In de laatste Europese ronde van de Porsche Supercup kwam Jaap van Lagen tot een tiende plaats. De routinier uit Ede imponeerde op het circuit van Monza met een geweldige start, maar werd daarna flink benadeeld door acties van opponenten. “Je zou willen dat de wedstrijdleiding hier strakker tegen optreedt.”

 

Monza is een synoniem voor laagvliegen. Het is het snelste circuit op de kalender van de Porsche Supercup. Aan de lange rechte stukken, chicanes en snelle bochten dankt de baan in midden Italië haar bijnaam ‘Temple of Speed’. “De hoogste snelheid die we halen met de Porsches is 282 km/u”, vertelt Jaap zonder te knipperen met zijn ogen.

De Edenaar mag graag racen op Monza en dat was meteen zichtbaar in de vrije training. Met de Porsche van Martinet by Almeras tekende Jaap voor de derde tijd, op 0,346 sec. van de snelste. Ook in de kwalificatiesessie bleken de onderlinge verschillen miniem en zat een minuscuul foutje de routinier dwars. “Alle sectoren was ik sneller dan mijn teamgenoot Güven, alleen de eerste niet. Bij het uitkomen van de eerste chicane hapte mijn achterwiel in het zand. Dat kostte me 0,4 sec.”

Perfecte start
Zo ging een plek op de eerste rij in rook op en moest Jaap genoegen nemen met een 10epositie op de startgrid met 32 Porsches. De Nederlandse coureur in Franse dienst counterde sterk met een nagenoeg perfecte start. Na de 2e chicane was Jaap al opgestoomd naar de 5e plaats. “Maar vervolgens kwamen meerdere rijders die de chicane hadden afgesneden aan de binnenkant terug de baan op, waardoor ik op het vuile deel werd gedwongen.”

En buiten de ideale lijn was het als rijden op ijs door de ‘marbles’, het restrubber van de F2-banden. In de tweede ronde gleed Jaap bij het aanremmen van de tweede chicane door en verloor zo nog meer gewonnen posities. “Ik vind het heel vreemd dat de wedstrijdleiding niet strenger is op dit soort situaties. Met het afsnijden van de chicane behaal je een voordeel en dat zou niet moeten kunnen!”

 

Zo weer voor
Nadat zijn banden weer verlost waren van de rubberresten, knokte Jaap de hele race om de tiende plaats. Ronde na rond loerde de Edenaar om zijn kans. En die kwam toen Tio Ellinas zijn rempunt miste en Jaap voorbij schoot. “Maar vervolgens profiteert hij van het rechtdoor schieten en zet zijn auto er zo weer voor! Als dat mag, dan heeft racen natuurlijk niet zoveel zin!”

Een mening die de wedstrijdleiding deelde met Jaap van Lagen en zijn team: Jaap kreeg zijn tiende plaats weer terug en mocht zo zes kampioenschapspunten bijschrijven. “Een beetje schrale troost. In de kwalificatie maakte ik zelf een foutje, in de race werd ik de dupe van collega’s die een chicane afsnijden en daarvoor niet worden bestraft”, meldde Jaap zelfbewust.

De Porsche Supercup beleeft eind oktober in Mexico de finale. Jaap van Lagen racet komend weekeinde in de Porsche Carrera Cup Duitsland op het circuit van Hockenheim.