KNAF Academy-pupil Kas Haverkort heeft in het Duitse Ampfing tijdens de derde ronde van het CIK-FIA Europees Kampioenschap OK in de finale beslag gelegd op een zwaarbevochten dertiende positie. Zijn mede KNAF Academy-pupil Glenn van Berlo haalde eveneens de finale maar werd na een aanrijding ver teruggeworpen, terwijl Tijmen van der Helm door een blessure aan zijn hand na de eerste kwalificatieheat noodgedwongen moest opgeven.

 

 

De derde ronde van het internationaal hoog aangeschreven CIK-FIA Europees Kampioenschap in de OK klasse werd verreden in het Zuid-Duitse Ampfing. De drie KNAF Academy-pupillen Kas Haverkort (14 jaar, Heemserveen), Tijmen van der Helm (14 jaar, Den Hoorn) en Glenn van Berlo (16 jaar, Veghel) hadden na de goede openingswedstrijd in het Italiaanse Sarno, bij de tweede ronde in Engeland met de nodige tegenslag te kampen gehad en dus was het Nederlandse drietal in Duitsland uit op revanche.

Hoe extreem competitief de OK klasse in het CIK-FIA Europees Kampioenschap is, bleek weer eens in de kwalificatie. Hoewel Van der Helm, Van Berlo en Haverkort slechts drie- tot viertienden van een seconde hoefden prijs te geven op de poleposition, betekende het een 16de, 20ste en 26ste positie in het uit maar liefst 76 deelnemers bestaande veld. Van der Helm mocht daarmee de eerste van vijf kwalificatieheats vanaf de zesde startplaats vertrekken en legde uiteindelijk beslag op een achtste positie. Helaas moest de rijder van KSM Schumacher Racing Team de overige heats aan zich voorbij laten gaan. Van der Helm had de woensdag voor de wedstrijd zijn hand gebroken en hoewel de jonge Nederlander zich uitstekend weerde, bleek verder rijden toch niet verantwoord.

 

 

Haverkort mocht in vier van zijn vijf kwalificatieheats, die de startplaats voor de finale moesten bepalen, vanaf de negende plaats beginnen. De voor Zanardi Racing Team uitkomende Nederlander deed het meer dan uitstekend en eindigde na een tiende, twee keer een achtste en één keer een zevende plaats, zelfs één keer als zesde. Daarmee plaatste Haverkort zich als vijftiende voor de finale, waar alleen de 34 best geklasseerde rijders nog aan de start mochten komen. Van Berlo begon op basis van zijn goede kwalificatie vier keer als zevende aan zijn heats. De voor Lennox Racing Team uitkomende Nederlander eindigde vervolgens in zijn kwalificatieheats als twaalfde, elfde, negende, achtste en als klap op de vuurpijl een uitstekende vijfde positie. Daarmee kwalificeerde Van Berlo zich als 22ste voor de finale.

Bij de start van de finale wist Van Berlo drie plaatsen te winnen om in de zevende ronde als 18de door te komen. Meteen daarna was het echter afgelopen voor de Lennox Racing-piloot toen hij buiten de baan werd gedrukt en als laatste zijn weg kon vervolgen. Uiteindelijk werd Van Berlo als 31ste geklasseerd. Haverkort verging het, na een mindere start waarbij hij twee plaatsen moest prijsgeven, een stuk beter. Vanaf de 17de plaats begon de jonge Nederlander posities goed te maken waardoor de Zanardi Racing-rijder uiteindelijk na diverse gevechten beslag legde op de 13de plaats.

 

 

KNAF-bondscoach voor de karting Marco du Pau over de wedstrijden in Ampfing: “Van Tijmen is het ongelofelijk dat hij zo ongeveer met één hand sturend tot een 16de kwalificatietijd kon komen. Verder rijden had de blessure waarschijnlijk erger gemaakt en dus is er terecht besloten om te stoppen. Glenn had het hele weekend te kampen met afstellingsproblemen waardoor hij net tekort kwam om aan te kunnen vallen. In dit sterke veld ben je dan constant aan het verdedigen. Je moet steeds van je lijn af waardoor de banden vuil oppikken en je alleen nog maar meer snelheid verliest. Voor Kas was het vervelend dat hij net in de kwalificatie een setje banden had waar zijn kart volledig anders op reageerde. De 26ste plaats was dan ook een tegenvaller. In de kwalificatieheats heeft hij vervolgens heel goed gereden, alleen maar naar voren gekeken en met mooie inhaalacties plaatsen goedgemaakt. In de finale miste hij net de snelheid. Hij heeft echter op karakter doorgezet, goed verdedigd en het maximaal haalbare eruit gesleept.”