Het M-Sport Ford World Rally Team (WRT) gaf motorsportfans vandaag een eerste blik op de ‘spannende’ wedstrijdkleuren die de nieuwe M Sport Ford Puma Hybrid Rally1-auto zullen helpen het FIA World Rally Championship (WRC) van 2022 te elektrificeren.
De M Sport Ford Puma Hybrid Rally1 maakt zijn competitiedebuut tijdens de Monte Carlo Rally, van 20-23 januari. Gedurende het WRC-seizoen zullen dit jaar drie auto’s worden gereden door coureurs Craig Breen, Adrien Fourmaux en Gus Greensmith. Bovendien zal de negenvoudig FIA World Rally Champion, Sébastien Loeb, zich bij het M Sport Ford World Rally Team voegen om deel te nemen aan de Monte Carlo Rally, een evenement dat hij zeven keer eerder won.
Het WRC-seizoen markeert dit jaar het 25e jubileum van een enorm succesvolle samenwerking tussen Ford en M-Sport, die zeven kampioenschappen en meer dan 1.500 etappezeges heeft opgeleverd in iconische rallyauto’s, waaronder de M-Sport Ford Fiesta WRC en de Ford Focus RS WRC. Sinds het begin van de samenwerking hebben M-Sport en Ford een recordaantal van 268 opeenvolgende fabrikantpunten behaald.
“Een van de meest boeiende aspecten van het WRC door de jaren heen was het duidelijke verband tussen de ultra-high performance rallyauto’s en de consumentenvoertuigen waarop ze gebaseerd zijn”, zegt Mark Rushbrook, global director, Ford Performance. “Daarom is het zo belangrijk dat dit nieuwe WRC-tijdperk de verschuiving van onze sector naar elektrificatie weerspiegelt.
Bij Ford gaan we volledig voor een geëlektrificeerde toekomst, en door de M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1-auto onder de zwaarste omstandigheden in te zetten, kunnen we nog opwindendere elektrische aandrijflijnen voor onze klanten ontwikkelen.”
De nieuwe M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 heeft een soortgelijke hybride opzet als de straatversie, de Puma EcoBoost Hybrid waarop hij is gebaseerd en is Fords eerste geëlektrificeerde wedstrijdauto.
Een hybride aandrijflijn vangt energie op tijdens het remmen en uitrollen en slaat deze op in een batterij van 3,9 kWh. De energie wordt vervolgens gebruikt om de winnende prestaties van de 1,6-liter EcoBoost-benzinemotor met turbocompressor aan te vullen met herhaalde boosts van maximaal drie seconden van een 100 kW-elektromotor.
De auto kan zijn geëlektrificeerde aandrijflijn ook gebruiken om 100% elektrisch door dorpen, steden, serviceparken en secties tussen de etappes te rijden. Het batterijpakket kan tussen de etappes door worden opgeladen met behulp van een externe stroombron waarbij het ongeveer 25 minuten duurt om op te laden.
Ook zullen alle FIA WRC Rally1-auto’s vanaf het seizoen 2022 fossielvrije brandstof gebruiken, waarbij synthetische en biologisch afbreekbare elementen worden gemengd om een brandstof te produceren die 100 procent duurzaam is.
De M Sport Ford Puma Hybrid Rally1-auto weerspiegelt de toewijding van Ford om volledig in te zetten op elektrificatie. Het bedrijf kondigde vorig jaar aan dat het gehele aanbod personenauto’s in Europa medio 2026 volledig elektrisch of plug-in hybride zal zijn. In 2030 is het complete aanbod personenauto’s van Ford zelfs volledig elektrisch.
M-Sport Ford World Rally Team Monte Carlo Rally line-up:
Driver | Co-driver | Driver WRC career highlights |
Craig Breen | Paul Nagle | First rally: 2009 Rally de Portugal
22 stage wins 69 rallies 288 points |
Adrien Fourmaux | Alex Coria | First rally: 2019 Monte Carlo Rally
1 stage win 26 rallies 45 points |
Gus Greensmith | Jonas Andersson | First rally: 2014 Wales Rally GB
58 rallies 91 points |
Sébastien Loeb | Isabelle Galmiche | First rally: 1999 Rally Catalunya
9 championships 925 stage wins 180 rallies 1,727 points |
M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 technical specification:
Power unit | Internal combustion engine (ICE) | Ford 1.6-litre EcoBoost, turbocharged, petrol, four‑cylinder in-line |
Max power: 380 hp | ||
Max torque: 420 Nm | ||
Engine Restrictor: 36 mm | ||
Battery electric system | Max boost output: 100 kW | |
Max regen input: 30 kW | ||
Max boost period: 3 seconds | ||
Max boost energy per acceleration: 250 kJ (determined by FIA according to stage length and surface type) | ||
Weight: 95 kg | ||
Cooling: Liquid- and air-cooled | ||
ICE and battery electric system combined | Max power: > 500 hp | |
Max torque: > 500 Nm | ||
Transmission | Five-speed sequential manual | |
50/50 torque split four-wheel drive | ||
Front and rear mechanical limited-slip differentials | ||
Spool centre differential | ||
Double-plate, sintered clutch | ||
Braking | Gravel: 300 mm brake discs, air-cooled | |
Tarmac: 370 mm brake discs, air-cooled | ||
Four-piston callipers | ||
Performance | Tarmac and gravel acceleration: approx.
3.2 sec 0-100 km/h |
|
Weight and dimensions | Minimum Weight: 1,260 kg | |
Wheelbase: 2,600 mm |