NKHTGT probeert elk jaar een nieuw circuit te bezoeken. Voor 2022 viel de keuze op Anderstorp, het voormalige Grand Prix circuit in Zweden. Het was een geweldige ervaring, met een warme welkom door de lokale club en officials. Na een paar droge sessies om de baan te verkennen werd alles anders tijdens de kwalificatie toen een natte baan de NKHTGT-deelnemers begroette. Iedereen gedroeg zich gelukkig voorbeeldig, dus er waren geen onderbrekingen nodig, hoewel één bepaalde oranje V8 wel in de grindbak belandde. Lokale held Hans Beckert, die zich pas op het allerlaatste moment had ingeschreven, stond doorlopend bovenaan de tijdlijsten in zijn Mini Cooper. Pas op het laatste moment wist Kennet Persson zijn tijd nipt te verbeteren dank zij zijn superieure wagenbeheersing in de staartlastige Ford GT40. Dante Rappange zette de derde tijd, wederom in een Mini. Bas Jansen was vierde en snelste van de V8 toerwagens in zijn Mustang. Mark Dols kwalificeerde zijn Marcos als 5e, net voor Jan Magnussen (ja, dat is DE Jan Magnussen!) in een Turner-Ford. René de Vries (Cooper S), Martin Bijleveld (Ford Falcon), Roelant de Waard (Shelby GT350) en Otto Rheedz-Thott (Ford GT40) completeerden de top-10 van het 33 auto’s tellende veld. Pechvogel van het weekend was Marcel van Laarhoven, zijn Shelby Mustang GT350 kreeg een terminaal motorprobleem en Marcel was verder veroordeeld tot de rol van toeschouwer.

Race 1: Max Campagne
Michiel Campagne was de winnaar van de allereerste NKHTGT race op Anderstorp. Hij maakte een Max-achtige start vanaf de 16e plaats en katapulteerde zijn Corvette Grand Sport binnen een ronde naar de top-6. Ondertussen nam Kennet Persson in zijn GT40 de leiding, voor van Hans Beckert in de Mini, met Martin Bijleveld (Ford Falcon) en Dante Rappange (Mini Cooper) er dicht achter. De baan was erg glad maar droog genoeg voor de grote V8’s om een gaatje te slaan. Campagne was er net in geslaagd om Persson te passeren voor de leiding toen de race werd geneutraliseerd om de Mini van Bert Mets en de Elan van Lars Bondesson van een gevaarlijke positie te verwijderen. Met het veld samengepakt achter de safety car was er tijd voor een sprint van één ronde naar de vlag. Bijleveld kon Persson aan het einde van het lange rechte stuk uitremmen en toen ze zij aan zij de volgende bocht ingingen verloor de GT40 grip en schoof het gras op. Michiel Campagne behield de leiding en won de race met Bijleveld op slechts 0,9 seconde achterstand. Hans Beckert stuurde zijn Mini met een geweldige inhaalactie langs Bas Jansen (Ford Mustang) om de laatste podiumplaats te pakken. Roelant de Waard reed een zeer snelle laatste ronde en pakte de vijfde plaats algemeen en de eerste plaats in de GTS12-klasse, daarmee de leiding in het kampioenschap behoudend. Dante Rappange kwam als zesde over de finish terwijl Persson er nog een zevende plaats wist uit te slepen. Bob Stevens werd als eerste afgevlagd in GTS10 in zijn Lotus Elan terwijl Erwin van Lieshout GTS11 won in de Porsche 911. Magnus Lillerskog was de winnaar van de CT08 in zijn Lotus Cortina.

Race 2: De Waard ongenaakbaar
Roelant de Waard stuurde zijn Shelby Mustang naar een dominante overwinning in de zondagse NKHTGT race op Anderstorp. Hij nam vanaf de start de leiding en legde een razendsnel tempo aan de dag, terwijl zijn achtervolgers met elkaar in gevecht waren. Martin Bijleveld overklaste de GTP’s met een jumpstart in zijn Ford Falcon, maar strafte zichzelf bij het uitkomen van Mattssons en slipte op het gras. Michiel Campagne in de Corvette GS en Kennet Persson in de GT40 waren erg snel op de rechte stukken, maar werden in de bochtige gedeelten weer bijgehaald door Hans Beckert en Dante Rappange in hun watervlugge Mini’s. Bas Jansen mengde zich in de strijd, strak sturend in zijn zware  Ford Mustang. Vervolgens stootte Kaj Dahlbacka in de witte Corvette Grand Sport door naar de derde plaats, terwijl Bijleveld ook weer aansluiting vond. Er waren nu 7 coureurs die allemaal om het podium streden! Toen de baan opdroogde, konden de krachtige GTP’s hun benen strekken en de toerwagens achter zich laten. De Waard was echter niet meer te achterhalen, zodat Persson als tweede eindigde, Campagne als derde geklasseerd werd en Dahlbacka als vierde. Bas Jansen was de eerste toerwagenrijder op de vijfde plaats, voor Beckert. Ondertussen had Dante Rappange een briljante manier gevonden om zich Bijleveld van het lijf te houden, door aan de binnenkant van de Karrusellen naast de grote Falcon te komen en vervolgens in de Depåkurven op de buitenste lijn te blijven, zodat Martin geen gas kon geven. Historisch racen in optima forma! Bob Stevens won wederom GTS10 in zijn Lotus Elan, terwijl Brian Lambert (MGB) de winnaar was in GTS11, nadat Erwin van Lieshout moeite had om zijn Porsche 911 op de pre-grid aan de praat te krijgen. Magnus Lillerskog liet zijn Lotus Cortina afslaan op de startgrid, maar slaagde er toch in om Cortina-concullega Gerrit Jan van Leenen te achterhalen en de CT08-klasse te winnen.

Top 10 race 1:

  1. Michiel Campagne (Chevrolet Corvette GS) 12 ronden
  2. Martin Bijleveld (Ford Falcon) +0.91
  3. Hans Beckert (Morris Cooper S) +2.44
  4. Bas Jansen (Ford Mustang) +3.17
  5. Roelant de Waard (Mustang Shelby GT 350) +4.98
  6. Dante Rappange (Mini Cooper S) +5.47
  7. Kennet Persson (Ford GT40) +7.13
  8. Mark Dols (Marcos 1800 GT) +9.06
  9. Kaj Dahlbacka (Chevrolet Corvette GS) +10.25
  10. Bob Stevens (Lotus Elan) +11.06


Top 10 race 2:

  1. Roelant de Waard (Mustang Shelby GT350) 13 ronden
  2. Kennet Persson (Ford GT40) +17.67
  3. Michiel Campagne (Chevrolet Corvette GS) +19.77
  4. Kaj Dahlbacka (Chevrolet Corvette GS) +23.75
  5. Bas Jansen (Ford Mustang) +25.79
  6. Hans Beckert (Morris Cooper S) +33.03
  7. Martin Bijleveld (Ford Falcon) +35.48
  8. Dante Rappange (Mini Cooper S) +44.73
  9. Bob Stevens (Lotus Elan) +45.11
  10. Nikolaj E. Mortensen (Turner GT) +50.98

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl