Na een welverdiende achtste plaats in de ELE Rally eind mei richt de Limburgse rallyrijder Henk Vossen zijn vizier deze maand op de GTC Rally op vrijdag 12 en zaterdag 13 juli. Voor Vossen wordt het zijn 28e deelname aan deze rally in en rond Achtmaal. Twee keer wist de ervaren rallycoureur te winnen in deze West-Brabantse klassieker, befaamd om de ‘Nacht van Achtmaal’. Dit jaar komt Vossen uiteraard met de snelle Hyundai i20 Rally2 van zijn Helichem Rallyteam aan de start. Harmen Scholtalbers staat Henk Vossen daarbij terzijde als navigator in de ‘hot seat’. Daar kijken beide ervaren rallyrotten naar uit: “Het hing al even in de lucht en is voor mij een droom die werkelijkheid wordt om bij een van mijn rallyhelden van weleer te mogen navigeren,” aldus Scholtalbers.
Direct na de ELE Rally begon het serviceteam van Henk Vossen eerst met een grondige schoonmaakbeurt van de rallyauto: “Het was ongelooflijk hoe veel modder er op allerlei plaatsen zat na de natte ELE Rally. Nu staat de auto er niet alleen weer glanzend bij, maar verkeert ook technisch in optima forma,” vertelt Henk Vossen aan de vooravond van de GTC Rally. “De GTC Rally is in de loop der jaren uitgegroeid tot een fantastisch, publieksvriendelijk evenement met afwisselende klassementsproeven. De ‘Hel van Achtmaal’ is befaamd en ik bewaar goede herinneringen aan mijn overwinningen: in 1998 met navigator Rene Smeets in een Ford Escort RS Cosworth en in 1982 met mijn trouwe maat Pie Theunissen in de bekende zwarte Ford Escort RS1800. Die twee overwinningen betekenen veel voor mij als ik terug kijk op mijn jarenlange vriendschap met zowel Rene als Pie.”
Voor de winst gaat Vossen dit jaar niet, maar zowel rijder als navigator nemen het spelletje uitermate serieus. “We gaan proberen om zo snel mogelijk te rijden, maar willen ook veel plezier beleven aan onze deelname aan de GTC Rally,” vertelt de 56-jarige Harmen Scholtalbers, in het dagelijks leven met zijn ‘Wielrenschool’ actief als bikefitter. “Wat ik dagelijks doe met het fine tunen van fietsen voor zowel topsporters als recreatieve wielrenners valt te vergelijken met wat er komt kijken bij het afstellen van een rallyauto; ik gebruik mijn kennis dan ook in beide taken van sport – het gaat zowel in de rallysport als bij het wielrennen toch om het perfecte gevoel tussen mens en machine!” Harmen Scholtalbers, tegenwoordig woonachtig in Kraggeburg in de Noord-Oost Polder, kwam met de rallysport in aanraking in 1989 toen hij nabij zijn toenmalige woonplaats Emmeloord op een van de proeven van de Zuiderzeerally Henk Vossen met de Lancia Delta voorbij zag stuiven! Het rallyvirus sloeg toe en Scholtalbers meldde zich op een informatieavond voor toekomstige officials en ook daar was Vossen aanwezig om mensen enthousiast te maken voor de rallysport. “Het is toch fantastisch dat ik nu mijn held van toen mag navigeren in de GTC Rally?”
Na enkele heel compacte edities van één dag, zal de wedstrijd opnieuw over twee dagen verreden worden. Dat blijkt het ideale concept voor een topwedstrijd in Nederland. De GTC Rally start vrijdag 13 juli om 19:00 uur vanaf het service terrein in Achtmaal. Tijdens die eerste avond gaat de ‘Nacht van Achtmaal’ los met zes proeven. Eerst wordt teruggekeerd naar Vosdonk, waarna Achtmaal-De Hel en Achtmaal-Ostaaijen volgen. ‘De Hel’ wordt langs het servicepark verreden, met een prachtig nieuw publiekspunt tegenover het servicepark. Op zaterdag worden drie lussen van drie proeven afgewerkt: Roosendaal (Wouw), gevolgd door Rucphen-Klappenberg en Klein-Zundert. Rond de klok van 19:00 komt de eerste deelnemer over het finishpodium in Achtmaal.
Voor meer informatie over de GTC Rally kijk op www.gtcrally.eu.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl