Autocoureur Kas Haverkort kende afgelopen een uitstekend debuut in de Formule Renault Eurocup 2.0L. Het zestienjarige talent uit Heemserveen snelde zondag op het circuit van Montmeló (nabij Barcelona) naar een razendknappe vijfde plek. Een dag eerder had hij gedebuteerd met een keurige negende plaats.

Zonder eerder ook maar één testmeter te hebben gereden, werd Kas afgelopen weekeinde voor de leeuwen geworpen tijdens de zesde ronde van het prestigieuze kampioenschap. Zijn team MP Motorsport, waarvoor hij normaal gesproken uitkomt in het Spaanse Formule 4-kampioenschap, had een stoeltje beschikbaar voor de Formule Renault-race in Spanje en Kas stapte maar wat graag in.

“Het is een geweldige auto. Hij gaat 250 kilometer per uur en geeft veel downforce”, blikte Kas terug op zijn Formule Renault Eurocup-deelname in Spanje. “Het is een echte raceauto. Ik vond het echt leuk in zo’n auto te racen. Van F4 naar F3 is een grote stap. De Formule Renault 2L is dan een goede tussenstap.”

Daarmee was de race voor Kas alvast een goede voorbereiding op 2021. “Dan weet je wat je te wachten staat. Ik had nog nooit gereden in een Formule Renault. Op de eerste dag van het raceweekend zat ik voor het eerst in de auto. Ik had vier sessies van tien ronden. Tijdens de eerste sessie kwam ik zeven tienden van een seconde tekort op de snelste rijder. Naarmate het weekend vorderde werd het gat kleiner.”

Op zaterdag reed Kas de kwalificatie op een droge baan. Daarin had hij een goede snelheid. “Ik had een heel goede snelle ronde. Ik had afstand genomen, maar ik kwam toch in het verkeer omdat jongens voor me wachtten. Daardoor was mijn sector naar de knoppen.”

De race werd vervolgens in de regen gehouden. Een flinke uitdaging voor Kas: “Ik had nog niet in de regen gereden met deze auto. Ik had ook nog nooit een start gedaan in deze auto, maar ik had een goede start. Helaas bleef er een rijder voor me staan. Ik kon hem ontwijken en zag daarna tijdens de eerste paar ronden niets door de spray. Ik had geen idee waar ik moest remmen, ik zag zelfs de lichten van mijn voorganger niet. Dat was wel even wennen.”

Toch reed Kas een solide race. “Helaas was de bandenspanning wat te hoog. Mijn banden werden ook te warm, maar ik heb wel nog David Vidales (leider in het rookieklassement, red.) achter me gehouden. Zo werd ik toch nog negende.” Tijdens de kwalificatie voor de tweede race van het weekeinde werd Kas elfde. “Ik moest me laten afzakken, de banden iets koelen. In mijn laatste rondje reed ik mijn snelste tijd.”

Tijdens de tweede race had Kas een megastart waarbij hij maar liefst drie rijders inhaalde. Opnieuw slaagde hij erin uit de problemen te blijven. “Voor me gebeurde er een crash die ik moest zien te ontwijken. Daarna lag ik op P6. De snelheid was super.”

Even later verschalkte Kas de nummer vijf en kwam hij met rasse schreden dichterbij aan de rijder op de vierde plaats. Met nog drie ronden te gaan verscheen de safety car op de baan. Toen die weer vertrokken was, hoefde er nog maar één ronde gereden te worden. Zo kwam de snelle Overijsselaar als vijfde over de finish. Daar was hij heel tevreden mee. “De pace was heel goed. Ik ging voor een plek in de top 10. Dan zou ik blij zijn. Dat ik dan meteen in de top vijf eindig, is super!”

Kas gaat zich nu weer focussen op het Spaanse Formule 4-kampioenschap. Hem wachten nog races op de circuits van Motorland Aragón, Montmeló en Jarama. “Het F4-seizoen gaat lekker. Ik lig vijftig punten voor op de nummer twee. Jammer dat ik drie keer ben uitgevallen, maar ik heb ook zeven races gewonnen en ik heb acht keer op het podium gestaan. Ik heb meer dan de helft gewonnen.”