Samen met zijn Italiaanse team Dinamic Motorsport werkte Jaap van Lagen de laatste weken hard om competitiever te worden. Op het fameuze F1-circuit in Spa was het resultaat daar: duelleren om een top zes resultaat en uiteindelijk negende aan de finish door ‘flat spots’ op de voorbanden.    

 Een extra minutieuze preparatie en afstelling van de Porsche 911 GT3 Cup met nummer negen betaalde zich uit in de kwalificatie tijdens de kwalificatie van ronde zes uit de Porsche Supercup. Na deze sessie in twee delen slaagde Jaap erin om – met respect voor de track limits – een zesde tijd te klokken.

“Het snelste rondje was een heel goede. Alle bochten raak en goede exits. Dat is op Spa extra belangrijk omdat een goede startsnelheid zeker bergop een groot verschil maakt aan het einde van de verschillende rechte stukken.”

Tumultueuze openingsronde
In de race maakte Jaap vanaf de zesde startpositie na sterke eerste meters de juiste keuzes in de tumultueuze openingsronde. Assertief met duwen en trekken, maar zonder zijn Porsche pijn te doen, schoof de Edese routinier door naar de vijfde positie. Extra knap omdat zijn auto weliswaar is verbeterd, maar nog niet de absolute snelheid heeft van de top teams.

Wel ondervond Jaap de hele race hinder van de platte kant op z’n beide voorbanden. “Een van de rijders remde in de openingsronde zo vroeg dat ik hard – te hard – moest remmen om een aanrijding te voorkomen. Daarmee blokkeerden de voorwielen en had ik de rest van de race last van ‘flat spots’ bij het aanremmen en insturen.”

Dat betekende voor Jaap extra risico’s nemen om de vijfde plaats te verdedigen. De twee safety car situaties hielpen hierbij niet, want iedere keer begon het spel weer opnieuw. Drie ronden voor het einde speelden de voorbanden op toen de Nederlander in Italiaanse dienst zich verremde in de vermaarde Busstop-chicane.

Vijf concurrenten kwamen voorbij door de extra meters, maar met een slotoffensief bracht Jaap een verdienstelijk noodverband aan. In de tricolore Porsche knokte hij zich terug naar de negende plaats.

Goed nieuws
“Natuurlijk was ik liever al vijfde geëindigd, maar een blik op de snelste raceronden laat zien dat vrijwel iedereen om me heen een seconde of meer sneller was. De voorbanden zijn hierbij een belangrijke oorzaak”, vertelt de Edenaar. “Het belangrijkste is dat we als team hebben laten zien bij de beste zes te kunnen horen. En met mijn echte thuisrace op Zandvoort op komst is dat erg goed nieuws!”

 In het kampioenschap staat Jaap nog altijd keurig als negende geklasseerd. De zevende ronde van de Porsche Supercup tijdens de Dutch Grand Prix op Circuit Park Zandvoort staat voor 25 augustus op de kalender.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl