Ze kennen elkaar van de kartbaan. Werden vrienden. Zagen hun zoons Jorrit en Max wereldkampioen worden op de door hen geprepareerde ‘skelters’. En nu hebben Richard Pex (61) en Jos Verstappen (52) het plezier van het rally rijden ontdekt. Dat Jos direct hard zou gaan, verwondert niemand. Dat de 61-jarige Richard in zijn pas derde autosportseizoen ooit al meedoet voor de prijzen vindt ook Jos the Boss straf. ‘Hij heeft grote stappen gezet ja.’
Je kijkt je ogen uit als Richard Pex een rondleiding geeft in zijn dakbedekkingsbedrijf langs de A2 bij Echt. “Ik houd van schoon”, zegt de Limburger ten overvloede. Of het nu het gigantische magazijn is van de dakdekkers, de kartafdeling of zijn eigen rallyplekje, alles oogt er zo spik en span als je in alleen in de Formule 1 zou verwachten. Zelfs de Skoda Fabia RS Rally2, waarmee de baas twee dagen ervoor nog de rally van Wervik heeft gereden blinkt als nieuw. Ook onder de motorkap. “Na elke rally maak ik hem zelf helemaal schoon. Vind ik leuk om te doen.”
Pex, 61 jaar jong, heeft het dakdekkersbedrijf van zijn vader in 40 jaar tijd uitgebouwd tot een succesnummer. De eerste acht jaar stond ik zelf nog op het dak. Ik ben letterlijk onder aan de ladder begonnen. Vijf jaar geleden gaf hij het door aan zijn oudste twee zoons Yard en Jorrit. De jongste, Stan, runt onder hetzelfde dak het succesvolle kartbedrijf SP Motorsport. “Ja, wat ga dan zelf nog doen?”, zegt pa. “Ik ben in ieder geval geen man om achter de geraniums te gaan zitten.”
Direct verkocht
Het werd de rallysport. “Jos (Verstappen) kwam ermee. We wilden samen iets met auto’s doen. Na een track day op het circuit met een Porsche, zei Jos: ‘laten we ook eens een rally auto huren’. Nou, als je in zo’n auto stapt en het gas intrapt, gebeurt er ook wat. Ook met jezelf. We waren direct verkocht.”
Drie jaar later tikt Verstappen aan bij de Europese top en schurkt Pex aan tegen de nationale top-3. “Het voelt weer een beetje als toen”, glundert de zestigplusser doelend op de jaren dat de twee samen met hun zonen de Europese kartcircuits afstruinden. “Jos uiteraard met Max en ik met Yard (de oudste), Jorrit (met drie wereldtitels de succesvolste) en Stan (de Benjamin). We deden alles zelf. Dat was onze kracht. Ik ben een gedreven mens. Niet alleen in mijn bedrijf. Ook in de hobbysfeer. Net als Jos kun je dan heel ver gaan om succesvol te zijn.”
Aanvankelijk had Pex zijn hart verpand aan de paardensport. “Maar dat betekent dat je zo’n dier elke dag moet verzorgen en berijden. Op een gegeven moment was dat samen met het leiden van het bedrijf geen doen meer. Op mijn 35ste ben ik toen gaan karten. Eerst zelf. Maar toen de kinderen meegingen en ook wilden karten, ben ik daar na een tijdje mee gestopt.” Ondertussen had hij begin deze eeuw in korte tijd wel drie nationale titels veroverd. Op de kartbaan in Genk (‘Daar gingen we altijd heen’) liep hij Jos Verstappen tegen het lijf. “Die reed daar zelf en nam de klein Max mee. Die speelde met mijn kinderen. Het klikte gelijk tussen ons en zo zijn we bevriend geraakt.”
Gekkenwerk?
De twee gedreven hobbyisten vonden elkaar in een wereld, waarin ze zich helemaal konden uitleven. “Met twee vaders en vier kinderen vormden we ons eigen teampje. We deden alles, maar dan ook alles zelf. Wat we ontwikkelde, hielden we ook voor onszelf. We zochten net zo lang door tot we voor elkaar hadden wat we zochten. We reden rustig voor één onderdeel op en neer naar Italië. Gekkenwerk? Kan zijn. We kochten een keer een vermogenstestbank. De eerste dag dat we die hadden, zijn we daar tot vijf uur ’s ochtends mee bezig geweest. Zo spannend vonden we dat. Onze vrouwen hebben ons die nacht wel drie of vier keer opgebeld met de vraag of we nog leefden. De dag erop hadden we ook nog een wedstrijd. Ja, we konden heel ver gaan.”
Team RJR
En nu hebben ze dus de rallysport ontdekt. Samen met Jos en Roger Hodenius vormt hij daarin een vriendenteam: “RJR. Roger Jos Richard. Maar het is geen officieel team. We helpen elkaar wel en maken samen plannen. Hodenius heeft circuitervaring. Dat Verstappen nog altijd het gaspedaal weet te vinden is geen verrassing. Maar hoe zit dat qua autosportervaring met Pex? “Die was nul. Ik heb alleen een aantal jaren gekart, maar ik had al vijftien geen helm meer op gehad. Voor mij was het daarom extra spannend om te gaan rally rijden.”
Wat neemt Pex aan ervaring mee uit de kartsport? “Qua rijden niets. Op het circuit zijn er wel overeenkomsten. Rally rijden is totaal iets anders. Je rijdt vooral tegen jezelf met geen enkele andere auto om je heen. Pas aan de finish hoor je waar je bent geëindigd. Wat ik denk ik wel heb meegenomen uit het close racing is dat je te allen tijde de rust moet bewaren in je hoofd. En dat finishen het belangrijkste is. Je moet hard gaan, maar niet die laatste tiende van een seconden eruit willen halen. Eén foutje en je ligt er uit.”
Hoe is het mogelijk
De pensionado benadrukt dat iets ‘misschien wel’ belangrijker is dan snelste tijden rijden. “Plezier! Ik rijd rally’s om er plezier aan te beleven. Racen op het circuit is mooi. Rally rijden is leuker. Iedere proef weer. Nog steeds denk ik: hoe is het mogelijk dat je dit allemaal kunt met een auto.”
Net zoveel plezier zegt hij te beleven aan het onderhoud van de wagen. Ook weer zo’n gevoel dat hij heeft hij meegenomen uit het karten. “Jos en Roger laten hun auto prepareren bij Wevers. Ik doe het hier liever zelf met een aantal vrienden. Vanavond gaan we weer sleutelen. Daar geniet ik net zo van als van het rijden.”
Je zou ook kunnen zeggen: een eigen snelle up to date Skoda Fabia RS Rally2 kopen, een eigen hyper moderne werkplaats, kunst als je er de centen voor hebt. “Ik heb er ook hard voor gewerkt”, countert hij vriendelijk. “Maar net zoals geld niet altijd gelukkig maakt, ga je met geld alleen ook niet hard. Het is vooral mooi om als team iets te presteren. Zo geniet ik ook van het samenspel met de navigator. Dat heb ik moeten leren. Ik zou niet willen dat je alleen in die auto over de proeven kon rijden.”
Jos
Tegen het einde van het gesprek stapt Jos Verstappen de werkplaats van Pex binnen. Of hij wel liever in zijn eentje gas geeft op de klassementsproeven? Jos the Boss schudt het hoofd. “Nee juist niet. Werken met een navigator maakt het juist leuker.”
Samen praten ze verder over de opkomst van Pex en de vaderlandse rallysport in het algemeen. “Richard heeft grote stappen gezet”, stelt Verstappen vast. Zijn vriend knikt instemmend. “Dat zal er ook mee te maken hebben dat ik veel wedstrijden rijdt”, denkt Pex. “Het eerste seizoen waren het twaalf. Vorig jaar vijftien en nu komen we misschien aan de achttien. Het is gewoon een kwestie van meters maken.”
Het bevreemdt de twee dan ook dat concurrenten als Yannick Vrielink en Kevin van Deijne dit seizoen nog amper in actie zijn geweest. “Als ik Yannick één ding zou mogen meegeven is het dat hij zo snel mogelijk de Belgische rally’s moet gaan opzoeken. Dat is zoveel beter voor je carrière. En ze zijn nog mooier om te rijden ook.”
Jos Verstappen hoort het aan. En knikt slechts. Net als in de kart, is het nog steeds twee handen op één buik met die twee.
Tekst; Ad Pertijs; foto’s Ad oertijd en Erik van ‘tLand
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl