Tijmen van der Helm heeft op de Hungaroring met een 21ste, 15de en 19de positie niet het resultaat behaald waarop het 17-jarige TeamNL-talent vooraf gehoopt had. De sleutel lag in de kwalificatie waardoor de MP Motorsport-piloot bij de vierde ronde van het FIA Formule 3 Kampioenschap vanaf de 20ste respectievelijk 21ste startplaats aan zijn races moest beginnen, en dat juist op een baan waarop inhalen een uiterst lastige opgave is. Desondanks slaagde Van der Helm er in de tweede wedstrijd in om zes posities winst te boeken en daarbij ook snelle rondetijden te laten noteren. Tot punten voor het kampioenschap leidde dit echter niet.
Op de Hungaroring werd met de vierde ronde van het FIA Formule 3 Kampioenschap de tweede seizoenshelft ingeluid. In het dertig auto’s tellende uiterst competitieve veld is een goede startpositie altijd al belangrijk, maar zeker op de bochtige Hungaroring waar inhalen lastig is. In een spannende kwalificatie reed Tijmen van der Helm in zijn laatste ronde zijn persoonlijk beste tijd. Daarmee hoefde het 17-jarige TeamNL-talent slechts een seconde toe te geven op de poleposition, was hij de snelste rijder van zijn team, maar bracht het de MP Motorsport-piloot toch niet meer dan de twintigste startpositie voor de eerste en derde race. Daarmee was duidelijk dat er voor Van der Helm uitgerekend op deze baan toch inhaalraces nodig waren om in de punten te eindigen.
Helaas verliep de start van de eerste race voor Van der Helm niet zoals gehoopt, want in plaats van posities te winnen, verloor de Nederlander in al het gedrang vier plaatsen. Gaandeweg de race wist Van der Helm in het lange lint van nagenoeg even snelle auto’s ondanks het gebrek aan inhaalmogelijkheden toch weer twee plaatsen winst te boeken om bij een herstart na een safetycarperiode met een mooie actie op te klimmen naar plek 21. Hoewel de MP Motorsport-piloot in de laatste ronden in de slipstream van zijn voorligger reed en een groepje rijders vlak voor zich wist, zat een nieuwe inhaalactie er op deze bochtige baan niet in en passeerde Van der Helm als 21ste de finish, tevens zijn startpositie voor race twee.
Die tweede wedstrijd verliep voor Van der Helm heel wat beter. Bij de start wist de Nederlander meteen twee plaatsen winst te boeken en lag een ronde later al op plek 17. Vervolgens zat Van der Helm vast achter de nummers 15 en 16. Net voorbij de helft van de race wist het TeamNL-talent de rijder voor hem te passeren, dit ondanks het feit dat de MP Motorsport-piloot daarbij door zijn tegenstander naast de baan werd gedrukt. Met snelle rondetijden reed Van der Helm daarna het gat naar de vijftiende positie dicht om deze plek met nog drie ronden te gaan ook te veroveren en tot de finish te behouden. Weliswaar leverde deze klassering geen punten op, maar met zes plaatsen winst hield de Nederlander wel een goed gevoel aan de tweede wedstrijd over.
Waren de twee races op zaterdag onder droge en zelfs extreem warme omstandigheden verreden, bij de derde race op zondagochtend lag de Hungaroring er geheel anders bij. De baan was al nat toen kort voor de start de hemelpoorten zich nog eens flink openden. Omdat niemand nog een meter in de regen had gereden, besloot de wedstrijdleiding de race met een rollende start vanachter de safetycar te laten beginnen. Midden in het veld had Van der Helm vanaf zijn 20ste startplaats nauwelijks zicht. De MP Motorsport-piloot wist desondanks een plaatsje winst te boeken, maar kwam daarna op plek 22 terecht. In deel twee van de race lukte het Van der Helm om wat posities te winnen waardoor hij als 19de de finish passeerde. Net als eerder dit jaar werd dit weekend nogmaals het belang van een goede startpositie in de Formule 3 onderstreept. Rijders die bij eerdere wedstrijden vanuit een goede startpositie top vijf klasseringen behaalden, zaten in de buurt van Van der Helm en konden zich midden in het veld ook niet naar voren werken.
“De kwalificatie was voor mij persoonlijk niet slecht. De auto lag goed en ik maakte zelf ook geen fouten, maar in de tijden kwam het er niet uit. Ik was voor het eerst op de Hungaroring. Om te rijden is het wel een leuke baan, maar inhalen is heel lastig. Dat maakte een goed resultaat in de kwalificatie juist zo belangrijk. In race twee zat ik achter een groepje en pas toen dat uit elkaar viel kon ik wat mensen inhalen. Het tempo was goed en met iets meer ronden had ik nog wel een paar plaatsen kunnen winnen. In race drie had ik wel een goede eerste sector, maar kwam tekort in sector drie die juist belangrijk was om een inhaalpoging te kunnen doen. Pas toen het tegen het eind wat droger werd, kon ik wat plaatsen terugwinnen. Als team hadden we het dit weekend lastig en dan ben ik in ieder geval tevreden met het feit dat ik in de kwalificatie de snelste rijder van het team was en in de wedstrijden wat snelheid en klasseringen betreft bij mijn teamgenoten in de buurt zat”, blikte Van der Helm op zijn vierde Formule 3-weekend terug.