Het zijn de laatste der Mohikanen van een toerwagentijdperk dat in de 21e eeuw verloren is gegaan. Nu zijn toerwagens niet meer de tot raceauto omgebouwde gezinsauto’s die je op maandag in de showroom kon kopen nadat je ‘m op zondag op het circuit had zien winnen. Om die tijd te laten herleven, komen de Tourenwagen-Legenden vanuit Duitsland naar Nederland – met tientallen auto’s uit de hoogtijdagen van de DTM en de Super Touring-kampioenschappen.

 

 

De veertigers en vijftigers onder ons zullen het zonder enige twijfel beamen: de jaren tachtig en negentig waren de mooiste jaren uit de toerwagengeschiedenis. Een bloeiende DTM met behalve Mercedes en BMW ook bijdragen van Opel en Alfa Romeo, en nationale Groep A- en daarna Super Touring-kampioenschappen die overliepen van de deelnemende merken: van Ford tot Nissan, van Honda tot Renault, van Toyota tot Mazda.

Een greep uit deze geschiedenis komt tijdens de Historic Grand Prix naar Zandvoort, waar de Tourenwagen-Legenden een alom geliefde comeback maken na hun met gejuich onthaalde debuut in 2018. Onder aanvoering van de Twentse taxi-ondernemer en Mercedes-fanaat Gerbert Luttikhuis, de initiatiefnemer van de Tourenwagen-Legenden, gaan maar liefst 35 toerwagens hun geluid door de duinen laten galmen – en daar zit heel wat moois bij.

 

 

Het veld wordt aangevoerd door drie Mercedes C-Klasses uit het ITC-tijdperk van 1995-’96, toen de DTM even een internationaal FIA-kampioenschap werd. Niemand minder dan DTM-legenden Klaus Ludwig en Jörg van Ommen nemen plaats achter het stuur van twee van deze monsters, terwijl kampioen Thorsten Stadler de derde bestuurt. Stefan Rupp in een Alfa Romeo 155 ITC neemt de handschoen op tegen de C-Klasses.

Mercedes 190E 2.5-16 EVO’s uit het iets eerdere DTM-tijdperk zijn ook van de partij: vier zijn er, waarvan Luttikhuis er eentje van bestuurt, samen met Patrick Huisman. De concurrentie komt van de Audi V8 DTM’s van Klaus Peter en Anton Werner en daarnaast een hele vloot BMW E30 M3 DTM’s waarvan Sjaco Griffioen, Marc Seesing, Jan Bot en Mark Verhaegh de Nederlandse exponenten zijn. Ook een mooie vertegenwoordiger van dat late Groep A-tijdperk is de Alfa Romeo 75 van het duo Augsdörfer/Gottwick, terwijl iedereen de vingers zal aflikken bij de Ford Sierra Cosworth RS500 van Jan van Elderen, in zijn fraaie Eggenberger-kleuren.

 

 

Super Tourers leveren ook hun aandeel op de grid, met name die uit de Duitse Super-Tourenwagen Cup van destijds. De Opel Vectra STW van Gerhard Füller is helemaal voorin te verwachten, net als de Audi A4 STW (ex-Dindo Capello) van Marcus Nothelle. De BMW E36 325i is nog zo’n exponent uit dat kampioenschap.

Mooie bijdragen uit de jaren tachtig komen tot slot van Jan Schouten en Cees Lubbers, die elk een BMW 635 CSi meenemen, en van Marcel Wüst met zijn 190E 2.3-16. Ton Vink is er met dé circuitauto van de jaren tachtig, de BMW E30 325i, terwijl ook de BMW E30 M3 Groep N van Ronald van Ooijen uit de stal van Vink afkomstig is. De oudste auto op de grid – en misschien ook de langzaamste? – is de Fiat Ritmo 130 TC van Nico Herden. Wat zou het verschil in rondetijd zijn met de C-Klasse ITC van Klaus Ludwig?

Historic Grand Prix 2019
De Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 7 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.

 

 

Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts € 18,99 (32,50 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 32,50 euro (dagkaart) en 55 euro (drie dagen). Kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang. Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club.