Kas Haverkort heeft tijdens de openingsronde van het Formula Regional European Championship by Alpine zijn bedoelingen meteen duidelijk gemaakt. Op het circuit van Imola schreef het 19-jarige TeamNL-talent op overtuigende wijze de tweede wedstrijd van het weekend op zijn naam. De voor Van Amersfoort Racing uitkomende Haverkort nam vanaf de tweede startplaats meteen de leiding. Door maar liefst vier safetycar-situaties zag het TeamNL-talent zijn voorsprong iedere keer weer tenietgedaan. Met uitgekiende herstarts wist Haverkort de koppositie echter stevig in handen te houden om uiteindelijk met iets minder dan een seconde voorsprong de winst voor zich op te eisen. In de op zaterdag verreden eerste wedstrijd van het openingsweekend van het Formula Regional European Championship by Alpine had Haverkort met een vijfde plaats ook al kostbare punten voor het kampioenschap gescoord.
Het tien ronden en daarmee twintig races tellende Formula Regional European Championship by Alpine trapte dit weekend het seizoen af op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari ‘d Imola. Op het fraaie Italiaanse circuit stonden maar liefst 33 jonge talenten aan de start om na diverse testdagen nu de strijd om de punten met elkaar aan te gaan. Kas Haverkort had zich tijdens de testsessies steeds onder de snelste rijders geschaard en het 19-jarige TeamNL-talent, vorig jaar na twee overwinningen en diverse podiumposities uiteindelijk vijfde in de einstand, wil in zijn derde seizoen in de klasse deze score verbeteren. De dit seizoen opnieuw voor Van Amersfoort Racing uitkomende Haverkort zette in de eerste vrije training meteen de toon door de snelste tijd te laten noteren.
In de slechts vijftien minuten tellende kwalificatie voor race één duurde het even voordat Haverkort een beetje ruimte kreeg. Het Nederlandse talent leek op een vijfde plaats uit te komen. De VAR-piloot perste er in de allerlaatste ronde echter alsnog een tijd uit die in zijn groep goed was voor de derde positie en dat betekende een zesde startplaats in de openingswedstrijd van het seizoen.
Door het wegvallen van de rijder voor hem had Haverkort bij de start meteen al een positie winst te pakken. Op een vijfde plek liggend behield de VAR-piloot de aansluiting met de rijders voor hem. Helaas werd de wedstrijd door op de baan gestrande auto’s drie keer door de safetycar onderbroken en eindigde zelfs onder code rood. Bij beide herstarts deed Haverkort een poging om de rijder voor hem te passeren. De eerste keer werd het TeamNL-talent echter geblokt en de tweede poging slaagde ook net niet. Hoewel Haverkort daarmee constant zicht had op een podiumklassering, passeerde hij uiteindelijk toch als vijfde de finish, goed voor de eerste tien punten in het kampioenschap. Eens te meer werd duidelijk dat inhalen op Imola uiterst lastig is. In de slipstream worden in de snelle bochten de voorbanden te warm, waardoor onderstuur optreedt, wat ten koste gaat van de snelheid.
Een nog betere kwalificatie was dus de sleutel om uitzicht te hebben op een podiumklassering in race twee. Haverkort zat nu wel in de vrije ruimte en dat vertaalde zich meteen in rondetijden waarmee de naam van de snelle Nederlander regelmatig op plek één prijkte. In de laatste minuut van de kwalificatie gingen de tijden verder omlaag en zakte de VAR-piloot naar plek vijf. In zijn allerlaatste ultieme ronde verbeterde het TeamNL-talent zich opnieuw en zette in zijn groep de snelste tijd op de klokken, goed voor de tweede startpositie en een plek op de eerste startrij in race twee.
Bij de start viel Haverkort perfect in het licht en had nog voor de eerste bocht de leiding in handen. Omdat wat verder naar achteren in het veld twee rijders van de baan schoten, kwam de safetycar voor het veld. Bij de herstart wachtte de Nederlander tot het allerlaatste moment om op het gas te gaan, verraste daarmee de concurrentie en had meteen weer een voorsprong. Een paar ronden later was het echter weer raak en moest de safetycar opnieuw de baan op, waardoor Haverkort zijn voorsprong weer teniet zag gaan. Ook bij de tweede herstart wachtte het TeamNL-talent tot het laatste moment en was meteen weer gevlogen. Nu raakten echter de nummers twee en drie elkaar en was er dus weer een safetycar-situatie. Bij de derde herstart verraste de VAR-rijder de concurrentie opnieuw, maar nu door veel eerder op het gas te gaan. In de daaropvolgende ronden bouwde Haverkort een voorsprong op van iets meer dan een seconde op de nummer twee. Helaas moest de safetycar opnieuw voor het veld plaatsnemen en was de voorsprong van de Nederlander opnieuw als sneeuw voor de zon verdwenen. Bij de vierde herstart was er nog één ronde te rijden en werd het dus een sprint naar de finish. Haverkort ging nu nog veel eerder op het gas en had meteen een voorsprong die hij tot de finish ook niet meer afstond. Aan kop rijdend zette het TeamNL-talent ook de snelste rondetijd op de klokken, al levert dit voor het kampioenschap geen punten op.
“Ik ben uiteraard heel tevreden, het was helemaal top”, aldus een enthousiaste Haverkort na het aanhoren van het Wilhelmus en het leegspuiten van de champagne. “De snelheid was het hele weekend super. De kwalificatie was natuurlijk al goed en in de vrije ronden die we in de race hadden kon ik ook meteen wegrijden van de concurrentie. Een herstart oefenen we ook altijd in de SIM en dus wist ik wanneer ik op het gas moest. De laatste twee keer ging ik juist vroeg om de rijders achter me te verrassen. Met de vijfde plaats in race één en de tien punten ben ik ook tevreden. In de kwalificatie voor die race had ik in de slotminuten nog maar tijd voor één vrije, snelle ronde. Dan kun je niet tot de limiet gaan met het risico naast de baan te raken. Een betere startpositie was dus mogelijk geweest. Ik heb in de race nog geprobeerd verder naar voren te komen. Maar niet alleen is inhalen hier heel lastig, daarnaast zijn de onderlinge verschillen tussen de eerste tien tot vijftien rijders zo klein en reden we ook nog een tijd achter de safetycar. Dan moet je ook tevreden zijn met een vijfde plek.”
Met zijn twee overwinningen van vorig seizoen is het de derde zege voor Haverkort in het Formula Regional European Championship by Alpine. Hoewel het nog niets zegt, bezet Haverkort in het kampioenschap nu met 35 punten de tweede plaats.
Naast TeamNL-talent Haverkort zijn dit seizoen nog drie jonge Nederlandse rijders actief in het Formula Regional European Championship by Alpine. De 18-jarige Dilano van ’t Hoff reed vorig jaar een deel van de wedstrijden mee, de 17-jarige Laurens van Hoepen was een heel seizoen actief, terwijl de 21-jarige Niels Koolen dit jaar zijn debuut maakt in het FRECA. Van ’t Hoff passeerde in race één als veertiende de finish, om vervolgens in een uitstekende tweede wedstrijd, die de MP Motorsport-piloot vanaf plek zestien begon, als zevende te worden afgevlagd. Daarmee scoorde Van ’t Hoff de eerste punten van het seizoen. Van Hoepen bleef met een elfde plaats in race één net buiten de punten steken, terwijl de ART Grand Prix-coureur race twee als veertiende afsloot. Koolen legde bij zijn debuut beslag op een 29ste respectievelijk 21ste positie.
Foto’s: Dutch Photo Agency
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl