Autocoureur Joey Alders is bezig om naam en faam te maken in China. Tijdens de tweede ronde van het Asian Formule Renault 2L-kampioenschap won hij afgelopen weekeinde de eerste race en werd hij tweede tijdens de tweede race. Daarmee liet de negentienjarige coureur uit Anna-Paulowna direct zien één van de grootste troeven in de titelstrijd te zijn. Dat blijkt ook uit de tussenstand: daarin staat hij nu op de tweede plaats op zes punten van de leider.
“Ik heb twee bekers mee in het vliegtuig naar huis genomen”, blikte Joey tevreden terug op het raceweekeinde. “Het was een beetje jammer dat ik race twee niet heb gewonnen, maar ik heb veel punten voor het kampioenschap gescoord.”
Hoewel die gehoopte tweede zege net buiten zijn bereik bleef, wist Joey dat hij een topweekend achter de rug had. Zijn stiefvader en begeleider Danny Pormes was dan ook blij met de resultaten van de snelle Noord-Hollander. Maar wat hem nog het meest kon bekoren, was het feit dat Joey toonde veel te hebben geleerd. “Joey heeft vooral veel geleerd op mentaal vlak”, zei Pormes. “Hij kan ook goed de rust bewaren en vertrouwen op zijn talent.” Bovendien heeft hij in Richard Bradley een zeer ervaren engineer, met wie wij het goed kunnen vinden. De Engelsman weet als geen ander waar het op aankomt in de racerij als coureur die onder anderen streed tegen Carlos Sainz, Daniil Kvyat en Le Mans won.
Dat Joey een ijzersterk optreden ten beste gaf op het circuit van Zhuhai had insiders niet verbaasd. Tijdens tests op de dinsdag en woensdag voorafgaande aan het raceweekeinde had de rijder van BlackArts Racing al overtuigd. Op dinsdag op een droge baan was hij meteen de snelste; op woensdag was hij in de regen twee seconden sneller dan de concurrentie. Die excellente snelheid liet hij vervolgens ook tijdens het raceweekeinde zien: hij eiste de poleposition op voor beide races.
Al was de kwalificatie wel even spannend geweest voor de talentvolle coureur. “Voor het hele weekend (kwalificatie en twee races, red.) hebben we twee sets banden tot onze beschikking. In de kwalificatie bepaalt je snelste tijd de startpositie voor race één en je een-na-snelste tijd bepaalt de startpositie voor race twee”, legde hij uit. “Na acht minuten werd de rode vlag gezwaaid. Op dat moment had ik al drie geklokte ronden waarvan twee vrij competitief waren. Daarom namen we de gok om onze tweede set nieuwe banden te sparen en de rest van de kwalificatie te wachten in de pits en te hopen dat die twee tijden snel genoeg waren voor twee polepositions.”
Vanuit de pits de rest van de sessie bekijken betekende geen ontspannen vervolg voor Joey. “Het hele veld, op Elias Niskanen na, kwam binnen om op een tweede set nieuwe banden nogmaals naar buiten te gaan voor een verbetering. Toen namen de zenuwen wel een klein beetje toe. Gelukkig pakte onze gok goed uit en sleepten we de dubbele pole binnen. Hierdoor hadden we het voordeel om de eerste race als één van de weinigen op nieuwe banden te starten.”
Daarmee – samen met de polepositions uiteraard – had hij een uitstekende basis gelegd voor de beide races. “Het doel voor de eerste race was om een zo saai mogelijke wedstrijd te rijden. Ik wilde als eerste starten en als eerste finishen.” Joey pakte zaterdag tijdens die eerste race kopstart en behield in het vervolg zijn leidende positie. Drie rondes voor het einde maakte een safety car-situatie de race toch nog spannend. “Maar na een goede herstart en nog één ronde te racen, was de winst binnen.”
Zondag startte hij tijdens race twee dus ook van poleposition. “Ik had een goede start, één uit het boekje. De eerste twee ronden waren goed. Ik stond nog steeds onder druk van Bruno Carneiro die mij in ronde vier wist te passeren. De race duurde nog lang en ik wist dat wij op een lagere bandenspanning waren gestart, dus aan het einde zou de race mijn kant op komen.”
En inderdaad: in ronde acht zag hij Bruno een paar foutjes maken en Joey wist dat de banden van zijn concurrent warmer werden en dus minder grip hadden. “Ik zag op het pitboard dat er nog dertien ronden te gaan waren en ik begon de aanval in te zetten.”
Even later gooide de safety car roet in het eten. Joey liet zich er niet door opjutten. “Ik moest gewoon zorgen voor een goede herstart na de safety car en de eerste plek zien te heroveren, maar door een crash bij de herstart werd de safety car weer de baan op gestuurd. Deze keer bleef die op de baan tot de finish. Daarmee was mijn kans op een overwinning verkeken. Maar het gaat heel goed in het kampioenschap. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee!”