Komend weekend valt bij de Central European Rally de beslissing in de KNAF Opel Corsa Electric Rally Challenge en wordt duidelijk wie in 2025 een heel seizoen de KNAF gaat vertegenwoordigen in de ADAC Opel Electric Rally Cup. Met de Central European Rally, die door Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië voert, had de ontknoping van deze spannende strijd zich geen mooier decor kunnen wensen aangezien deze wedstrijd een ronde is van het prestigieuze FIA World Rally Championship. Het unieke feit doet zich daarbij voor dat de KNAF dit keer twee Corsa’s Electric aan de start brengt.
Dit jaar is het alweer het derde opeenvolgende seizoen dat de KNAF als overkoepelende autosportfederatie van Nederland een auto inzet in de ADAC Opel Electric Rally Cup, de eerste en enige rally cup voor volledig elektrisch aangedreven rallyauto’s. Dit seizoen is de inzet gekoppeld aan de KNAF Opel Corsa Electric Rally Challenge. Bij dit initiatief van de KNAF en de KNAF Talent Academy, dat wordt gesteund door Opel Nederland en Opel Motorsport Deutschland, krijgen drie Nederlandse rallyequipes de kans om internationale ervaring op te doen en zich in de kijker te rijden. Drie jonge Nederlandse rallyrijders mochten daartoe elk in drie rally’s van de ADAC Opel Electric Rally Cup aantreden. Het rallytalent met aan het eind van het seizoen de beste score, mag in 2025 een heel seizoen de KNAF vertegenwoordigen in de ADAC Opel Electric Rally Cup.
Komend weekend staat met de Central European Rally de achtste en afsluitende ronde van de ADAC Opel Electric Rally Cup op het programma. Zondagavond 20 oktober zal dus bekend zijn wie in 2025 het felbegeerde stoeltje in de KNAF Opel Corsa Electric mag bezetten. Hank Melse heeft zijn drie rally’s al achter de rug en dus zal de 24-jarige inwoner van Winterswijk vanaf de zijlijn moeten toekijken hoe zijn concurrenten het ervan afbrengen. Fabian Kamermans en Esmee den Hartigh hebben nu twee rally’s gereden en krijgen met de Central European Rally hun derde kans om punten te scoren. Melse voert de tussenstand aan met een totaal van 37 punten, maar hij wordt op de voet gevolgd door Kamermans met 33 punten, terwijl Den Hartigh in de twee deelnames 24 punten scoorde. De strijd is dan ook nog volledig open, waarbij met name Kamermans gezien zijn geringe achterstand goede papieren heeft. De pas 19-jarige Kamermans zal in de Central European Rally weer worden genavigeerd door Stefan Müller, terwijl de 21-jarige Den Hartigh haar vaste navigator René Bril aan haar zijde heeft.
“Het wordt zeker spannend”, aldus Kamermans. “Het belangrijkste is om de finish te halen, dan moet ik voldoende punten hebben om de challenge te winnen. Maar dat maakt het ook wel weer lastig, want als je daar teveel over gaat nadenken en risico’s probeert te vermijden, ga je juist fouten maken. Gewoon aanvallen werkt dan ook vaak beter en ik ga er dan ook gewoon tegenaan. Om me goed voor te bereiden heb ik de nodige onboardbeelden bekeken van de afgelopen jaren zodat ik weet wat we kunnen verwachten, en uiteraard aan de conditie gewerkt. Als WRC-rally zal de wedstrijd dit jaar veel publiciteit krijgen. Ik heb er echt zin in.”
Gezien de achterstand in punten liggen de kansen voor Den Hartigh om de challenge te winnen een stuk ongunstiger, maar dat neemt niet weg dat ook zij reikhalzend uitkijkt naar de Central European Rally. “Wie wil er nu niet in een WRC-rally rijden, dat is toch wat iedere rallyrijder minimaal een keer wil meemaken. De hele entourage, de massale belangstelling, ik verwacht er heel veel van. De challenge winnen wordt lastig, maar ik ben al blij dat ik deze kans heb gekregen en elke extra kilometer in een rallyauto is waardevol en doe je toch weer ervaring op. Het doel is om in ieder geval te finishen en de auto heel terug te brengen”, aldus Den Hartigh, die zich net als Kamermans ook met onboardbeelden probeert voor te bereiden op alles wat haar komend weekend te wachten staat.
Het is voor het eerst dat de KNAF twee Opels Corsa Electric inzet. Naast de eigen KNAF Corsa betreft het een auto van Opel Motorsport Deutschland, waarbij de service, net als het hele seizoen, in de vertrouwde handen is van Schmack Motorsport. Het decor van de ontknoping had nauwelijks mooier kunnen zijn. De Central European Rally heeft als thuisbasis het Duitse Passau, maar voert de deelnemers ook naar Oostenrijk en Tsjechië. Daarbij telt de wedstrijd ook nog eens mee voor het FIA World Rally Championship. Dat is niet alleen een garantie voor de deelname van de beste rallyrijders ter wereld, maar ook voor een massale publieke belangstelling en grote aandacht van de media. De deelnemers aan de ADAC Opel Electric Rally Cup rijden weliswaar minder, maar wel dezelfde proeven als de WRC-equipes. Voor zowel Kamermans als Den Hartigh is alleen dat al een unieke ervaring. De WRC-deelnemers beginnen hun vier dagen tellende wedstrijd al op donderdag 17 oktober, terwijl de equipes van de ADAC Opel Electric Rally Cup hun klassementsproeven op zaterdag 19 en zondag 20 oktober afwerken.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl