In 2020 komt de Formule 1 terug naar Zandvoort – een gebeurtenis waar heel Nederland reikhalzend naar uitkijkt. Maar voordat de duinen vollopen voor Max Verstappen, vieren we eerst nog een keer de gouden tijden van de Grand Prix van Nederland tot 1985, destijds de laatste keer dat de Formule 1 naar Nederland kwam. Dat doen we zoals gebruikelijk op de Historic Grand Prix met het FIA Masters Historic Formula One Championship, het officiële kampioenschap voor F1-auto’s tot… 1985!
Stewart en Fittipaldi, Hunt en Lauda, Andretti en Scheckter, Piquet en Jones, Senna en Prost: het waren legendarische duo’s die in de jaren zeventig en tachtig het Nederlandse publiek op de ene na de andere spectaculaire Grote Prijs trakteerden. Die glorietijden herleven met het jaarlijkse klapstuk van de Historic Grand Prix: de twee races het FIA Masters Historic Formula One Championship.
Het officiële FIA-kampioenschap voor F1-auto’s van 1966 tot 1985 vereert ook dit jaar Zandvoort weer met een bezoek – een bezoek dat in 2019 des te meer nostalgie zal oproepen omdat de volgende F1-race op Zandvoort géén historische F1-race is. Want eerst mag Nederland in het voorjaar van 2020 de huidige F1-auto’s verwelkomen, na 35 jaar afwezigheid. Maar voordat we massaal uitlopen om Max Verstappen aan te moedigen, gaan we in september terug naar de jaren waarin we als één man achter Gijs van Lennep, Michael Bleekemolen en Jan Lammers stonden, ook al zaten zij niet bepaald in een winnende auto.
De races in september beloven ons een mooie mix van winnaars en verliezers van toen. De Ligier JS11/15 van Matteo Ferrer-Aza won in 1979 drie GP’s en heeft in handen van de Italiaan dit jaar ook al drie keer gewonnen. Of neem de Williams FW07C van Mike Cantillon – de Ier won de laatste race van vorig seizoen, maar de auto sleepte ook de constructeurstitel van 1981 in de wacht. En de grote concurrent van de FW07C is er ook: Christophe d’Ansembourg neemt de Brabham BT49C mee, de auto waarmee Nelson Piquet in 1981 wereldkampioen werd.
Die drie gaan sterke concurrentie krijgen van de Tyrrell 012 die in 1983 alleen het podium bereikte in een niet-WK-race: de laatste Race of Champions, met Danny Sullivan. Maar nu is de Tyrrell dankzij de vaardige veteraan Martin Stretton vooraan te vinden: twee keer won Stretton dit jaar al. Een Tyrrell van een jaartje ouder is ook een kanshebber voor een podiumplaats. Jamie Constable laat dit seizoen goede dingen zien in de 011 uit 1982, een auto in het prachtige donkergroen van de toenmalige sponsor Denim Musk.
Ook aanwezig: twee exemplaren – twee oranje Jägermeister-exemplaren zelfs – van de auto die in 1976 nog een GP-winnaar was in handen van Ronnie Peterson, maar in 1977 Michael Bleekemolen niet aan zijn F1-debuut kon helpen: de March 761. Henry Fletcher en zuiderbuur Paul Grant brengen er elk eentje mee. Ze krijgen de Shadow DN8 van Jason Wright als belangrijkste tegenstander in de klasse voor auto’s tot 1978: de witte Shadow waarin Riccardo Patrese destijds zijn debuut maakte.
De liefhebber die smult van auto’s die toen met een karig budget de laatste rijen van de startopstelling bezetten, komt ook aan zijn trekken. Mooie voorbeelden zijn de March 811 en de Theodore N183. De March was een ontwerp van niemand minder dan Adrian Reynard en moest de Williams FW07 doen vergeten, maar door geldgebrek kwam het er niet van. De Theodore was eigenlijk een Ensign, overgenomen uit de failliete boedel van Ensign-eigenaar Mo Nunn en door de Hongkongse zakenman Teddy Yip met Colombiaans koffiegeld alsnog op de baan gezet. Ze verschijnen op Zandvoort dankzij respectievelijk Vincent Rivet en Georg Hallau.
Maar het interessantste voorbeeld is ongetwijfeld de Merzario A3, een auto die zich destijds nooit wist te kwalificeren en er ook nu uitziet alsof zijn laatste dagen zijn geteld. Toch komt eigenaar Bruno Ferrari er vandaag de dag aardig mee uit te voeten. Zo biedt ook dit jaar het historische F1-veld voor elk wat wils. Beleef het mee!
Historic Grand Prix 2019
De Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 7 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.
Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts € 17,50 (30 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 30 euro (dagkaart) en 50 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang. Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club.