Kas Haverkort heeft op het circuit van Mugello tijdens de laatste ronde van het Formula Regional European Championship by Alpine de vijfde plaats in het eindklassement definitief veiliggesteld. Het 18-jarige TeamNL-talent wist in de eerste race van het weekend op te rukken van plek negen naar zes en pakte daarmee voldoende punten om deze top vijf klassering voor zich op te eisen. In de tweede wedstrijd kende de Van Amersfoort Racing-rijder een mindere start waardoor een nieuwe topklassering buiten bereik bleef. Met een tiende plaats scoorde Haverkort echter toch nog een punt in een seizoen waarin de Nederlander in dit extreem sterk bezette kampioenschap twee overwinningen en in totaal vijf podiumposities wist te behalen.
De tiende en daarmee laatste ronde van het Formula Regional European Championship by Alpine werd verreden op het circuit van Mugello. De 5,2 kilometer lange omloop nabij Florence is niet alleen fraai gelegen, met zijn snelle bochtencombinaties en hoge gemiddelde snelheden is het ook een moeilijke en uitdagende baan. Een passende locaties dus voor het slotakkoord van het seizoen 2022. Kas Haverkort wilde in Mugello een sterk seizoen in stijl afsluiten met twee goede resultaten en daarmee zijn vijfde plaats in het eindklassement definitief veiligstellen.
Haverkort zat in de kwalificatie voor de eerste race van het weekend opnieuw in de groep die als eerste de baan op moest. In zijn tweede snelle ronde klokte het 18-jarige TeamNL-talent de vijfde tijd en omdat er in het hele veld nauwelijks nog verbeteringen te noteren vielen, sloot Haverkort zijn kwalificatie ook op deze plek af, goed voor de negende startpositie in race één. Dat van de 36 rijders de top dertig binnen één seconde van de poleposition bleef, geeft wel aan hoe competitief het veld van het Formula Regional kampioenschap dit jaar is!
Vanaf zijn negende positie had Haverkort een goede start. Omdat er echter voor zijn neus meerdere auto’s naast elkaar bleven rijden, was er geen mogelijkheid om meteen posities goed te maken. Dat lukte echter wel na de eerste doorkomst toen het TeamNL-talent met een magistrale actie de rijder voor hem via de buitenkant van bocht één wist te passeren. Haverkort behield de aansluiting met de rijders voor hem, moest halverwege de race een plaatsje prijsgeven, maar sloeg toe toen het tweetal voor hem in hun onderlinge strijd elkaar raakte. De Nederlander kwam daarmee op plek zeven terecht en profiteerde optimaal van de safetycarperiode door met nog drie minuten en één ronde op de klok bij de herstart nog een tegenstander te verrassen en op te klimmen naar plek zes. In de laatste ronde moest de Van Amersfoort Racing-rijder nog even zijn verdedigende kwaliteiten aanspreken en passeerde zo als zesde de finish, goed voor weer acht punten in het kampioenschap. Omdat zijn naaste concurrent in de strijd om de vijfde positie in het eindklassement de finish niet haalde, was deze eindklassering definitief veiliggesteld.
In de kwalificatie voor race twee was opnieuw de tweede ronde de snelste. Dit keer was de tijd van de Van Amersfoort Racing-rijder goed voor de vierde positie in zijn groep en dit betekende de achtste startpositie voor de afsluitende race van het seizoen. Een poging om zijn tijd nog te verbeteren zag Haverkort stranden toen in de slotfase de kwalificatie voortijdig werd afgebroken met een code rood.
Dit keer kende Haverkort echter een slechte start en viel meteen terug naar plek elf. Daarmee was een hoge klassering eigenlijk meteen al verkeken omdat het op Mugello vanwege de lange bochtencombinaties lastig is om in de slipstream van je voorganger te blijven. Dat bleek ook wel uit het feit dat de winnaar van race één, die na een mindere kwalificatie een paar rijen achter Haverkort moest starten, zijn positie gedurende de race nauwelijks kon verbeteren. Net als in de eerste race kwam kort voor het einde de safetycar in de baan. Bij de herstart passeerde Haverkort met opnieuw een fraaie actie buitenom in bocht één een tegenstander, om vervolgens meteen aan te dringen bij de rijder op positie negen. Hoewel de Van Amersfoort Racing-rijder sneller was, was de tijd tekort om nog een plekje winst te behalen en zo sloot Haverkort de laatste race van het seizoen af op plek tien.
“We hadden de afstelling goed voor elkaar, maar kwamen net iets snelheid tekort. Met een veld dat zo dicht bij elkaar zit, sta je meteen een paar plekken naar achteren. Daarbij is inhalen hier heel lastig. Je moet bij het opkomen van het rechte stuk dan vlak achter iemand zitten, maar dat lukt juist weer niet omdat je in die snelle bochtencombinaties die daaraan voorafgaan downforce en dus meters verliest. Bij de start van race twee stond ik op het vuile gedeelte van de baan en had veel te veel wielspin. Daarmee werd het een moeilijke race waarbij ik toch nog iemand kon inhalen”, aldus Haverkort, die uiteraard in het laatste weekend op meer had gehoopt.
Met twee overwinningen, in totaal vijf podiumposities, vijftien van de twintig races een finish in de punten en een vijfde plaats in het eindklassement kan Haverkort echter toch terugkijken op een goed tweede seizoen in het Formula Regional European Championship by Alpine.
Dilano van ’t Hoff en Laurens van Hoepen sloten in Mugello hun debuutseizoen in het Formula Regional European Championship by Alpine keurig af. Van ’t Hoff kende na een minder goede kwalificatie een lastige eerste race die de 18-jarige MP Motorsport-rijder uiteindelijk een twintigste plaats opleverde. In de tweede kwalificatie liet Van ’t Hoff met een vijfde tijd in zijn groep zijn ware kwaliteiten zien. Vanaf de tiende startplaats sloot de Nederlander de race af op plek negen, goed voor twee punten in het kampioenschap. De 17-jarige Van Hoepen startte de eerste race vanaf plek 18 en wist na een aantal fraaie inhaalacties op te klimmen naar de tiende positie, goed voor één punt in het kampioenschap. In de tweede race mocht de voor ART Grand Prix uitkomende Nederlander vanaf de 13de plek aan de race beginnen. Op een 14de plaats liggend kwam Van Hoepen in het gedrang klem te zitten, viel vier plaatsen terug om uiteindelijk als 17de de finish te passeren.
Foto’s: Dutch Photo Agency
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl