Van donderdag 11 tot en met zondag 14 januari 2024 is MECC Maastricht, zoals vanouds, het middelpunt voor oldtimerliefhebbers in de Benelux. Meer dan 800 oldtimers, youngtimers en supercars staan geëxposeerd op 35.000 m2 beursvloer. Deze editie kijkt InterClassics terug op de 120-jarige historie van Ford waarbij de race “pedigree” van het Amerikaanse merk centraal staat. Onder het sublabel Ford Performance brengt de Amerikaanse autogigant haar snelste en meest sportieve modellen uit. Henry Ford zei immers: “Auto racing began five minutes after the second car was built”. Daarom dat Ford sinds de beginjaren actief én succesvol was in vrijwel iedere vorm van motorsport: van rally tot Formule 1 en van endurance tot NASCAR. Aan de hand van de sportieve hoogtepunten van “the blue oval” belicht InterClassics de mondiale opkomst van de motorsport. Deze auto’s zijn afkomstig uit diverse musea, privécollecties en de fabriekscollectie van Ford Europe. Daarnaast maakt de Sim Expo een grootse comeback. Meer dan 60 professionele simulatoren van vooraanstaande fabrikanten staan klaar om de ‘racecraft’ van de bezoekers te perfectioneren.
Ford Performance
Sinds jaar en dag zijn race-Fords de basis van menig motorsportcategorie. In de jaren 60 belandde Ford in een sportieve wervelwind waarbij iedere denkbare motorsportcategorie werd aangedaan. Dankzij betrouwbare techniek en relatief betaalbare modellen werden circuits en rallystages gedomineerd door Fords of auto’s met Ford-aandrijving. Ook vandaag de dag maakt Ford furore. Zo zal de F1 auto van wereldkampioen Max Verstappen in 2026 door een Ford powerunit worden aangedreven. Daarnaast maakt de Ford Mustang volgend jaar een comeback op het circuit van Le Mans.
Om dit thema eer aan te doen presenteert de organisatie een 28-tal Fords uit alle decennia van het roemruchte merk. Van 1896 tot heden. Een van de absolute highlights is de allereerste auto die oprichter Henry Ford aan de wereld toonde: een officiële replica van zijn zelfgebouwde Quadricycle. Andere hoogtepunten zijn twee uitmonsteringen van de Ford Capri: de vuurspuwende Turbo Zakspeed en de oppermachtige 3200 RS. Deze en andere auto’s zijn afkomstig uit de privécollectie van Ford Europe in Keulen.
“Deze fabriekscollectie is al enige jaren niet meer publiekelijk te bewonderen. Het maakt ons extra trots om de parels uit deze line-up te mogen presenteren. Omdat wij de originaliteit van de geëxposeerde auto’s hoog in het vaandel hebben is het geweldig om deze exemplaren direct vanuit de fabrikant te tonen.”
Erik Panis, beursmanager InterClassics
Ook diverse versies van de Escort en Mustang zullen niet ontbreken. De Amerikaanse Mustang ‘Trans Am’ zal hoge ogen gooien dankzij de beangstigende uitbouw en alom bekende ‘John Player Special’ tabaksreclame.
Méhari Marathon
Een van de vele highlights op de beurs is de Méhari Marathon. Citroën specialist CQS Classics bouwt in vier dagen een volledig gerestaureerde Citroën Méhari op de beursvloer. Bezoekers worden uitgenodigd om de voortgang van het bouwproces van deze unieke strandauto te komen bekijken.
Première
Bezoekers kunnen uitkijken naar de première van een nieuwe Deense supercar. Kersverse fabrikant Agile lanceert op de beurs een straatlegale racewagen: de SCX. Naast de productie van de open sportwagen specialiseert Agile zich in de ontwikkeling van composietmateriaal voor Formule- en Le Mans auto’s. Dankzij deze in-house know-how rondom lichtgewicht materialen doet de auto zijn naam eer aan. De Agile wordt omschreven als atletisch, licht en snel. De Ford-aangedreven sportwagen weegt slechts 600 kg en weet hierdoor in 4 seconden naar de 100 te sprinten.
“Toen we de Agile SCX bedachten, was het idee om een auto te maken die op hoog niveau kon presteren op het circuit en toch comfortabel was om mee te rijden op de weg en betaalbaar voor een gemiddelde autoliefhebber, maar toch beperkt tot slechts 20 auto’s per jaar en 99 wegauto’s in totaal.”
Alfredo Esbrí Mateu – Chief Engineer
Sim Racing Expo: een seminar, prijzenpot van 10.000 Euro en hotlaps
Voor de vierde keer presenteert Sim Formula Europe de Sim Expo. Met 3.000 m2 is deze gespecialiseerde beurs intussen uitgegroeid tot een van de grootste in zijn soort. Het sub-event van InterClassics vindt plaats in de Forum Passage van MECC Maastricht. Bezoekers worden uitgenodigd om de nieuwste simrace uitrustingen en technologieën van toonaangevende merken te testen. Voor iedereen valt er iets te beleven, zowel voor de doorgewinterde simracer als enthousiaste nieuweling.
De Sim Expo biedt een afwisselend programma. De vrijdag staat in het teken van de Esport Seminar. Fabrikanten Simucube en D-Box praten je bij over de nieuwste hardware ontwikkelingen zoals direct drive stuurwielen en motion platforms. Verder praat Marcel Offermans (oud-directeur van simulator rFactor) je bij over zijn nieuwe zelfontwikkelde simulator. Het programma sluit af met een tafelgesprek over esports in Limburg. Op zaterdag staat de finalerace van Sim Formula Europe op de planning. Een twintigtal simracers hebben zich bewezen in de online voorrondes van het kampioenschap en nemen het nu “in real life” tegen elkaar op in Maastricht. De winnaar gaat er vandoor met de hoofdprijs van 3.000 Euro en mag zich de beste sim racer van Europa noemen. Op zondag kan u zelf achter het stuur plaatsnemen. Bezoekers worden uitgedaagd om de snelste rondetijd neer te zetten in de hot lap challenge. Aan het einde van de dag wordt de winnaar van editie 2024 bekend gemaakt.
InterClassics Classic Car Show Maastricht vindt plaats van donderdag 11 tot en met zondag 14 januari 2024 in MECC Maastricht. De klassieke autobeurs trekt traditiegetrouw veel kopers en liefhebbers. Entreekaarten zijn online met korting te koop: Online prijs volwassenen € 19,00 t.o.v. dagkassa prijs volwassenen € 21,50. Kinderen tot 12 jaar zijn gratis. Meer informatie over de beurs is te vinden op de website www.interclassics.events
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl