Tijdens het Spa Racing Festival, afgelopen weekend op het roemruchte circuit in de Belgische Ardennen, wist de leider in de tussenstand van het kampioenschap in de Casio Edifice Mazda MX-5 Cup, Marcel Dekker, de schade beperkt te houden met een 12e en een 2e plek in de twee races. De regen was op de zaterdag bepalend, maar ook onduidelijkheden van de wedstrijdleiding en een crash in de tweede race speelden een belangrijke rol.

Het decor tijdens de twee vrije trainingen op zaterdag bestond uit een grauw, grijs en ook nat Spa/Francorchamps weer. De meeste rijders zijn er wel op ingesteld als je naar de Ardennen komt en het zorgt toch ook weer voor extra spanning en actie op de baan, met soms uitschieters in de tijden. Zo was Dominique Kraan met een tijd van 3:11.699 in de eerste en Niels Langeveld met 3:08.691 in de tweede training de snelste rijder. Met de aantekening dat Langeveld in zijn winnende sessie maar liefst 1,389 seconden sneller was dan de nummer twee, dezelfde Kraan. Dat beloofde veel voor de kwalificatie aan het eind van de dag.

Loterij
Bij de start van de kwalificatie aan het eind van de middag had de baan een droge lijn, wat de bandenkeuze moeilijker maakte. Drie minuten voor de start begon het echter te regenen en was er geen mogelijkheid meer om eventueel van banden te wisselen. Binnen een mum van tijd was het opnieuw spekglad met veel spray. Het duurde dan ook slechts zes minuten, voordat in deze gecombineerde kwalificatie met Mazda’s en Fords, de eerste code rood moest worden gegeven voor de gespinde Ford van de Belg Pauwels. Met nog twaalf minuten op de klok (van de beschikbare twintig) werd de baan weer vrijgegeven. Op dat moment had alleen de Belg Filip Wojtowicz een tijd gezet van 3:16.616.

Bij de eerste doorkomst na een volle ronde was het Langeveld die de snelste tijd verbeterde naar 3:10.868, bijna een volle seconde sneller dan Kraan. Dekker noteerde op dat moment de vijfde tijd, die bijna 5,5 sec langzamer was. De kwalificatie begon meer en meer op een loterij te lijken. Nadat de regen was gestopt wist Langeveld met nog 4 minuten te gaan zijn tijd met een seconde te verbeteren en deed dat vervolgens op het laatste moment nog een keer naar 3:08.879. Kraan werd tweede op bijna 2 seconden, gevolgd door Wojtowicz. Dekker reed de negende tijd, wat betekende dat hij in de eerste race van de eerste rij mocht vertrekken. De twee Amerikaanse gastrijders dit weekend moesten nog even wennen: Alex Bachoura reed de 13e tijd en omdat Hernan Palermo de hele tijd zonder transponder(signaal) reed waren zijn tijden in de computer onbekend en werden zijn tijden met de hand geklokt, waarbij als straf zijn snelste ronde werd afgepakt. Het leverde hem toch nog de 12e plek op de grid op. Derde gastrijder was de directeur van Circuit Zolder, Harry Steegmans, met de 16e tijd.

Beslissingen en chaos
Tot een kwartier voor vertrek naar de grid was het voor veel rijders erg lastig om te kiezen welke band er onder de auto moest worden gemonteerd. Want het was droog op de vroege zondagochtend op het uitdagende circuit van Spa, maar de baan was dat zeker niet. Er was keuze uit slicks, gebruikte regenbanden of nieuwe regenbanden. Zou men in staat zijn om de baan droog te rijden of niet, dat was de grote vraag. De leider in de tussenstand van het kampioenschap, Dekker, bleef om die reden nog tot het allerlaatste moment in de pits om een keuze te maken en koos uiteindelijk, net als zijn naaste opponent Langeveld, voor slicks.

Meteen al na de start bleek dat een verkeerde beslissing te zijn geweest, want na een halve ronde had Dekker al vier plaatsen verloren. Lars van ’t Veer was van pole vertrokken met een jumpstart en kreeg daardoor direct 5 seconden straf aan z’n broek. Bij de eerste doorkomst reed Laszio van Houwelingen aan kop, gevolgd door Sam Jongejan, Van ’t Veer en Mik Kuiper. Dekker was nummer 9 op de lijst, gevolgd door Langeveld, die zijn startpositie op slicks knap wist te behouden.

Na drie ronden ontstond er een kopgroep van zes rijders binnen 1,5 seconden, met Jongejan, Van Houwelingen, Palermo, Kuiper, Bachoura en Wojtowicz, waarbij de twee Amerikanen zich ontpopten als experts op een gladde baan en bovendien op nieuwe regenbanden reden, wat achteraf gezien de beste keuze was. Langeveld was inmiddels voorbij gegaan aan Dekker, die het zichtbaar moeilijker had op de slicks dan eerstgenoemde. Met nog 17 minuten op de klok van de totaal 35 ontstond er een virtual safetycar situatie door een gespinde Ford in La Source. Vanwege het dubbele startveld met de Ford Fiesta Cup waren de regels rond de VSC gewijzigd: de eerste auto van het veld was nu de zogenaamde safetycar, die 80 km/u moest rijden en de rest mocht dan aansluiten.

Het leverde een chaotische herstart op, ook omdat de Belgische wedstrijdleiding de herstartprocedure niet helemaal begreep en te snel naar groen schakelde. Daardoor reed Van ’t Veer vanaf zijn 7e plek ineens aan kop, wat de nodige vraagtekens opleverde. Niet lang daarna was er opnieuw een VSC, op het moment dat Jongejans de dans leidde, met achter zich Van ’t Veer, Palermo, Van Houwelingen, Bachoura en Langeveld. Dekker worstelde nog steeds op plek 9. Bij de herstart wist Langeveld een plek te winnen en ging naar P5.

De chaos werd nog wat groter toen er vlak voor het einde een derde VSC situatie ontstond en er in de laatste ronde van de race weer groen werd gegeven. In de chicane vóór de finishlijn was het zeer onoverzichtelijk wie wie vroegtijdig inhaalde en de chicane afsneed, waardoor de definitieve uitslag na het zwart-wit geblokt lang op zich liet wachten. Pas rond 4 uur kwam deze definitieve uitslag binnen, waarin alle straffen verwerkt waren en waarin stond dat de Amerikaan Palermo de race had gewonnen, op 0,1 seconde gevolgd door Van Houwelingen en daarachter Wojtowicz, Kuiper en Langeveld. Dekker stond als 12e in de uitslag.

Meeste spanning na de herstart
De start van de tweede race in de volgorde van de kwalificatie zorgde ervoor dat Langeveld als eerste La Source indraaide en vervolgens ook aan de leiding ging bij het ingaan van ronde 2, vóór Kreijne, Jongejan en Dekker, die maar liefst 5 plaatsen had goed gemaakt in één ronde.

De top drie reed zich vervolgens een beetje los van Dekker en het zag er korte tijd naar uit dat daar de beslissingen zouden vallen. Totdat Jongejan plotseling ver terugviel maar een ronde later toch ook weer mee kon racen om de prijzen. Aan kop behield Langeveld de leiding met Kreijne op 0,7 seconden op z’n hielen en daarachter Dekker.

In de middengroep was er een bijzonder mooie strijd in een groepje van 6 rijders binnen 1 seconde, met daarin de twee Amerikanen, de Slowaak Simon Sikhart, Van ’t Veer en Wojtowicz.

Na zes ronden nam Dekker P2 over van Kreijne en moest Jongejan de strijd opgeven met technische problemen. In ronde 8 kwam de race meer dan 10 minuten stil te liggen met code rood vanwege een ongelukkige crash tussen twee Fords, waarvan één een klapband kreeg en waarbij één van de rijders door medici uit de auto moest worden gehaald. De voorzichtigheid en zorgvuldigheid die daarbij hoort resulteerde in een resterende racetijd van 11 minuten plus één ronde.

Na de herstart achter de safetycar nam de spanning beduidend toe en probeerde Dekker meteen in Les Combes de kop te pakken, maar faalde. Wojtowicz en Kraan maakten van de gelegenheid gebruik en kropen voorbij Kreijne. Dat liet de laatste zich niet gebeuren en hij pakte in dezelfde ronde beide plaatsen weer terug bij de Busstop chicane. Les Combes bleek de favoriete plek voor Dekker, die de volgende ronde wel de kop wist te pakken. En de Busstop Chicane bleek de favoriete plek voor Kreijne, die daar op zijn beurt de leiding overnam. Direct achter hem aasden Langeveld, Wojtowicz en Dekker ook op die eerste plek.

De laatste twee rondes werden de spannendste van de race, waarbij Dekker bij een inhaalpoging op Kemmel Straight met vier auto’s naast elkaar helemaal op het gras gedwongen werd en de eerst 11 auto’s binnen slechts 3 seconden reden. In de laatste ronde sloeg Dekker opnieuw toe in Les Combes en pakt P1 vóór Kraan. Maar in de laatste meters van deze race kreeg hij echter een tik van dezelfde Kraan en moest de chicane afsnijden. Daardoor finishte hij als tweede achter Langeveld en vóór Kraan en Kreijne in de uitslag.

Snelste ronde, over beide races gerekend, was voor Sam Jongejan in de 2e ronde van de tweede race in een tijd van 2:51.420.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl