Regen, hagel, zon, kou, de Zuiderzeerally 2024 had het allemaal. Als traditionele openingswedstrijd van het Nederlandse rallyseizoen heeft de Zuiderzeerally een reputatie opgebouwd op het gebied van weersomstandigheden en dit jaar was daarop geen uitzondering. De twaalf deelnemers van de Motul Clio Rally Trophy kregen in één dag vier seizoenen voorgeschoteld met de bijbehorende verraderlijke omstandigheden op de proeven.

Het serviceterrein aan de kade in Kampen wordt voor de start nog geteisterd door een hagelbui die de wegen wit kleurt maar als de eerste deelnemers vertrekken hebben de zon en wind ervoor gezorgd dat de weg alweer droog is. De bandenkeuze wordt daarmee cruciaal en waar de meesten op save spelen en regenbanden monteren waagt Jeroen Klein Kromhof een gok door op slicks te vertrekken. Een beslissing waar hij al snel spijt van kreeg. “Ik dacht misschien ben ik slimmer dan de rest maar ik moest echt inhouden, ik kreeg de banden niet opgewarmd en had totaal geen grip, vooral in de modderstukken was het slecht. Was achteraf een beetje een domme keuze” overpeinst hij zijn beslissing.

Iedereen begint naar eigen zeggen rustig aan de wedstrijd. Ben van de Laar legt uit waarom. “Het is echt tricky, superglad. Je vertrekt in de zon en als je wegrijdt is het megaregen of zelfs hagel, dat maakt het wel echt uitdagend maar dat is ook juist heel mooi.” Of iedereen ook daadwerkelijk rustig vertrekt is echter de vraag. Al in de openingsboucle klokt Ceriel Klein Kromhof een derde tijd algemeen tussen al het Rally2 geweld en na de eerste drie proeven treffen we de eerste drie Rally3 auto’s op de vierde, vijfde en zesde plaats algemeen.

Maurice Kuijsterman is met de tweewielaangedreven Rally4 onderweg en verbaast iedereen, inclusief zichzelf, met zijn snelheid. Ondanks de natte en glibberige omstandigheden rijdt hij tijden tussen de Rally3’s en opent als achtste algemeen. “Ik had het niet verwacht. Het is wel even wennen maar het is echt een superauto. Het gevoel is meteen heel goed en we zitten soms nog voor de Rally3’s dus dat is wel leuk” grijnst hij van oor tot oor.

In de Rally5 categorie zijn de ervaren nieuwelingen Johan Deen en Harmen Scholtalbers direct het snelst. Het zeer ervaren duo heeft kleine technische probleempjes maar de snelheid zit er meteen goed in. “Het gaat prima, er is iets met de bak waardoor ik zelf moet koppelen maar we rijden en hebben een grote glimlach” klinkt het tevreden. Elbert Deij maakt ondertussen een klein foutje, glijdt bijna een dijkje af en verliest 15 seconden maar houdt goede hoop “de dag is nog lang en met die hagelbuien kan er van alles gebeuren.”

Esmee den Hartigh en John Coumans hebben beiden nog wat ‘winterroest’ af te schudden, waar de omstandigheden zich niet echt voor lenen. Coumans verslikt zich op KP2 dan ook bijna “net iets teveel gepusht denk ik, de achterkant brak uit en we gingen achteruit de dijk af. We zijn er nog en alles zit nog aan de auto, gewoon aan de gang blijven.”

Het beeld van de wedstrijd blijft de rest van de dag hetzelfde. De hagelbuien blijven overtrekken en de wegen worden steeds modderiger en gladder. Het credo van de wedstrijd is dan ook ‘overleven’, maar doordat iedereen zo dicht bij elkaar staat wordt er ook nog steeds op het scherpst van de snede gereden, met veel afgereden spiegels tot gevolg.

Hoewel iedereen zijn of haar eigen avonturen beleeft verandert er in het klassement niet veel meer. Het is spannend tot de laatste proef maar Ceriel Klein Kromhof wint uiteindelijk de eerste rally van het jaar en eindigt maar liefst als vierde in het algemeen klassement. Slechts negen seconde later finisht Ben van de Laar als tweede, voor Jeroen Klein Kromhof die op zijn beurt een luttele drie seconden moet toegeven op Van de Laar. Na het finishpodium waren er dan ook lachende gezichten alom, de auto’s gaven geen kik in de zware omstandigheden waardoor de rijders zich vol op het rijden en de van het begin tot het einde sportieve onderlinge strijd konden richten. Maurice Kuijstermans kon op de gladde wegen zijn concullega’s met vierwielaandrijving net niet bijbenen maar bleef wel zeer dichtbij. Hij finisht ijzersterk als zevende en het wordt interessant om te zien waar hij in droge omstandigheden toe in staat is. Op de laatste proef raken we Willem Wouter Overbeek kwijt, hij raakt 8 bochten voor het eind van de weg en komt vast te zitten.

Johan Deen luistert zijn rentree in de sport direct op met een overtuigende zege in de Rally5 klasse. De versnellingsbak functioneerde vanaf de tweede boucle weer optimaal waarna Deen continu top 15 tijden in het algemeen klassement noteert en als 11e algemeen eindgt. De overwinning was mooi, maar vooral het plezier in het rijden stemden Deen tevreden. Achter hem sloot Henri Kamphuis mooi als tweede af. Op proef 4 ontsnapte hij, in tegenstelling tot een aantal andere Clio’s, aan een lekke band waarna hij de auto veilig thuis bracht. John Coumans en Renaldo Lier maken het podium vol na een zware wedstrijd. Coumans hoopte dat het gaandeweg de wedstrijd droog zou worden maar kwam van een koude kermis thuis. Een mooie derde plaats was loon voor het harde werken.

Esmee den Hartigh en René Bril schudden onderweg wat spiegeltjes af (“dan hebben ze wat te doen bij WDM”) maar bleven weg van grote problemen. Naar mate de wedstrijd vorderde verdween er steeds meer ‘winterroest’ waardoor het duo net achter het podium als vierde eindigde. Elbert Deij en Nadia Muilwijk reden lek en moesten een band wisselen op proef 4. Ze zetten nog een slotoffensief in maar kwamen net te kort om Den Hartigh te achterhalen.

Ingmar en Britt Kobes lieten zich in de ochtend bijna verrassen en schakelde een tandje terug om zich vooral eerst op uitrijden te concentreren. ’s-Middags werden ze het hardst van allemaal getroffen door een hagelbui waardoor ze alleen nog maar wit voor zich zagen en helemaal van het gas af moesten. Desondanks kwamen ze op P6 binnen. Mark Bierbooms en Nard Ippen completeren de top zeven. Het was wennen en een ontzettend leerzame wedstrijd voor Bierbooms die na twee jaar voor het eerst het stuur weer in handen nam. Net als Deij moesten ze op proef 4 een lekke band wisselen anders had er misschien wel meer in gezeten.

De volgende ronde van de Motul Clio Rally Trophy is de Monteberg Rally op 5 mei rond het Belgische Poperinge.

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl