Binnen een week na de opening van de inschrijvingen stromen de aanmeldingen van equipes uit binnen- en buitenland binnen bij de organisatie van de 59e ELE Rally, met VDZ Racing (Roel van der Zanden en Gijs Boom) als eerste inschrijvers. Hoewel het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK) pas aanstaand weekend begint met de ADAC-ACtronics Rallye Sulingen in Duitsland kunnen we nu al spreken van een sterk bezet deelnemersveld. En dat geldt voor alle vier de categorieën: voor de rally, de Historic Rally, de WRC Demo en de Opel ELEctric Rally zijn al goed gevuld.
Met de inschrijving van regerend ONRK-kampioen Kevin van Deijne (Hyundai i20 Rally2) houdt de organisatie uiteraard rekening – Van Deijne (uit het Oost-Brabantse Zeeland) beschouwt de Brabantse klassieker als zijn thuisrally. Maar hoewel hij de afgelopen vijf edities op het podium stond (!) wist hij nog nooit met de eerste prijs huiswaarts te keren. Hij mag rekenen op geduchte tegenstand van andere equipes met een Rally2 bolide, zoals Nederlands kampioen (NRK) Yannick Vrielink (Ford Fiesta), die verrassend de Zuiderzeerally op zijn naam schreef. Een grote naam uit het verleden duikt op bij de rijders die hebben ingeschreven voor het ONRK: de Zweed Stig Andervang, Nederlands kampioen in 1986 (Ford RS200) en tweede in 1983 bij de 20e editie van de ELE Rally, toen met een Ford Escort RS1800, treedt nu aan in een Hyundai i20. De Hyundai lijkt populair, want ook Ronald van Loon (uit Beek en Donk), Henk Vossen en Martin van Iersel komen in een i20 in Rally2 uitvoering aan de start. Ingo ten Vregelaar en Richard Pex hebben beiden met een Skoda Fabia Rally2 ingeschreven. Uiteraard wordt ook Jef van Hooft met zijn LKQ Fource Lancia Delta aan de start verwacht.
Voor de Opel ELEctric Rally rekent de organisatie op zo’n 15 equipes, waaronder drie met de Nederlandse nationaliteit. Natuurlijk gaat veel aandacht uit naar de 21-jarige Fabian Kamermans, die onder de vlag van KNAF Talent Academy uitkomt. Leo Kurstjens en Dries van den Elzen maken hun rallydebuut in de Opel Corsa Electric. Overigens zal het servicepark voor de ADAC-Opel Corsa Electric Rally Cup omwille van infrastructurele redenen toch weer bij Van Loon Best worden gesitueerd en niet op het grote service terrein aan de Habraken in Veldhoven.
Bij de Historics staan al de nodige prachtige auto’s ingeschreven, die met hun ervaren coureurs aan het stuur voor het nodige spektakel zullen zorgdragen. De regerend kampioen Antoine Biesheuvel komt met zijn snelle BMW M3 om te winnen. Peter Mangnus rijdt met zijn Talbot Sunbeam Lotus puur voor het plezier, maar door regelmatig goede uitslagen te rijden weet hij elk jaar weer hoog in het kampioenschap te eindigen, met als hoogtepunt het behalen van de titel in 2022. Met enkele Audi’s Quattro, een Opel Ascona 400 en diverse andere auto’s uit vervolgen tijden is deze klasse uitgegroeid tot een ware publiekstrekker.
Dat geldt ook voor de WRC Demo; daar zijn de eerste twee deelnemers bevestigd: uiteraard mag Erik van Loon niet ontbreken op de deelnemerslijst; hij brengt een Subaru S14 aan de start en krijgt concurrentie van Dakar-winnaar Gerard de Rooij, die met een Subaru S5 zal starten.
Stichting ELE Rally is verder verheugd de komst van Monster Energy als een van de nieuwe partners van de ELE Rally aan te kondigen. Daarmee verzekert de organisatie zich van de steun van een grote internationale sponsor met een rijke geschiedenis in de wereld van de auto- en motorsport. Hun boegbeeld was jarenlang de bekende rallycoureur en YouTuber Ken Block, die helaas begin 2023 bij een ongeval met een sneeuwscooter op 55-jarige leeftijd in Utah om het leven kwam.
Voor de ELE Rally zijn de toegangskaarten dit jaar voor het eerst ook online te bestellen via de website. In de webshop staan sinds kort ook allerlei leuke fan-items te koop, voor jong en oud.
Voor actuele informatie over de 59e editie van de ELE Rally volg de social media kanalen of kijk op www.elerally.nl.