Pardon? Neemt de HARC als organisator van de Historic Zandvoort Trophy dan geen verantwoordelijkheid? Zeer zeker wel, maar bij één klasse knijpen de TC’ers een oogje toe: de MG vs Austin 7 Challenge. Immers, vooroorlogse racewagens in hun meest authentieke vorm, daar rol je als gastheer de rode loper voor uit. Zeker omdat ze zich al heel lang niet meer vertoond hebben tijdens de HZT.

Formeel moeten we trouwens spreken van de St. Paul Historic Zandvoort Trophy en dan voelen ingewijden ’m al aankomen: het raceteam van de Vlaamse kaasmakers, altijd prominent aanwezig in de historische autosport met een prachtige klassieke karavaan, heeft zich als hoofdsponsor aan het HARC-evenement verbonden. Degenen die intussen met de agenda in de aanslag zitten kunnen die openslaan op zaterdag 11 en zondag 12 mei. Nee, wacht even, op vrijdag 10 mei feitelijk al, want dan opent de HARC het programma met een proloog in de vorm van een Vrij Rijden-dag. “Altijd de drukstbezochte trackday van het jaar, want dan komen de deelnemers trainen voor de HZT,” weet Jan-Bart Broertjes, woordvoerder en manusje-van-alles bij de Historische Auto Ren Club. “We verwachten zelfs zoveel aanwas dat we één groep naar de volgende dag verschuiven. Op de vrijdag rollen alle geprepareerde toerwagens, GT’s en eenzitters over de baan, al dan niet met licentiehouders achter het stuur. Op zaterdag reserveren we een viertal sessies voor mensen die met het Vrij Rijden willen kennismaken, zonder dat ze per se over een racewagen beschikken. Het mag ook met een klassieke of recentere straatauto, zolang ze maar een helm dragen. Extra leuk dat er dan al volop publiek rondloopt en op de tribunes zit.”

Oudste evenement
Buitenstaanders vragen zich weleens af hoe de Historic Zandvoort Trophy zich verhoudt tot de Historic Grand Prix Zandvoort. “Dat valt het makkelijkst uit te leggen aan de hand van een stukje geschiedenis,” zegt Broertjes. “De HZT geldt als Nederlands oudste evenement waar klassieke racewagens in actie komen. In 1974 bedacht de Nederlandse Autorensport Vereniging dat het wel leuk zou zijn om tijdens de Trophy of the Dunes een parade te houden met historisch wedstrijdmateriaal. Toen klonk links en rechts al gauw de vraag waarom daar dan niet mee geracet werd. Zo gezegd, zo gedaan, in 1975, met toestemming van de NAV. Intussen was om deze activiteit heen de HARC opgericht. In 1976 ging het eendaagse evenement op herhaling, in 1977 kreeg het zijn eigen raceweekend en begonnen de eerste buitenlandse deelnemers zich in te schrijven, waarmee het allemaal toch wel aardig serieus werd. Zodanig zelfs, dat de organisatie bij de editie van 1978 sprak van ‘de tweede Historic Zandvoort Trophy’. Met terugwerkende kracht, dus. Inmiddels staat nummer 47 voor de deur. Alleen corona in 2020 heeft het rijtje een keer onderbroken.” Juist, maar hoe zit het dan met de HGP? “Die ontstond in 1986 als opvulling van het gat dat het wegvallen van de Grand Prix in Zandvoort achterliet. Historische Formule 1-races vormen daar de hoofdact en het evenement heeft een internationaler karakter, met name door de grote inbreng van de Masters uit Engeland.”

Jaren twintig en dertig
De St. Paul Historic Zandvoort Trophy, die in het tweede weekend van mei zo’n 10.000 bezoekers naar duinenparcours zal trekken, houdt juist de nationale eer hoog. Vier raceseries met in totaal vijf klassen zullen beurtelings het circuit bevolken. Uiteraard het NK HARC 82-90 van de organisatie zelf, het NK GTTC inclusief MG-Triumph Competitions, het van oorsprong Duitse formulekampioenschap FFR-FOR en de MG vs Austin 7 Challenge. Broertjes loopt ze met ons even langs, te beginnen met de laatste. “Echt geweldig om weer pre-wars te mogen verwelkomen bij de HZT, want die hebben we al een flinke poos niet meer in de line-up gehad. Het initiatief komt trouwens van een Nederlander, Onno Könneman, al is het concept an sich overgewaaid uit Groot-Brittannië. De Vintage Sports Car Club daar gaat helemaal los in het racen met vooroorlogse open auto’s, zonder rolkooi en zonder gordels. In dit geval praten we over de Austin Seven met een motortje van 747 cc en eventueel een compressor erop geschroefd, met als tegenhangers de eerste MG’s uit dezelfde periode: de late jaren twintig en vroege jaren dertig. Feitelijk dus een duo-merkenrace.” De pr-man van de HARC grijnst. “Zoals de Ferrari-Porsche Challenge, maar dan anders.”

Zit niets op of aan
Sowieso mag je wel stellen dat in het HZT-weekend Lucas (the Prince of Darkness) goeddeels de stroom verzorgt en Girling en Dunlop in een mooi samenspel de grindbakken vrij van sporen proberen te houden. Klassieke racewagens van Britse makelijk zijn namelijk vrij dominant vertegenwoordigd, zoals ook in de MG-Triumph Competitions, als onderdeel van het NK GTTC met toerwagens en GT’s uit het tijdvak 1966 tot en met 1981. “Die periode loopt namelijk grotendeels parallel met de hoogtijjaren van de B’s en de TR’s,” aldus Broertjes, die tijdens een pubquiz met als thema historische racerij weleens een te duchten tegenstander zou kunnen zijn. “Overigens betreft MG-Triumph Competitions een Nederlandse fusie, dus ook hier zit voor ons een nationaal tintje aan.” Dat geldt ook voor FFR-FOR, waarin monoposto’s van twee merken de aanblik bepalen. “Formule Ford 1600, 2000, Zetec en Formule Opel of Vauxhall. Onze landgenoot Wilco Ibes heeft dit kampioenschap nog niet zo lang geleden onder zijn vleugels genomen en hij probeert er meer ruchtbaarheid aan te geven. Eerlijk waar, ik snap niet dat deze klasse zoveel hobbycoureurs lijkt te ontgaan. Als je een keer in zo’n monoposto rijdt, ga je een toerwagen of GT bijna saai vinden en kostentechnisch valt het reuze mee. Er zit namelijk niets op of aan dat je niet nodig hebt.”

Apart verschijnsel
Een vaste waarde tijdens de HZT betreft het NK HARC 82-90. Logisch, want de organisator laat zijn eigen paradepaardje natuurlijk opdraven. “Deze klasse biedt de entree tot de historische autosport,” licht Jan-Bart Broertjes toe. “Eigenlijk zie je best een apart verschijnsel als je de geschiedenis erbij haalt. Toen de HARC in 1975 werd opgericht, mochten er auto’s met een bouwjaar tot 1961 meedoen. Veertien jaar en ouder, dus. Tegenwoordig horen zulke ‘jonkies’ in de breedtesport thuis.” Toch groeit de klasse, mede doordat er een vrij hoge mate van racediscipline heerst en veel coureurs hun zorgvuldig geprepareerde youngtimer liever niet opgekruld zien worden tijdens een moment van ‘onopzettelijke roekeloosheid’. “Wel zouden we heel graag meer variatie in auto’s verwelkomen. Nu gaan de BMW E30, Mazda MX-5 NA en Porsche 944 met afstand aan kop qua populariteit. Niet verwonderlijk, want ze hebben immers alle drie volop nationale racehistorie opgebouwd in de breedtesport en met de onderdelenvoorziening zit het over het algemeen wel snor, maar we vinden het toch heel gaaf om er wat andere bijzondere dingen tussen te zien. Mercedessen 190 E 2.3-16, bijvoorbeeld. Daarvan verschijnen er nu stap voor stap wat meer in het veld.”

Breder publiek
Nu we alles toch in historische perspectieven plaatsen is het grappig om te constateren dat sommige racewagens uit het NK GTTC nog blonken van nieuwigheid toen de HARC de allereerste editie van de HZT op touw zette. “Fantastisch materiaal,” glundert Broertjes. “Heel uiteenlopend bovendien, van Escorts Twin Cam tot Porsches RSR en van opgefokte Mini’s tot Datsuns 240Z en wellicht zelfs een enkele BMW 3.0 CSL. We verwachten ook wat buitenlandse inbreng, want de FIA hanteert overal dezelfde klassenindeling en toelatingseisen op basis van de oorspronkelijke homologatie.” Al met al wordt de St. Paul Historic Zandvoort Trophy op 11 en 12 mei (o ja, ook de 10e) een circus om van te likkebaarden, zeker doordat de paddock zich zal vullen met allerlei fraaie klassiekers die op kenteken staan. “Met dank aan de Octane Scramble op zondag en een partnerschap met 402 Automotive, dat ook voor een concours, standjes en catering zorgt. Mooi, want zulke initiatieven brengen de historische racerij onder de aandacht bij een breder publiek. De die-hard fans komen toch wel.”

Meer informatie: www.harc.nl / www.historiczandvoorttrophy.nl
Tekst: Aart van der Haagen & foto’s: PR

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl