Larry ten Voorde is de nieuwe kampioen in de Porsche Mobil 1 Supercup. Met een loepzuivere start-finishzege in de achtste en laatste wedstrijd van het seizoen op het circuit van Monza – zijn derde overwinning van het seizoen – stelde de 23-jarige coureur uit Enschede de titel veilig. Ten Voorde behaalde het succes met het Nederlandse Team GP Elite, dat dit jaar zijn eerste volledige seizoen in de Supercup beleefde. Max van Splunteren completeerde het succes van het team uit De Rijp door het winnen van de rookie-titel voor rijders die hun eerste jaar in de serie rijden.
Op het circuit van Monza, waar hij vorig jaar zijn eerste overwinning in de Porsche Mobil 1 Supercup behaalde, was Ten Voorde dit weekeinde een klasse apart. Met de snelste tijd in de kwalificatie behaalde hij de pole-position, de ideale uitgangspositie voor de 15 ronden lange race. “We zaten er precies lekker in. Met mijn eerste set banden behaalde ik al de tweede plaats en met de tweede set besloot ik alleen te rijden in plaats van te slipstreamen. Die ronde was perfect: ik zat er goed op, reed een recordtijd in de tweede sector en behaalde uiteindelijk de pole-position, het maximale wat ik kan doen. Morgen in de wedstrijd hopelijk een goede start, wegrijden en de overwinning pakken, en daarmee ook de titel”, zei Ten Voorde na de kwalificatie.
Derde Nederlandse Supercup-kampioen
Die strategie functioneerde optimaal: Ten Voorde pakte inderdaad de kop, liet zich ook bij de twee herstarts na twee safety-car-interventies niet van de wijs brengen en reed zo onbedreigd zijn derde overwinning van het seizoen naar huis. Daarmee passeerde hij de Luxemburger Dylan Pereira, zijn voornaamste concurrent in de strijd om de titel, in het puntenklassement en kon zich zo als kampioen van de Porsche Mobil 1 Supercup 2020 laten huldigen. Na Patrick Huisman, die van 1997 tot en met 2000 vier keer op rij de titel won, en Jeroen Bleekemolen, die in 2008 en 2009 kampioen werd, is Ten Voorde de derde Nederlander die de titel in de snelste merkencup ter wereld op zijn naam schrijft.
“Mijn allergrootste succes”, zei Ten Voorde. “In 2014, toen mijn carrière niet meer verder leek te gaan, deed ik allerlei klusjes voor Team GP Elite: auto’s wassen, koffie zetten, pylonnetjes opstellen bij circuitdagen… Om nu met GP Elite de titel te winnen, is fantastisch! De race verliep helemaal zoals ik had gehoopt: pole-position, een goede start, twee goede restarts achter de safety car, vooraan blijven, winnen. De auto was zó goed! Aan het begin van het seizoen was de auto nog niet optimaal, maar samen met Vincent van der Valk, mijn ingenieur, en het hele team hebben we hard gewerkt, waardoor we de auto zo neer konden zetten en nu het seizoen zo hebben kunnen afsluiten. Nooit opgeven, altijd door blijven knokken, dat werpt zijn vruchten af!”
Rookie-titel
Max van Splunteren leverde ook een belangrijke bijdrage aan het teamsucces door het winnen van de titel in het rookie-klassement, bedoeld voor rijders die hun eerste volledige seizoen in de serie rijden. “Dat was voor mij dit weekeinde het doel en dat is gelukt, daar ben ik heel blij mee. Geweldig dat we als team hier zulke prestaties hebben neergezet”, aldus Van Splunteren.
Hij startte als 17e en sloot de race na een aantal spannende duels als 13e af. Daarmee behield hij zijn voorsprong in het rookie-klassement, zodat hij hier de titel voor zich opeiste.
Van Splunteren’s GP Elite-teamgenoten Jesse van Kuijk en Daan van Kuijk sloten de race respectievelijk als 15e en 18e af, Lucas Groeneveld werd bij de herstart in de zesde ronde in de Prima Variante in de rondte getikt en eindigde op de 20e plaats. Jaap van Lagen, uitkomend voor het Zwitserse FACH Auto Tech, leek lange tijd op weg naar een top-tienklassering, maar doordat er voor hem een rijder in de grindbak reed, kwam er een steentje dor de radiateur van zijn Porsche, waardoor er water op de linker voorband lekte. Zo viel Van Lagen terug naar de 17e plaats.
De grandioze successen van het Nederlandse Team GP Elite zijn uiteraard aanleiding tot volop tevredenheid bij teameigenaar Marc Schipper: “Het team heeft ongelooflijk hard gewerkt. De eerste drie races hadden we de combinatie van auto, banden en rijder nog niet optimaal voor elkaar, maar we hebben met elkaar een enorme stap gezet. We gingen met veel vertrouwen naar Monza. Larry heeft het briljant gedaan: twee keer safety-car, twee keer goed weggekomen, vooral de tweede keer meteen een gat geslagen. Hij heeft een heel volwassen wedstrijd gereden, we zijn enorm trots op hem en natuurlijk ook op Max voor het winnen van de rookie-titel. Een kroon op het harde werk van het hele team!”