Kevin van Deijne en Hein Verschuuren beleefden een uitdagende GTC Rally. Tijdens de vierde ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap probeerden ze de remproblemen van eerdere wedstrijden te verhelpen maar slaagden daar slechts ten dele in.
Hoewel de potentie van hun nieuwe Hyundai i20 N Rally2 evident is moeten er, zoals gebruikelijk bij een fonkelnieuw model, nog de nodige kinderziektes verholpen worden. In de eerste wedstrijden worstelde Van Deijne met de remmen en verloor de auto na een aantal proeven steeds remdruk.
Voorafgaand aan de GTC Rally voerde het team diverse aanpassingen door met aanvullende koeling voor de achterremmen en nieuwe carbon remblokken. Van Deijne verschijnt dan ook vol vertrouwen aan de start. De GTC Rally is misschien wel de meest technische wedstrijd van Nederland. Het parcours is bijzonder afwisselend met verschillende soorten wegdek en snelle knikken die gevolgd worden door scherpe bochten.
Van Deijne voelt zich thuis op de uitdagende proeven maar moet helaas al snel constateren dat de aanpassingen op de remmen niet helemaal naar wens zijn. Met de nieuwe remblokken blijft de druk behouden, maar heeft Van Deijne te weinig gevoel met de remmen. Hij krijgt minder informatie door via het pedaal dan hij gewend is waardoor hij vertrouwen verliest.
Het team monteert voor de volgende boucle weer een set vertrouwde remblokken, die wel het juiste gevoel geven maar na twee proeven weer druk verliezen. Het zorgt ervoor dat Van Deijne drie keer zo vroeg moet remmen als wenselijk waardoor enige hoop op een goede klassering verloren is.
Na het terugplaatsen van de carbon remblokken blijft de druk weer op peil. Het euvel is dus gevonden en Van Deijne zal zich de komende wedstrijden het gevoel van de nieuwe blokken eigen moeten maken om daarmee voor de podiumplaatsen te strijden.
De volgende wedstrijd van het team is de Hellendoorn Rally, de vijfde ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap, die op 16 en 17 september wordt verreden in de omgeving van Hellendoorn.
Kevin van Deijne zei:
“Dit is niet het resultaat waar we op gehoopt hadden. We hebben vooraf veel aan de remmen gewerkt maar deze, behalve dan inremmen, niet kunnen testen. In de eerste boucle bleek dat de nieuwe blokken goed op druk blijven maar ik geen gevoel had, ik kreeg te weinig informatie via het pedaal. We hebben het toen weer met de oude geprobeerd maar na twee proeven viel de druk weer weg. Het positieve is dus dat we wel de oplossing hebben gevonden, nu kunnen we werken aan het gevoel vinden met de nieuwe blokken. Met een nieuwe auto heb je altijd kinderziektes, het hoort erbij, Hyundai weet hier ook van. Hopelijk hebben we ze nu verholpen en kunnen we de strijd met de top weer aangaan.”
Uitslag GTC Rally, Achtmaal, 09-07-2022
- Weijs/B. Degandt – Ford Fiesta Rally2; 1:23.05,8
- de Jong/E. de Wild – Hyundai i20 R5; +35,2
- van den Heuvel/M. van den Heuvel – VW Polo R5; +36,0
- van den Heuvel/J. Dockx – VW Polo R5; 49,8
- den Braber/J. Ruiter – Hyundai i20 R5; +3.37,9
- Leemans/C. van Waardenburg – Ford Fiesta Rally2; +3.39,2
- van Deijne/H. Verschuuren – Hyundai i20 N Rally2; +4.02,0
- Parren/F. Stultiens – Hyundai i20 R5; +5.30,1
- Pex/J. Findhammer – Skoda Fabia R5; +7.01,8
- ten Vregelaar/R. Werger – Ford Fiesta Rally3; +7.09,4
Kalender Open Nederlands Rally Kampioenschap 2022
- Drenthe Rally, Assen (TT Circuit) 11/12-3-2022 Niet gestart
- ELE Rally, Son 21-5-2022 2e plaats
- Vechtdalrally, Hardenberg 18-6-2022 5e plaats
- GTC Rally, Achtmaal 9-7-2022 7e plaats
- Visual Art Rally, Zeewolde 27-8-2022
- Hellendoorn Rally, Hellendoorn 16/17-9-2022
- Twente Rally, Hengelo 15/16-10-2022
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl