Jari van Hoof heeft het seizoen van de ADAC Opel e-Rally Cup afgesloten met een achtste plaats bij de ADAC 3-Städte Rallye. De rally in het drielandenpunt van Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk werd onder abominabele omstandigheden verreden, waardoor finishen al een hele opgave was. Als gevolg van de zware regen en modder op de weg was het asfalt spekglad waardoor zelfs ervaren equipes hun Waterloo vonden op de verraderlijke proeven. “Het was glijden en glibberen en net als iedereen hebben wij ook onze ‘momentjes’ gehad. Maar we zijn op de weg gebleven en hebben de e-Corsa schadevrij aan de finish gebracht”, blikte het 19-jarige KNAF Academy-talent op de enerverende rally terug.
De ADAC 3-Städte Rallye was de zevende en daarmee laatste ronde van de ADAC Opel e-Rally Cup, de eerste rally cup voor volledig elektrisch aangedreven rallyauto’s. De rally wordt traditioneel verreden in het grensgebied van Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk. Na de start op vrijdagavond met drie klassementsproeven in Tsjechië, worden de resterende proeven van de in totaal circa 120 kilometer tellende rally op zaterdag in Duitsland en Oostenrijk afgewerkt. De teams kregen dit jaar in de toch al als moeilijk bekendstaande rally een extra handicap voorgeschoteld. De regen viel bijna bij voortduring met bakken uit de lucht, wat de weg niet alleen spiegelglad maakte, maar ook het zicht nog eens beperkte. Bijkomend probleem was de modder die de weg opstroomde en de condities nog verraderlijker maakte. Voor het 19-jarige KNAF Academy-talent Jari van Hoof en zijn navigator Colin Wils dus een ware uitdaging om de Opel e-Corsa van Van Hoof Sport niet alleen snel over de proeven te sturen, maar ook heelhuids aan de finish te brengen. Daarin slaagde de equipe met verve door uiteindelijk als achtste te worden geklasseerd. Diverse veel meer ervaren combinaties, waaronder een drievoudig Brits vice-kampioen, konden dat niet zeggen en zagen hun rally voortijdig in de berm van de weg eindigen.
“Het begon op vrijdagavond met drie proeven in het donker. Heel mooi en bijzonder, maar ook weer een compleet nieuwe ervaring wat lay-out van de weg en route betreft. Op de eerste proef was onze voorganger gecrasht en omdat we een beschadigde auto, maar niemand daarbij zagen, zijn we gestopt. Gelukkig was alles goed, maar we verloren veel tijd en omdat die na de proef niet gecorrigeerd werd, was ons klassement eigenlijk meteen al verkeken. Zaterdag overdag waren we goed onderweg en zaten we met onze tijden steeds in de middenmoot. Het was alleen door de vele regen en modder extreem glad. Overal was je aan het glijden en glibberen. Als het bleef regenen ging het nog, maar als het even droog werd, werd de modder in het asfalt gereden en was het net een ijsbaan. Dat zag je ook wel aan de vele uitglijders. Wij hebben ook onze momentjes gehad, maar we zijn op de weg gebleven. Omdat er in het klassement niets meer te winnen viel, hebben we er op een gegeven moment voor gekozen om zonder grote risico’s naar de finish te rijden en schade te voorkomen. Ik ben dan ook tevreden met het resultaat en het gegeven dat we probleemloos hebben kunnen finishen”, aldus Van Hoof. Het KNAF Academy-talent keek ook meteen alweer naar de toekomst. “We hebben gemerkt dat we in het donker tijd verliezen op de concurrentie, dat is dus iets waar we de komende winterperiode aan gaan werken.”
Foto’s: Nico Rosenhauer Photography
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl