Marvin Brandl heerste in zijn Formule Opel oppermachtig in zijn beide races tijdens het ‘Pinksterraces’ weekend op het Formule 1 circuit van Zandvoort. Niet alleen was hij de snelste van de FFR-FOR rijders op zaterdag op een droge baan, terwijl hij een inhaalrace speelde tegen de krachtigere F3 auto’s van de HRA, hij was onverslaanbaar op zondag, toen stromende regen er voor zorgde dat het een van de natste FFR-FOR races in jaren werd.

Philip Menzner (#9) achtervolgd door Henk van der Spoel (#59) en Alan Williamson (#60).

Voor het Pinksterweekend sloegen de FFR-FOR en de HRA de handen weer ineen onder de vlag van de AvD Historic Race Cup, met een veld van bijna 50 eenzitters op het 4,259 kilometer lange circuit van Zandvoort. Vanwege de beperking van het aantal auto’s dat tegelijk op de baan mocht, en ook om plaats te bieden aan de FF1600 rijders die ook meededen aan de Marcel Albers Memorial Trophy, werden de HRA en FFR-FOR klassen over drie races verdeeld, waarbij alle deelnemers twee keer aan de start kwamen.

In race 1 op zaterdagmiddag kwamen de HRA-klassen GO1 (F3 vanaf 1985 en F2), GO2 (F3 met 2000 cc motoren van 1974 tot 1984), GO3 (FF 2000) en GO6 (Sport 2000) gingen als eerste van start, 30 seconden later gevolgd door de Formula Ford 2000s en Formula Opels uit de FFR-FOR. Patrick Andriessen (HRA GO2 klasse) eindigde als eerste, Michael Ringstrom (HRA GO2) als tweede en Elio Cocciarelli (HRA GO2) werd derde. Marvin Brandl in zijn Formule Opel was de eerste FFR-FOR rijder die over de streep kwam, met een indrukwekkende 5e plaats algemeen, op de voet gevolgd door mede Formule Opel rijder Jochen Thissen (6e). Onno Zuidema werd 9de algemeen, maar won de 1ste plaats in de FF 2000 klasse, op de hielen gezeten door Philip Menzner, de jongste rijder van de FFR-FOR groep.

Marvin Brandl (#26) in zijn Formule Opel op het punt om Stig Bjerring (#11) in zijn FF2000 op een ronde te zetten.

In Race 2 op zondagmorgen was het de beurt aan de Formule Ford Zetecs en FF 1600’s van de FFR-FOR. Ze startten 30 seconden na de HRA GO1 (F3 vanaf 1985 en F2), GO2 (F3 met 2000 cc motoren van 1974 tot 1984), GO5 (FF1600) en GO6 (Sports 2000). Ringstrom (HRA GO2) en Elio Cocciarelli (HRA GO2) eindigden respectievelijk als 1e en 2e, terwijl Stephan Lechine (HRA GO1) de 3e plaats veroverde.  Lechine was gestart zonder voorvleugel nadat die in de vorige race beschadigd was geraakt. Pascal Monbaron in zijn FF Zetec was de eerste FFR-FOR rijder met zijn 9e plaats algemeen, terwijl Roel Mulder de zege pakte in de FF 1600 klasse.

Het was nat, erg nat in Zandvoort. De FFR-FOR auto’s in de pitstraat na afloop van race 3.

Op zondagmiddag werd de lucht steeds meer bewolkt en dat veranderde in een stromende regen vlak voor de start van Race 3. De FFR-FOR Formule Opels, FF 2000’s, FF 1600 en Zetecs gingen als eerste de baan op , gevolgd door de HRA GO3 (FF2000) en GO5 (FF1600) klassen. Ondanks de erg natte baan liet Marvin Brandl zich niet afschrikken en reed zijn Formule Opel naar een duidelijke overwinning. De enige die dicht bij hem in de buurt bleef was Onno Zuidema in zijn FF2000, maar omdat hij op niet-reglementaire banden reed, deed Zuidema niet mee voor de prijzen. Dat betekende dat Jochen Thissen in zijn Formule Opel 2e op het podium werd en Philip Menzner in zijn FF2000 derde en ook de winnaar in de FF2000 klasse. Pascal Monbaron (5e) was de snelste in de FF Zetec klasse, terwijl John Svensson (9e) de FF 1600 klasse won. HRA rijders Stefan Krämer werd eerste in de GO3, terwijl Tony Krumbach zijn klasse-overwinning in de GO5 herhaalde.

De teams en rijders van de AvD Historic Race Cup genieten nu van hun zomerstop voor ze in het eerste weekend van augustus naar het beroemde circuit van Spa-Francorchamps in België gaan.

Over FFR-FOR
Samen met de HRA maakt de FFR-FOR deel uit van de AvD Historic Race Cup uitdaging voor eenzitters. Aan de serie doen gewoonlijk carrière-georiënteerde coureurs mee naast amateurs en liefhebbers, die rijden in Formula Ford 1600, Formula Ford Zetec en Formula Ford 2000 racewagens, en ook in Formula Opel eenzitters. Met hun ongecompliceerde techniek bieden deze formulewagens de beste prijs-kwaliteitverhouding voor het racen met formulewagens. De gecombineerde HRA en FFR-FOR grid brengt gewoonlijk coureurs samen uit België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk, met raceweekenden in Duitsland, Frankrijk, België, Nederland en de Tsjechische Republiek. Voor meer informatie: www.ffr-for.eu.