Stan van Oord heeft tijdens de Gamma Racing Day op TT Circuit Assen voor volle tribunes beide races in de Supercar Challenge gewonnen. Met tweemaal poleposition, twee overwinningen en de snelste rondetijd in beide races had het weekend voor de leider in het Supercar Supersport 1-kampioenschap niet beter kunnen verlopen. ‘De sfeer op Assen was geweldig en het ging werkelijk fantastisch. De auto was super, mijn teamgenoot Dennis de Borst reed zeer sterke races en hoewel we door de extra successeconden veel tijd verloren bij de pitstops kwam ik in beide races toch als eerste over de finish. Een topweekend’, is Van Oord tevreden. Na vijf evenementen hebben Van Oord en De Borst al acht podiumplaatsen gescoord, waarvan vier keer een overwinning.

 

 

Grote schrik voor Van Oord en zijn team Ferry Monster Autosport tijdens de vrije trainingen. In een bocht waar veel rijders vaak de track limits overschrijden was een nieuwe kerbstone geplaatst. Dit obstakel was zo groot dat hij bij meerdere auto’s flinke schade berokkende. Dat was ook het geval voor de coureur uit Woudrichem: “Het leek wel een enorme stoeprand en de klap toen ik de kerbstone raakte was echt heftig. De schokbreker voor was afgebroken en ons team heeft keihard moeten werken om de auto op tijd klaar te krijgen voor de kwalificatie. Gelukkig lukte dat.” De organisatie zag in dat deze kerbstone teveel van het goede was en verwijderde het obstakel om verdere schade te voorkomen.

In de kwalificatie op vrijdagmiddag voelde de SEAT Leon TCR ondanks andere dempers toch goed aan. Stan van Oord wilde er goed voor gaan zitten om een snelle tijd op de klok te zetten, maar door diverse gele vlagsituaties was het moeilijk om een vrije ronde te vinden. Toen Van Oord in de laatste fase van de kwalificatie twee vrije ronden achter elkaar kon rijden waren die goed voor de poleposition in beide races.

 

 

Van Oord en zijn teamgenoot moesten lang geduld hebben, want door het drukke programma van de Gamma Racing Day begon de eerste race pas om 17.10 uur op zaterdagmiddag. Dennis de Borst reed zeer sterk en bracht de SEAT in leidende positie binnen met 20 seconden voorsprong op de nummer twee. Door de 30 extra successeconden kwam Van Oord als tweede de baan weer op. Na een gevecht met de raceleider nam Van Oord al snel de leiding over en wist met een voorsprong van ruim elf seconden de eerste race te winnen.

 

 

In de tweede race op zondagmiddag reed De Borst opnieuw sterk, nu was de voorsprong bij de rijderwissel zo’n drie seconden. Van Oord kwam na de 30 successeconden te hebben stilgestaan als vijfde de baan weer op. De afstand naar de leider in de race was enorm, maar al snel had van Oord de goede race pace te pakken en passeerde hij de nummers vier en drie. Op podiumkoers zag hij dat de twee rijders voor hem flink in gevecht waren en daardoor kon hij ronde na ronde dichterbij komen. Na de aansluiting met de oranje BMW van BS Racing te hebben gevonden passeerde hij deze en even later kon hij met een mooie uitremactie op de DK Racing VW Golf van Priscilla Speelman aan het einde van het rechte stuk op Assen de leiding in de race overnemen. Met nog vijf ronden te gaan controleerde Van Oord vervolgens  de wedstrijd. Door de voorsprong te managen, de banden heel te houden en de track limits goed in de gaten te houden wist Van Oord ook de tweede race op naam van zijn FEBO Racing Team te schrijven.
Met nog twee evenementen te gaan hebben Van Oord en De Borst nu een voorsprong van 35 punten op BS Racing en 43 punten op René Steenmetz.

“We rijden nog twee races op Spa-Francorchamps en twee op Assen. Beide circuits liggen ons heel erg goed, dus wanneer we geen tegenslag ondervinden moet het mogelijk zijn om voor het kampioenschap in de Supersoort 1 divisie van de Supercar Challenge te gaan”, is Van Oord voorzichtig positief over zijn titelkansen.