De zege van Jaap van Lagen tijdens de ‘Zandvoort 500’ kende een bijzondere lading. Het was namelijk de laatste race voordat het duinencircuit wordt verbouwd met het oog op de F1 Grand Prix van Nederland. “Tijdens de prijsuitreiking besefte ik hoe speciaal deze overwinning is”, aldus de coureur uit Ede die het vak leerde ‘op Zandvoort’.

3 november 2019 Zandvoort 500 Circuit Zandvoort. Foto Chris Schotanus

Jaap van Lagen was door de familie Van Eijndhoven uitgenodigd om mee te racen in de groene Porsche 911 GT3 Cup. Tijdens de endurance-race over 4 uur vormde Jaap daarom een team met vader Bart van Eijndhoven en zijn 19-jarige zoon Huub van Eijndhoven, waarbij JW Raceservice zorgde voor de pitstops, de service en het onderhoud van de 911.

“We begonnen het weekeinde goed, want Huub zette de 911 ondanks de vochtige baan op een keurige derde plek tijdens de kwalificatie”, complimenteerde Jaap zijn jonge teamgenoot. En tijdens de race hield Huub van Eijndhoven dit hoge niveau moeiteloos vast in de openingsfase, waarna vader Bart het stuur overnam voor de tweede stint.

4 à 5 seconden per ronde sneller
Na een perfect getimede pitstop onder code 60 (de auto’s mogen niet harder dan 60 km/u na een incident op de baan), nam Jaap van Lagen het stuur over. Tijdens de 75 minuten rijtijd pakte Jaap de leiding in de wedstrijd en bouwde ronde na ronde aan een imponerende voorsprong. De routinier bleek 4 tot 5 seconden per rondje sneller dan alles en iedereen.

 

3 november 2019 Zandvoort 500 Circuit Zandvoort. Foto Chris Schotanus

“Ik kon blijven pushen, want Jochem van de Wiel en zijn team hadden de Porsche heel goed geprepareerd.” Extra knap want de Porsche is van de eerste generatie 991 racewagens met een 3,8 in plaats van 4-liter motor. “En dat betekent zomaar 25 pk minder.” Aan het einde van zijn stint doemden donkere wolken op boven Circuit Park Zandvoort, waarna Jaap het team adviseerde voor regenbanden te kiezen.

“Zeker de eerste 45 minuten was het eigenlijk nog te droog voor regenbanden. Huub stond dus voor de lastige taak om zuinig te zijn op zijn banden, maar hij slaagde erin om ze heel te houden. Heel knap!” Het resultaat was een prachtige overwinning in de laatste wedstrijd op het ‘oude’ circuit van Zandvoort. Bart van Eijndhoven, Huub van Eijndhoven en Jaap van Lagen koesterden na 4 uur racen een voorsprong van ruim 53 seconden op het team van Equipe Verschuur in de veel snellere Renault RS 01.