Jari van Hoof kan terugkijken op een leerzame openingswedstrijd van de ADAC Opel e-Rally Cup, de eerste rally cup voor volledig elektrisch aangedreven rallyauto’s. Tijdens de tweede dag van de ADAC ACtronics Rallye Sulingen werden de tijden en klasseringen van Van Hoof per proef steeds beter. Helaas was een goede eindklassering voor het lid van KNAF Academy-selectie op dat moment al verkeken nadat op de openingsdag een probleem met de versnellingsbak voor oponthoud had gezorgd. Van Hoof, genavigeerd door Max Jacobs, sloot de Duitse rally daarmee als negende in zijn klasse af. “We hadden nog heel weinig ervaring met de auto en hebben bij deze rally ontzettend veel geleerd. Daarmee kunnen we tevreden op ons eerste optreden terugkijken”, aldus Van Hoof.
Na drie opeenvolgende titels in de RST Junior Cup van de rallycross, maakte Jari van Hoof vorig jaar zijn debuut in de rallysport, altijd al het doel van de nu 19-jarige inwoner van het Brabantse Winterle. In zijn debuutjaar maakte Van Hoof tijdens de AvD-Sachsen-Rallye kennis met de Opel e-Corsa. Dit beviel zo goed dat het jonge Nederlandse talent, lid van de KNAF Academy-selectie, besloot om met zijn eigen team Van Hoof Sport en ondersteuning van de KNAF en een aantal persoonlijke sponsors met een Opel e-Corsa deel te gaan nemen aan de ADAC Opel e-Rally Cup. Deze door Opel Motorsport geïntroduceerde competitie is de eerste rally cup voor volledig elektrisch aangedreven rallyauto’s, omvat zeven wedstrijden in vier landen en trekt een internationaal deelnemersveld. De cup biedt daarnaast uitstekende doorgroeimogelijkheden op weg naar het ultieme doel van Van Hoof, deelname aan het Wereldkampioenschap Rally’s.
Afgelopen weekend stond met de ADAC ACtronics Rallye Sulingen de eerste wedstrijd van de ADAC Opel e-Rally Cup op het programma. De rally rond de Duitse plaats Sulingen kent een rijke historie en trekt traditioneel een sterk deelnemersveld. Omdat de e-Corse pas vrij laat beschikbaar kwam, had Van Hoof nog weinig tijd gehad om aan de auto te wennen. Helaas werd de equipe op de eerste dag geplaagd door versnellingsbakproblemen, maar op dag twee liet Van Hoof zien dat het tempo er steeds beter in kwam. “Bij de shakedown van donderdag kregen we een probleem met de elektronica. Het aanwezige serviceteam van Opel kon dit gelukkig snel oplossen. Helaas speelde op vrijdag op de tweede proef de versnellingsbak op, waardoor we een goede positie in het eindklassement meteen konden vergeten. Nadat we de versnellingsbak ’s nachts gewisseld hadden, konden we zaterdag weer op pad en dat ging best goed. We hadden nog weinig met de auto kunnen rijden. Aangezien een elektrisch aangedreven auto toch anders rijdt, was het best even wennen. Naarmate we meer kilometers maakten, ging het ook steeds beter en hadden we een goed tempo. Alles bij elkaar hebben we ontzettend veel geleerd en weten we nu wat wij en de auto kunnen. We hebben flinke stappen gemaakt”, keek Van Hoof op zijn eerste rally van dit jaar met de Opel e-Corsa terug. In de eindrangschikking van de cup werden Van Hoof en Jacobs als negende geklasseerd en scoorden daarmee hun eerste punten in de ADAC Opel e-Rally Cup.
De tweede rally in de ADAC Opel e-Rally Cup wordt al binnen twee weken verreden. Op 21 mei staat namelijk de 57e ELE Rally rondom Eindhoven op het programma, een echte thuiswedstrijd voor de in Winterle woonachtige Van Hoof. Het KNAF Academy-talent zal daar genavigeerd worden door Colin Wils, zijn vaste navigator voor de rest van het seizoen.
Foto’s: Patsunrallyfotografie/Patrick Sundermeijer