Na een ruime zomerstop van tweeënhalve maand vormt de Eurol Hellendoorn Rally op 15 en 16 september het hoogtepunt van het rallyseizoen, met naar verwachting een deelnemersveld om van te smullen, ook bij de Historics. Natuurlijk trekt de komst van Jos Verstappen de nodige aandacht, maar sowieso wordt dit de sterkst bezette editie sinds jaren, met een twintigtal Rally2-bolides aan de start. 

Het organisatieteam is de puntjes op de i aan het zetten voor opnieuw een topeditie van de Eurol Hellendoorn Rally, op vrijdag 15 en zaterdag 16 september. Met veel actie in de gemeente verloochent het evenement zijn roots niet, ondanks het feit dat het rallycentrum dit jaar bij Dieka in Markelo is. Een enkele klassieker keert terug in de route, zoals Notter. Andere klassementsproeven werden licht gewijzigd, waardoor ze een nieuwe uitdaging vormen. De interesse om deel te nemen aan de 41e editie van de rally is groot. Bernhard ten Brinke, die met een Škoda Fabia uit de snelste Rally2-categorie rijdt, rekenen we tot de favorieten voor de zege, ondanks sterke tegenstand. Van de topvier van het Open Nederlands Rally Kampioenschap 2022 is alleen de inschrijving van Bob de Jong een negentig procent zekerheid, ondanks zijn zware crash in de GTC Rally. Hij doet er alles aan om een Hyundai Rally2 bij Bernard Munster Autosport (BMA) te huren.

Niet gemakkelijk
De rest blijft ongewis. Kampioen Hans Weijs heeft nog geen rally gereden dit jaar en de Fiesta die hij soms deelt met Björn Satorius staat voor de Duitser ingeschreven. Jim van den Heuvel werd in de GTC Rally knap derde met de Clio Rally3, maar dat was een (eenmalige) test met dit nieuwe rallywapen. Gert-Jan Kobus heeft zijn ambities naar het buitenland verlegd. Met Jos Verstappen (Škoda), maar ook Mark van Eldik (Volkswagen Polo), Edwin Schilt en Roger Hodenius (beiden Škoda) in Rally2-bolides van Wevers Sport zal Kevin van Deijne (Hyundai) het niet gemakkelijk krijgen. Hij gaat met twee overwinningen aan de leiding van het kampioenschap en kan in Hellendoorn de titel vroegtijdig veiligstellen. Dan zijn er nog de inschrijvingen van de in de GTC verrassende Roald Leemans (Volkswagen), de Duitser Dennis Rostek en Henk Vossen, beiden met een Škoda. Een kwartet Fords Fiesta in R5- of Rally2-uitvoering voor Rik Karsten, Gerard Tijink, Stefan ter Reehorst en Alwin de Boer completeert samen met Martin van Iersel (Hyundai) en Martijn Moree (Škoda?) een twintigtal kanshebbers voor een toptienklassering, als ze de snelle Rally3’s en de Toyota’s GR Yaris achter zich weten te houden.

Populair
Een kleine indrukwekkende armada aan Rally3-bolides verrijkt de Nederlandse rallysport dit jaar. Na de verrassende derde plaats van Jim van den Heuvel in de GTC is de Renault Clio in deze configuratie populair. De gebroeders Jeroen, Hendri en Ceriel Klein Kromhof starten ieder in hun thuisrally in zo’n auto, maar krijgen daarbij serieuze concurrentie uit Renault-gelederen met Mitchel van den Brink en Ben van de Laar en uit het Ford-kamp van Ingo ten Vregelaar en Paul Souman. Inmiddels heeft Yannick Vrielink laten zien dat hij het met de GR Yaris de Rally3’s knap lastig kan maken en de leider in het NRK wil in Hellendoorn opnieuw een topresultaat behalen. De GR Yaris Challenge kan nog wel wat versterking gebruiken, want naast Vrielink zagen we dit seizoen alleen Eduard Eertink, Roel van der Zanden en Rick Arendsen elke rally aan de start. Bij de Clio Rally Trophy daarentegen heeft Heuvel Motorsport niet te klagen over belangstelling, want naast de eerdergenoemde Rally3 inschrijvingen telt de cup in Hellendoorn zeker zo’n twaalf Rally5-equipes. Daarmee is Renault inmiddels bijna net zo populair als Peugeot, dat in de 206 Rally Cup nog steeds een twintigtal equipes aan de start brengt.

