ontgoocheld, maar in de tweede race heb ik me wel ontzettend geamuseerd”, glimlacht Loek. “Ik heb een paar mooie inhaalmanoeuvres kunnen laten zien, onder andere op Nick Tandy en Laurens Vanthoor, beide Porsche-fabrieksrijders. Ik kwam een ronde te kort om voor een podiumplaats te gaan, maar heel erg is dat niet. In ieder geval mijn felicitaties aan Porsche Motorsport voor de organisatie van deze Supercup Virtual Edition, die helemaal beantwoordt aan het hoge niveau van het merk. Zowel voor de rijders als voor de volgers, die konden genieten van een hoogstaande verslaggeving, is dit echt een aangename manier om de periode tot het echte racen vol te maken.”
Ook Team GP Elite, één van de vaste waarden van de Porsche Carrera Cup Benelux, speelde een hoofdrol, dankzij kopman Larry Ten Voorde. De Nederlander veroverde niet alleen de pole positie, maar finishte ook twee keer tweede. Zo prijkt hij op de tweede plaats in de tussenstand, op twee punten van Ayhancan Güven, in 2018 nog winnaar van het Benelux-kampioenschap. Ook de andere rijders van GP Elite, Jesse van Kuijk (10de en 7de) en Max van Splunteren (7de en opgave) zorgden voor hun deel van het spektakel.
Tweede in de Virtual Belcar Series
’s Anderendaags vormde dezelfde Max van Splunteren een duo met Loek Hartog, om op Circuit Zolder deel te nemen aan de eerste wedstrijd van de Virtual Belcar Series. Met hun Porsche 911 GT3 Cup van 485 pk kwamen ze uit in Klasse 2, en de twee Nederlanders van het TAG HEUER Porsche Carrera Cup Benelux E-Team bleken de snelsten in hun categorie.
“Ik vond het ontzettend cool dat we in de Virtual Belcar Series de Porsche Carrera Cup Benelux mochten vertegenwoordigen”, stelde een opgewekte Max van Splunteren, regerend kampioen van de snelste monomerkencup van de Lage Landen. “Ik vond de samenwerking met Loek heel aangenaam. We hadden echt een goed ritme te pakken en we dachten over een perfecte strategie te beschikken door laat in de race te ravitailleren. Maar blijkbaar waren er verplicht twee rijderswissels af te werken en we moesten dus nog een keer stoppen. Dat heeft ons de zege gekost. Volgende keer zullen we het reglement wat beter lezen! Maar wat er ook van zij, we hebben ons ontzettend geamuseerd.”
De zege in Klasse 2 ging naar een renstal die deel uitmaakt van de Porsche Endurance Trophy, het team van PG Motorsport. Het derde podiumtrapje was voor EMG Motorsport, een andere vaste waarde van de Porsche-kampioenschappen in de Benelux.
“Als Series Manager van de Porsche Carrera Cup Benelux en de Porsche Endurance Trophy vond ik het heel amusant om me een weekend lang in de racesfeer te kunnen onderdompelen, door onze deelname aan beide virtuele races te coördineren”, stelt Olivier Aerts met de glimlach. “Loek en Max wisten nog maar eens blijk te geven van hun stuurtalent, ook in een virtuele race-omgeving. Dit was een mooie pijnstiller. Maar net zoals hen wachten we maar op één ding: opnieuw naar een echt circuit trekken, om er van de sfeer van echte races te kunnen genieten.”