Maar liefst 11 Renault Clio’s verschenen aan de start van de tweede ronde van de Motul Clio Rally Trophy, de ELE Rally rondom Son. Lange dagen, onverharde proeven, hangend stof, laagstaande zon en volledige duisternis zijn de ingrediënten voor de zwaarste wedstrijd van het nog jonge seizoen.
In de Rally4 categorie kreeg Ben van de Laar in zijn thuiswedstrijd te maken met twee concurrenten, Jeroen en Ceriel Klein Kromhof. Voor Ceriel was het, nadat hij verstek moest laten gaan in Sulingen, de eerste wedstrijd van het seizoen. Op de vrijdagavond had hij dan ook wat moeite om het juiste tempo te vinden. “We zijn te rustig begonnen. Mijn laatste wedstrijd was in de regen en kou, heel andere omstandigheden dan nu, dat is omschakelen en we zijn te voorzichtig geweest.” Zijn charge op dag twee begon goed met een derde plaats op de eerste proef maar strandde vervolgens door problemen met de aandrijfas.
Ben van de Laar maakte een jaar geleden zijn debuut in de ELE Rally. “Het is ongelofelijk hoeveel er gebeurd is in een jaar en hoeveel ik daarin heb geleerd. Vorig jaar had ik geen idee wat me te wachten stond, nu weet ik hoe ik me op een wedstrijd moet voorbereiden en ben ik bezig met hoe ik zo snel mogelijk kan zijn.” Van de Laar begon de rally dan ook met een kanontijd op de eerste proef. 19 Seconden sneller dan zijn naaste concurrenten en sensationeel elfde algemeen. Op de tweede proef sloeg het pechduiveltje echter ook toe voor Van de Laar en moest hij zijn Clio noodgedwongen aan de kant zetten. Na deze mokerslag te hebben verwerkt kwam hij op zaterdag onder Super Rally regels terug, klokte buitengewoon snelle tijden en sloot de wedstrijd als tweede af in de Rally4.
De winst in de Rally4 ging daarmee naar Jeroen Klein Kromhof. Met het wegvallen van zijn concurrenten was het op het oog een eenvoudige overwinning, maar het foutloos uitrijden van de ELE Rally was dit jaar bepaald geen sinecure gegeven het grote aantal uitvallers. Om wat meer rust in de auto te brengen schakelde Klein Kromhof de hulp in van ervaren navigator Jouri Dockx. “Ik ben soms te gretig en push te hard waardoor ik het mezelf moeilijk maak. Soms moet je juist rustiger rijden om sneller te zijn. Ik kom uit de motorcross, en daar is dat ook zo en lukt het me ook, maar in de rally ben ik nog niet zover, Jouri kan daarbij helpen.” Het bleek een goede zet want het koppel kwam zonder kleerscheuren aan de finish en won bovendien zowel in de Rally4 als algemeen.
De Rally5 was buitengewoon sterk bezet met 8 teams. Twee daarvan maakten hun debuut, Henri Kamphuis en Ingmar Kobes. Beiden zetten in op uitrijden en ervaring opdoen, de tijden keken ze nog niet zoveel naar. Aan het eind van de eerste dag vatte Kobes zijn beleving tot dan toe in een woord samen, met een hele vette grijns “Geweldig!”. Ook Kamphuis was tevreden met zijn debuut “Prima, we nemen geen risico’s. Als ik er nou een ton mee kon verdienen, maar als ik de boel plat rij kost het me eerder een ton” lacht hij. Beiden hielden hun hoofd koel en brachten hun Clio aan de finish om hun debuut succesvol af te sluiten.
Esmee den Hartigh en René Bril slaagden er niet in om de finish te halen. Na een sterke openingsavond stonden ze zesde maar op zaterdag blokkeerde de achterremmen waardoor er een klein brandje ontstond. Hoewel ze buiten mededing de wedstrijd uit mochten rijden besloten ze gezamenlijk de strijd te staken omdat Den Hartigh niet helemaal fit was.
Vooraan gebeurde er veel. Vier verschillende leiders, auto’s die van de weg raakten of vast kwamen te zitten in het mulle zand en discussie over de consequenties daarvan maakten de ELE Rally tot een spectaculaire wedstrijd waar nog lang over nagepraat zal worden.
Willem Wouter Overbeek trok zijn sterke vorm uit Sulingen door en nam direct het heft in handen. Na twee snelle tijden laat hij zich op KP3 echter verrassen door grind op de weg en gleed een sloot in. De auto kon er weer uit gehaald worden, maar zijn klassement was weg. John Coumans nam de leiding over en vocht vervolgens een secondeduel uit met Elbert Deij om de overwinning. Achter het leidende duo bezette Jasper Cuppens P3, klaar om toe te slaan als er vooraan iets zou gebeuren.
En halverwege de tweede dag gebeurde dat dan ook. Coumans kwam, zoals velen, in het mulle zand van Wintelre vast te zitten. Deij, die achter hem startte, strandde daar vervolgens ook. Na te zijn losgetrokken konden beiden hun weg vervolgen, maar het tijdverlies was groot en Cuppens greep de leiding. Na het incident te hebben beoordeeld besloot de wedstrijdleiding echter om Deij een aangepaste tijd toe te kennen omdat hij niet langs Coumans kon rijden en daardoor vast kwam te zitten. Voor Coumans uiteraard een bittere pil om te slikken, zo zag ook Deij “Zuur voor John, ik zou ook boos zijn als ik in zijn schoenen stond. Aan de andere kant kan dit ook gebeuren, voor hetzelfde geldt overkomt het mij de volgende keer.” Coumans was inderdaad teleurgesteld over de gang van zaken, maar legde zich ook neer bij het besluit “Volgens mij had hij er langs gekund, maar ja, het is uiteindelijk aan de wedstrijdleiding.”
Met het aanpassen van de tijd van Deij, kreeg hij de leiding weer terug en zou die niet meer afstaan om, samen met navigatrice Nadia Muilwijk, zo de eerste winst van het seizoen te pakken. Jasper en Miranda Cuppens sloten als tweede af. “Ik ben zeer tevreden” aldus Cuppens die de ELE Rally nog niet eerder reed. “Ik weet dat ik niet de allersnelste ben en neem ik geen gekke risico’s, ik moet maandag gewoon weer werken he! Maar we zorgen wel dat goed voorbereid zijn en onze zaken goed voor elkaar hebben. Daar kun je vervolgens ook succes mee hebben als anderen in de problemen komen, over een heel seizoen kun je daar heel ver mee komen” klinkt het strijdlustig. Het podium wordt volgemaakt door Hendri Klein Kromhof die een wisselvallige wedstrijd reed. “Op sommige proeven ging het goed, op andere verloren we teveel tijd.” Hij zag in dat hij nog veel te leren heeft, waar de Trophy uitermate geschikt voor is, “ik heb moeite met de lange doordraaiers, daar laten we veel liggen. Maar dat geeft niet, daar kunnen we van leren en daarvoor zijn we hier” sluit hij tevreden af.
De volgende wedstrijd van Motul Clio Rally Trophy is de GTC Rally rond Achtmaal op 8 juli.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl