De Historic Grand Prix maakt in 2019 ruimte voor een heel bijzonder programmaonderdeel: een eerbetoon aan Dries van der Lof en Jan Flinterman. Zij reden in de GP van Nederland van 1952 hun eerste (en enige) Grand Prix en waren daarmee de eerste twee Nederlanders die meededen aan het wereldkampioenschap. Dit jaar zouden ze allebei 100 zijn geworden, dus reden te meer voor een verjaardagsfeestje. De Historic Grand Prix brengt daarvoor zo veel mogelijk auto’s uit de periode bij elkaar – en de kleinkinderen van Van der Lof en Flinterman rijden mee. Het evenement Wings & Wheels op vliegbasis Gilze-Rijen en het Zandvoorts Museum doen eveneens mee aan het eerbetoon.
De unieke WK-optredens van Van der Lof en Flinterman vonden plaats in het jaar waarin de Grote Prijs van Nederland voor het eerst de WK-status kreeg. Al vanaf 1948 hadden Grand Prix-auto’s het pas geopende circuit van Zandvoort aangedaan, maar in 1952 zou de race voor het eerst meetellen voor het wereldkampioenschap. Het werd overigens geen Formule 1-race, want de WK’s van 1952 en 1953 werden verreden voor F2-auto’s – bij gebrek aan competitieve F1-auto’s nadat Alfa Romeo zich aan het eind van het seizoen 1951 had teruggetrokken.
In 1951 had de voortvarende KNAC-voorman Herman van Haaren al een ‘lokale held’ geregeld voor de GP van Nederland, maar Herman Roosdorp bakte er in zijn HWM weinig van. Het tempo dat Stirling Moss in dezelfde auto aan de dag legde, demotiveerde Roosdorp zodanig dat hij de handdoek in de ring wierp. Dat moest in 1952 beter, vond Van Haaren, dus voor het eerste WK-evenement op Zandvoort arrangeerde hij maar meteen de deelname van twee landgenoten.
Dries van der Lof was een logische keuze van Van Haaren. De Twent heerste op Zandvoort in de sportwagenklasse en was op dat moment Neerlands sterkste troef. Van der Lof kreeg een plek in hetzelfde HWM-team van John Heath en George Abecassis. In tempo kwam Van der Lof aardig mee met vaste coureurs Lance Macklin en Duncan Hamilton, maar zijn HWM bleek tijdens de race niet betrouwbaar. Na vele pitstops kwam hij met 20 ronden achterstand over de finish.
HWM bood Van der Lof desondanks meteen een contract voor het volgende seizoen aan. Hij dacht er een week over na en sloeg het aanbod toen af. Zijn vader, grootindustrieel Johannes Cornelis van der Lof, had hem een ultimatum gesteld: de autosport of het bedrijf. Van der Lof koos voor de N.V. Twentsche Kabelfabriek, want hij was net zo goed in het besturen van een bedrijf als van een auto. Ook in het bestuur van de Nederlandse Autorensport Vereniging (NAV) maakte hij zich daarna jarenlang verdienstelijk.
De tweede Nederlander die Herman van Haaren vroeg, lag minder voor de hand: Jan Flinterman had vooral naam gemaakt als Spitfire-piloot bij de RAF in de Tweede Wereldoorlog en daarna als eerste straaljagerpiloot op de Gloucester Meteor bij de Koninklijke Luchtmacht, die hij na de oorlog zelf had helpen opzetten. Meer een nationale held dan een autocoureur, maar ‘majoor Flinterman’ liet zich ook achter het stuur van zijn beste kant zien.
Racen zat Flinterman in het bloed: zijn vader Maarten was een beroemd motorcoureur op grasbanen en later in wegraces, met onder andere 24 wereldrecords die hij in 1926 op Monza op zijn naam zette. Daarnaast was Maarten Flinterman importeur van BSA- en FN-motorfietsen en later directeur van importeursorganisatie Hart Nibbrig en Greeve. Van Haaren plaatste Jan Flinterman bij het Braziliaanse Escuderia Bandeirantes, waar hij zich zowaar sneller kwalificeerde dan teamgenoot Chico Landi en ook nog de snelste Maserati-coureur was. De Maserati A6GCM van Flinterman gaf na zeven ronden al de geest, maar daarna nam de piloot voor zijn thuispubliek de auto van Landi over. Hij finishte op zeven ronden achterstand, als negende en laatste.
De Historic Grand Prix van 2019 gaat Van der Lof en Flinterman in hun 100e geboortejaar eren door zo veel mogelijk Formule 2-auto’s uit 1952 naar Zandvoort te halen. Om het af te maken, nemen ook de kleinkinderen van Van der Lof en Flinterman plaats achter het stuur. Shirley van der Lof is een verwoed historisch coureur, net als haar vader Alexander, de huidige bestuursvoorzitter van het inmiddels beursgenoteerde TKH. In 2014 reed Shirley al op de Historic Grand Prix in een zelfde HWM als waarin haar grootvader destijds deelnam. James Flinterman, CEO van online-betaalplatform Smart2Pay, haalde speciaal voor de gelegenheid zijn racelicentie.
In samenwerking met Classic Wings & Wheels en het Zandvoorts Museum
Circuit Zandvoort werkt voor het eerbetoon nauw samen met Classic Wings & Wheels en het Zandvoorts Museum. Classic Wings & Wheels, het unieke evenement dat op 31 augustus 2019 klassieke auto’s en historische vliegtuigen samenbrengt, eert Van der Lof en Flinterman zowel op het asfalt als in de lucht. Het Zandvoorts Museum wijdt intussen een tentoonstelling aan beide Nederlandse Grand Prix-pioniers. De precieze tentoonstellingsperiode wordt nog bekendgemaakt, maar de tentoonstelling zal in ieder geval geopend blijven tot na Classic Wings & Wheels en de Historic Grand Prix.
Historic Grand Prix 2019
De Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 7 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.
Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts € 17,50 (30 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt 30 euro (dagkaart) en 50 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang. Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club.