Mexicaan
In de Historic-klasse treffen we veel vaste deelnemers aan het NHRK aan, maar ook Juan Carlos Peralta, een Mexicaan (!) die aantreedt met een zeldzame Lancia Rally 037 uit vervlogen jaren. Deze auto wordt voor Hellendoorn compleet nieuw opgebouwd door MCC uit Veghel, ook al bekend van de fameuze Lancia Delta Integrale in Martini-kleuren. Vorig jaar was Kevin Abbring één van de smaakmakers in dat kanon, waarin Marco Geeratz nu achter het stuur kruipt. Bas van Kamperdijk komt met een schitterende Porsche 911 SC aan de start in de bekende Rothmans-livery. Een andere opvallende deelnemer is Dakar-coureur Maurik van den Heuvel, die een imposante Ferrari 308 GTB meebrengt. Wolfgang Peuker zal de iconische ‘Jim Beam’ Opel Manta 400 tonen op de Hellendoornse rallypaden, terwijl Henk Verzeijl zijn comeback maakt met de ‘Black Beauty’ Ford Escort in de iconische kleuren van MCD Services, waarmee Ari Vatanen in 1982 het Brits Rallykampioenschap betwistte.

Opschudding
De Eurol Hellendoorn Rally begint vrijdagavond met twee keer de proeven Daarle, Hallerhoek en Mageleresch, waarbij de top van het veld de eerste ronde nog in de schemering zal rijden. Bij de tweede doorkomst zal het aardedonker zijn en dán worden de eerste verschillen gemaakt. Zaterdagochtend is na Beuseberg de proef Markelo een aanrader, omdat die zich op loopafstand van het rallycentrum bij Dieka afspeelt. ’s Middags volgt dan een klassieker die terug op het programma staat: de rally trekt weer richting Notter. Wat de weersomstandigheden ook zijn, de proef ten noorden van Rijssen heeft altijd iets bijzonders en meermaals voor opschudding gezorgd. De startplaats ervan ligt dit jaar in Zuna, vlak buiten Rijssen. Het bochtige, onverharde weggetje dat daarna volgt is geliefd bij zowel rijders als fans. Prachtig los zand om de auto de hoek om te gooien. Of, zoals sommige Twentse coureurs het zeggen: ‘Eem’n goed bössel’n!’ De klassementsproef Hellendoorn op zaterdagmiddag is één van de fraaiste klassiekers. Volgens oud-winnaar Erwin Doctor kan deze ook belangrijk zijn in de strijd om de ereplaatsen: “Hij vindt plaats tegen het einde van de rally en wordt twee keer verreden. Met 13,7 kilometer is deze langste proef een kans voor de leiders in de wedstrijd om hun definitieve slag te slaan.” In totaal telt Hellendoorn zestien klassementsproeven: zes op vrijdagavond en tien op zaterdag. Genoeg spektakel, dus.

Meer informatie (ook voor verkoop tickets): www.eurolhellendoornrally.com

Tijdschema Eurol Hellendoorn Rally

Vrijdag 15 september

Start bij Dieka Markelo 18:27
KP Klein Kromhof Houtvezels-Daarle 19:09 21:20
KP Hallerhoek 19:37 21:46
KP Eurol-Mageleresch 19:53 22:04
Service Dieka Markelo 20:37
Dagfinish bij Dieka Markelo 22:47

Zaterdag 16 september

Herstart bij Dieka Markelo 09:16
KP Ten Brinke Transport-Beuseberg 09:37 12:14
KP Markelo 09:54 12:34
Service 11:21 13:17
KP Van Merksteijn-Notter 14:10 17:08
KP Schuttingdeal.nl-Hellendoorn 14:41 17:39
KP Wolves-Ypelo 15:21 18:19
Service16:15
Finish bij Dieka Markelo 19:09

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl