Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen stonden dit weekend voor het eerst in lange tijd weer samen aan de start van een race. Tijdens de Indianapolis 8 Hour leek een zege in de GT4 binnen handbereik, maar een wijziging in de regels tijdens de race gooide roet in het eten. Uiteindelijk moest de #54 Porsche 718 Cayman GT4 CLUBSPORT MR van Black Swan Racing genoegen nemen met de derde plaats. Teamgenoot Tim Pappas was zo kwaad dat hij uit protest niet met de broers Bleekemolen naar het podium ging.
Door een strategisch uitmuntende race wist de formatie een voorsprong van twee ronden te nemen. Jeroen Bleekemolen legt uit wat er daarna gebeurde. “Tijdens de rijdersbriefing is ons verteld dat ze geen wave-by’s zouden gaan doen. Auto’s met een ronde achterstand zouden tijdens een safety car niet voorbijgelaten worden. Wij hebben daar onze strategie op aangepast en dat plan werkte uitstekend. Tijdens de race besloten ze toch om auto’s op achterstand voorbij te laten, waardoor onze voorsprong verdween. Normaal ben ik voorstander van die wave-by regel, het hoort bij Amerikaans racen, maar ze moeten niet tijdens de race de regels gaan veranderen.”
“Tot dat moment hebben we de race gedomineerd”, zo gaat Jeroen verder. “We waren slimmer dan de rest en ik twijfelde er niet aan dat we de overwinning uit handen zouden geven. Hier kun je niet op inspelen. Daardoor raakten we onze voorsprong van twee ronden kwijt. Onze auto was oké, maar door de balance of performance niet super snel. Het was wel echt leuk om weer samen met Sebastiaan te rijden en super om terug op Indianapolis te zijn. Het is een uniek circuit. Uiteindelijk mochten we wel naar het podium, maar we gingen natuurlijk voor de overwinning.”
Broer Sebastiaan baalde eveneens van het mislopen van de overwinning, maar had zeker genoten van zijn eerste race in Amerika in 6 jaar tijd. “Het was een fantastische race en een heel mooi event, maar wat een slagveld was het. Het was heel heftig als GT4-auto in een veld met veel GT3-auto’s. Super om weer terug in Amerika te zijn. De Europese racewereld is klein, maar de Amerikaanse ook. Ik kwam veel dezelfde mensen tegen als destijds in 2015. Het was mooi om weer samen met Jeroen te rijden. We zijn heel goed op elkaar ingespeeld. Er is geen onderling haantjesgedrag en we hoeven onszelf niet naar elkaar te bewijzen. Alles is gericht op het eindresultaat. Het maakt niet uit wie er achter het stuur zit. Jeroen is zo slim op strategisch gebied. Op dat vlak kunnen maar weinig coureurs aan hem tippen.”