Max Verstappen heeft ook de tweede Grand Prix van het jaar gewonnen. Na een zege tijdens de eerste race in Bahrein, valt ook de tweede Grand Prix ten prooi van de regerend drievoudig wereldkampioen Formule 1. In Saoedi-Arabië reed Max overtuigend naar de zege, voor zijn Oracle Red Bull Racing-teamgenoot Sergio Perez. Charles Leclerc completeerde het podium met een derde positie.
“Het was een fantastisch weekend voor het team en voor mijzelf. Ik voelde me goed met de auto”, laat Max weten. “De laatste stint duurde wat langer dan ik had gewild, maar met de safety car moesten wij ervoor gaan. De laatste paar ronden waren met achterblijvers en koude banden een beetje glad, maar verder hadden we een goede snelheid en konden we de voorsprong goed managen.” Als Max wordt gevraagd hoe zwaar de race is voor zijn nek, vervolgt hij: “Deze race is vroeg in het seizoen, tegen de klok in en met veel G-krachten gedurende de ronde. Het is altijd wel een van de meest fysieke races.”
Over de race laat Max weten: “Ik was de ronden aan het aftellen. Het is niet het allerspannendste, maar het is wel fijn aan de andere kant. De auto ging namelijk gewoon geweldig. In het begin was het lastig met die harde band, want ik had weinig grip. Het duurde een aantal ronden voordat ik grip had, maar daarna kon ik gestaag mijn voorsprong uitbreiden.”
Onder de lampen van Djedda heeft Max als polesitter een goede start. Hij weet gelijk Leclerc af te blokken en blijft de Monegask voor. Even lijkt er ruimte te zijn voor teamgenoot Perez om door te schuiven naar de tweede positie, maar na een aantal bochten lukt het Leclerc om de plek te behouden. Pierre Gasly heeft een minder goede start en moet vanwege problemen met zijn versnellingsbak al na één ronde opgeven.
In de eerste paar ronden weet Max weg te rijden bij Leclerc en Perez, die onderling aan het vechten zijn om de tweede positie. In de vierde ronde lukt het de Red Bull Racing-coureur om de Ferrari met behulp van DRS in te halen. Twee ronden later is het Perez al gelukt om Leclerc buiten de seconde te rijden, waardoor Leclerc geen gebruik meer kan maken van het DRS-systeem.
In diezelfde ronde veroorzaakt Lance Stroll een safety car door een crash in één van de bandenstapels. Gelukkig stapt Stroll ongedeerd uit. Vanwege de safety car gaan bijna alle coureurs naar binnen om een pitstop te maken, zodat ze minder tijd verliezen dan bij een reguliere bandenwissel. Zo ook Max. Hij verliest maar één positie, omdat Lando Norris buiten blijft en de koppositie overneemt. Ook Lewis Hamilton, Nico Hulkenberg en Zhou Guanyu kiezen ervoor om geen pitstop te maken.
In ronde negen gaat de safety car naar binnen en jaagt Max weer op de koppositie. De wereldkampioen zit een paar ronden vast achter Norris, maar in ronde 13 gaat hij alweer aan de leiding. Een paar auto’s daar achter zet ook Perez een inhaalactie in. Hij passeert Hamilton voor P3. Daarna is ook Norris prooi voor Checo, waardoor de Red Bulls weer op P1 en P2 liggen. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn voor de Mexicaan: vanwege een unsafe release krijgt hij een vijf seconden tijdstraf aan z’n broek.
Halverwege de race neemt Max afstand van het veld. Met meerdere paarse sectoren en snelste rondetijden heeft hij een gat van bijna zeven seconden naar Red Bull Racing-teamgenoot Perez. Checo heeft weer meer dan zes seconden voorsprong op Norris, die onder hevige druk staat van Leclerc. Hamilton en Piastri vechten om de vijfde plek. Los van de vele gevechten op de baan, valt ook Kevin Magnussen op. Hij heeft halverwege de race twee tijdstraffen van beide tien seconden gekregen. De eerste kreeg hij voor een aanrijding met Alexander Albon en de tweede voor het buiten de baan rijden en daar voordeel uit halen.
Twaalf ronden voor het einde gaan vlak na elkaar Norris en Hamilton naar binnen voor een setje softs. Norris heeft een wat mindere stop, waardoor beide coureurs dicht bij elkaar op de baan zitten. De Britten vechten samen om de achtste plek, maar uiteindelijk komt de McLaren van Norris als winnaar uit de strijd.
Als de finishvlag in Saoedi-Arabië valt, komt Max als eerste over de streep. Na de eerste race in Bahrein wint de regerend wereldkampioen ook de tweede race. Het is zijn 56ste overwinning en zijn 100ste podium in zijn Formule 1-carrière. Perez zorgt voor het maximale resultaat voor Red Bull Racing met een tweede plaats. Het podium wordt gecompleteerd door Charles Leclerc. Hij pakt ook de snelste raceronde. Toch is de ‘driver of the day’ geen coureur die op het podium staat. Die titel gaat naar de achttienjarige invaller Oliver Bearman. Hij wordt zevende tijdens zijn debuut in de Formule 1, nadat hij Ferrari-coureur Carlos Sainz plotsklaps moest vervangen vanwege een blinde darm ontsteking.
Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl