De HSCC Historic Formula 2 International Series bloeit als nooit tevoren – en daar gaat de Historic Grand Prix volgende maand ook alles van merken. Maar liefst 30 F2-auto’s uit de bloeiperiode van 1967 tot 1978 zullen op Zandvoort aantreden voor twee races op het scherpst van de snede. Bekende constructeurs als March, Ralt en Chevron zijn uiteraard vertegenwoordigd, maar ook diverse ontwerpen van Lotus en Brabham, toen die F1-renstallen ook nog auto’s voor de Formule 2 en Formule 3 bouwden.
De toeloop in het historische F2-kampioenschap is groter dan ooit nadat vorig jaar de stekker uit de rivaliserende klasse van Peter Auto werd getrokken. Dat het kampioenschap in 2019 zó’n succes zou worden, had echter niemand verwacht. Met 30 auto’s werd recent op Magny-Cours een record verbroken, waarna op de Silverstone Classic – waar alles groter dan grootst is – maar liefst 50 auto’s aan de start verschenen. Ook Zandvoort profiteert van die hausse in de Formule 2, want voor de Historic Grand Prix hebben zich opnieuw 30 auto’s ingeschreven.
De afgelopen jaren is de F2 bij het Zandvoortse publiek een publieksfavoriet geworden – en omgekeerd is het circuit zeer geliefd bij de coureurs, die daarom graag elk jaar terugkeren naar de duinen. In 2019 krijgt de liefdesrelatie tussen de Nederlandse toeschouwers en het F2-circus een vervolg, want na het succesvolle optreden van 2018 is het spektakel een jaar later meteen terug. De liefde is begrijpelijk, want de Formule 2 van de jaren zeventig kenmerkt zich door een grote variatie aan eigenzinnige ontwerpen in de wilde kleuren van die periode – heel wat anders dan de eenheidsklasse van nu.
Bovendien geven alle favorieten in de klasse acte de présence op Zandvoort. Martin O’Connell is erbij, in de jaren negentig Brits F3-kampioen in de National Class, en vandaag de dag teambaas voor diverse coureurs in de FIA Masters Historic Formula 1, FIA Masters Historic Sports Cars en Masters Gentlemen Drivers. Zelf verschijnt hij op Zandvoort dus ook aan de start, in een fraaie lichtblauwe Chevron B40. Hij neemt het op tegen onder meer Miles Griffiths (Ralt RT1), die we kennen uit de F1-auto’s tot 1966, en Matthew Watts, die in zijn March 772 al diverse keren won op Zandvoort.
Ook van de March 742’s van Mark Charteris en Mark Dwyer kunnen we voorin verwachten, net als de March 722 van Darwin Smith. Ook Smith won eerder op Zandvoort, en dat in een auto uit 1972!
In de klasse tot 1971 moet Martin Stretton (March 712) in staat zijn om mee te komen met de koplopers, terwijl ook zesvoudig kampioen Roger Simac (March 712M) en Luciano Arnold (Brabham BT36) tot de podiumkandidaten in die klasse behoren. Auto’s uit de Noord-Amerikaanse Formule B en Formule Atlantic zijn eveneens welkom in het kampioenschap. Denk daarbij aan de March 74B van Richard Ellingworth, in schitterende Harry Stiller-kleuren.
En alsof dat nog niet genoeg variatie is: Stephen Weller brengt zijn Elfin 600B mee, een F2 uit het vleugelloze tijdperk van eind jaren zestig. Ook Dan Eagling helpt de startopstelling aan een minder bekende naam dankzij zijn GRD 273 van Franse makelij. Verder is de Lotus 69 van Roger Bevan de aandacht waard: in deze auto brak Emerson Fittipaldi in Europa door.
Maar om diverse redenen is de Motul M1 van David Tomlin misschien wel de meest bijzondere F2-auto op de grid. Niet alleen vanwege zijn uitbundige kleurenpracht – echt seventies! – maar ook omdat niemand minder dan Ron Dennis deze auto ooit op de baan bracht. Nog ver verwijderd van zijn Project 4- en McLaren-dagen bestierde een piepjonge Dennis samen met zijn oud-Brabham-collega Neil Trundle de F2-renstal Rondel – en dat was de drijvende kracht achter de Motul. Die eerder dit jaar op Magny-Cours in handen van Tomlin trouwens twee keer de hoofdprijs pakte, dus snel is de auto nog steeds!
Historic Grand Prix 2019
De Historic Grand Prix op het circuit van Zandvoort vindt dit jaar plaats op 6, 7 en 8 september. De vrije trainingen en kwalificaties zijn op vrijdag en zaterdag, de races op zaterdag en zondag. Op zaterdagavond 7 september is er bovendien een parade door het centrum van Zandvoort.
Een dagkaart voor het duinterrein kost in de voorverkoop slechts € 18,99 (32,50 euro voor drie dagen). Het prijskaartje van een paddockkaart, inclusief toegang tot de hoofdtribune en het duinterrein, bedraagt in de voorverkoop 32,50 euro (dagkaart) en 55 euro (drie dagen). Voor wie de Historic Grand Prix op VIP-niveau wil beleven, is er de exclusieve Paddock Club.