Max Tubben en Max Weering rijden in dikke BMW M6 GT3 naar knap podium in Supercar Challenge

Max Tubben (21) en Max Weering (22) reden afgelopen weekend voor het eerst als teamgenoten in de Supercar Challenge tijdens de VRM Openingsraces op het circuit van Zandvoort. Het snelle duo reed in een BMW M6 GT3 voor het team van JR Motorsport. Na pech in de eerste race sloegen ze keihard terug met een sterke overwinning in de tweede race van het weekeinde. Tubben (Nieuw-Weerdinge) en Weering (Coevorden) kijken tevreden terug op het eerste weekeinde.

Max en Max kennen elkaar al jaren en zijn samen opgegroeid op de kartbaan. Met het kartteam van vader Gerrie Tubben en later CRG Holland reisden de twee heel Europa door om het op het kartcircuit tegen elkaar op te nemen. Dit jaar zijn ze opnieuw teamgenoten, maar moeten ze de auto delen.

In de kwalificatie reden Tubben en Weering naar de tweede positie. In de eerste race van het weekeinde, die op zaterdag werd verreden, was de snelheid goed. Het duo lag tot aan de 25e ronde op de tweede positie, maar toen sloeg de pechduivel toe: “Tijdens de eerste race stopte de versnellingsbak ermee. Dat was niet het enige hoor, de afstelling was ook niet geweldig. We hadden veel last van onder- en overstuur. Max (Weering) had een hele goede eerste stint gereden. En toen ik instapte, stopte de bak er een kwartier voor tijd mee, helaas”, zei Tubben teleurgesteld.

“We waren al redelijk aan het pushen, omdat de afstelling natuurlijk al niet geweldig was”, vulde Weering aan. “Hierdoor hebben we misschien nét iets te veel gepusht en hebben we de banden ook over de klif gejaagd. We begonnen ook te glijden. Maar het is natuurlijk jammer, want je bent liever tweede. En dan heb je natuurlijk nog wat punten. Nu hadden we dus helemaal niks, omdat we zijn uitgevallen, maar het is wat het is. De tweede race ging gelukkig prima, want die hebben we gewonnen”, zei Weering met een lach.

“Max (Tubben) heeft een geweldige eerste stint gereden. Daarnaast hadden we een pitstop en omdat we wel snel waren hadden we nog wat strafsecondes waardoor we langer moesten blijven stilstaan.”

De strafsecondes zaten het duo niet in de weg. Ze wonnen de tweede race met overmacht. De voorsprong bedroeg bijna twintig seconden. “Ik moest gewoon lekker rustig doorrijden en ik zat in een goede flow. We hebben nog wel wat huiswerk voor de volgende race in Oostenrijk.”

“Het delen van de auto bevalt ons wel goed”, merkte Tubben op. “Bij de pitstops moet je elkaar helpen om uit de auto te komen en dat soort van dingen.” Weering had er een nét andere blik op: “Op zich is het allemaal wel prima. Het enige probleem is dat het een beetje een lastig joch is”, zei hij met een lach.

De volgende wedstrijd op de agenda van de heren wordt gehouden op de Oostenrijkse Red Bull Ring. “Daar moeten we de auto beter positioneren. De afstelling moet gewoon beter. We hebben nu nog te veel problemen met ondersteun en overstuur. Dus we hebben wel echt wat werk aan de winkel. Al met al kijken we positief terug op het openingsweekend.”

Foto’s: Bas Kaligis/RaceXpress.nl

Wil jij ons magazine ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op onze website: www.start84.nl